Публікації

0
Рекомендації щодо вирішення ситуації із позицією Угорщини щодо Комісії Україна – НАТО (КУН)

16:53 27-4-2018

Систематичне блокування Угорщиною засідань Комісії Україна-НАТО (КУН) на різних рівнях ставить під питання проведення засідання даного органу на найвищому рівні у рамках Брюссельського саміту Альянсу. Інститут світової політики підготував свої рекомендації щодо конструктивного вирішення даної ситуації та мінімізації можливих негативних наслідків.

  1. Час, який залишився до проведення Брюссельського саміту НАТО, зберігає можливість змінити позицію Угорщини з питання проведення КУН. Для цього представники Міністерства закордонних справ і Міністерства оборони/Генштабу мають максимально мобілізувати всі свої двосторонні і багатосторонні контакти, а не намагатися в цей час з’ясувати, хто несе провину за ситуацію, яка склалася.
  1. Офіційний Київ повинен спробувати переконати керівництво Альянсу змінити свою нейтральну позицію, відійти від трактування проблеми як виключно двосторонньої українсько-угорської і втрутитися для вирішення ситуації. Необхідно переконати НАТО, що своєю поведінкою Будапешт формує небезпечний прецедент, коли питання двостороннього порядку денного переносяться на відносини з одним із ключових партнерів Альянсу. Це може зрештою призвести до послаблення позитивного іміджу НАТО як на міжнародній арені, так і всередині України.
  1. Київ повинен працювати із своїми ключовими партнерами в рамках Альянсу із метою переконати через них Угорщину змінити свою позицію. Мова, перш за все, йде про США і Велику Британію як країни, що мають особливі зобов’язання перед Україною в рамках Будапештського меморандуму. Окремо робота повинна проводитися із членами Вишеградської четвірки. Особливе значення можуть набути формальні односторонні публічні заяви окремих держав-членів НАТО щодо важливості проведення КУН. Таким чином вони б показували повну ізольованість Будапешту з цього питання і стимулювати змінити принципову позицію угорського уряду.
  1. Паралельно із спробами мобілізувати міжнародних партнерів для прямого і опосередкованого переконання Угорщини Київ повинен вдаватися до кроків, які посилюватимуть українську позицію. В тому числі необхідно щонайменше почати процес щодо імплементації європейських норм та стандартів щодо освіти меншин. Саме до такого кроку вдаються країни західних Балкан, які на практиці значно просунулися в питаннях євроатлантичної інтеграції. Даний крок є критично необхідним, адже Угорщина активно спекулює розбіжностями між українськими нормами і європейськими стандартами щодо захисту прав меншин, в тому числі у питаннях освіти.
  1. Київ повинен більш збалансовано підходити до важливості проведення КУН, в тому числі на найвищому рівні в рамках саміту НАТО. Зменшення постійного наголосу на важливості подібного механізму може із часом дозволити переконати Будапешт в безперспективності блокування КУН і ув’язуванні роботи цього механізму із поступками по мовній статті закону про освіту.
  1. Паралельно із спробами змінити позиції Угорщини офіційний Київ повинен почати проводити інформаційну кампанію щодо важливості практичних моментів євроатлантичної інтеграції України, а не на виключному проведенні засідань на найвищому рівні. В даному контексті було б доцільно підготувати показовий статистичний документ щодо головних успіхів України за останні два роки у процесі зближення з НАТО. Це продемонструє прогрес дій офіційного Києва попри максималістську позицію Будапешту, який по суті не залежить від цієї позиції.
  1. У разі неспроможності отримати згоду на проведення КУН на найвищому рівні в липні 2018 року Президент України має провести низку двосторонніх чи багатосторонніх зустрічей із ключовими державами-партнерами і керівництвом Альянсу у рамках Брюссельського саміту НАТО, що має максимально компенсувати відсутність засідання КУН.
  1. Україна має активно залучити низку найбільш прихильних держав в Альянсі, які б у рамках підготовки до і засідання Північноатлантичної ради на рівні глав держав і урядів виступили ініціаторами відповідних пропозицій щодо подальшої співпраці України і НАТО. Для цього із відповідними країнами має вестися попередня підготовча робота. Такі країни також мали б гарантувати, що вигідні Україні формулювання будуть закріплені в заключній декларації Альянсу за результатами саміту.