Публікації

b-00022516-a-00001780
ІСП провів дискусію «Як ЄС допомагає Україні реформувати сектор безпеки?»

15:20 22-10-2015

22 жовтня Інститут світової політики провів дискусію «Як ЄС допомагає Україні реформувати сектор безпеки?».Перед обговоренням Катерина Зарембо, заступниця директора Інституту світової політики, презентувала аналітичну записку “Перший рік EUAM в Україні: амбіції проти реальності” У дискусії взяли участь голова місії EUAM (Консультативна місія Європейського Союзу з реформи цивільного безпекового сектору) в Україні Калман Міжей та заступник Секретаря РНБО Олександр Литвиненко.
{1}
Катерина Зарембо, заступниця директора ІСП, презентує дослідження
{3}
Голова Консультативної місії EUAM в Україні Калман Міжей
Тези виступу голови Консультативної місії EUAM в Україні Калмана Міжея
«Уряд України, зі зрозумілих причин, очікував від ЄС, – і не тільки від ЄС, але й від НАТО та США – допомоги на те, що стосувалося негайних потреб у відповідь на військову агресію та незаконну анексію Криму. Після дискусій 28 держав-членів – і ви розумієте, що рішення стосовно Спільної політики безпеки та оборони приймаються шляхом консенсусу 28 держав-членів – Європейський Союз запропонував допомогу у реформі цивільного сектору безпеки. Хтось міг бути розчарований, але я хотів би виступити на захист цього рішення, оскільки це є життєво необхідним для України. В умовах «гібридної війни» проти українського суверенітету, посилення державних інститутів є абсолютно необхідною передумовою для виживання та процвітання Української держави».
«Ми долучилися до реформи міліції і брали активну участь у розробці закону «Про Національну поліцію». Цей закон не ідеальний, але це дуже важливий крок назустріч демілітаризації поліції, встановлення необхідних процедур для найму робітників та протидії корупції. Також Місія дуже активно залучена до реформування прокуратури на місцевому рівні. Ми спостерігаємо за проведенням тендерів та допомагаємо проводити тестування кандидатів на посади».
«Ми рекомендували поправки до статті 216 Кримінально-процесуального кодексу. Абсолютно необхідно мати чіткий розподіл повноважень, особливо у тому, що стосується слідчих повноважень. Якщо є чітке розуміння, хто що робить, корупція зменшиться, а державні органи зможуть зосередитися на своїх основних функціях. Я перерахував лише деякі з видів нашої діяльності. Оскільки наші зусилля саме у цих напрямках мали найбільший вплив на створення критичної маси реформ, яка, з одного боку, робить реформи в Україні незворотними, а з іншого – дозволяє громадянам України відчути, що країна таки реформується».
«Україні критично потрібні іноземні інвестиції. У вас не може бути іноземних інвестицій тоді, коли інтереси кожного приватного підприємця можуть стати приводом для кримінального провадження».
«Чому реформа патрульної поліції була успішною? Є три компоненти: зміна правил, зміна людей та виділення їм гідної заробітної платні».
{5}
Заступник Секретаря РНБО України Олександр Литвиненко
Тези виступу заступника Секретаря РНБО України Олександра Литвиненко
«Місія Єврокомісії представлена в Україні найкращими фахівцями. Ці люди не просто теоретики, а практики з багаторічним досвідом. Вони в своїх країнах займаються питаннями поліції та сектором національної безпеки. Ці експерти можуть поділитися своїм досвідом з українськими представникам».
«На сьогодні місія має мандат щодо забезпечення реформування сектору безпеки. І я хочу подякувати пану Міжею і його колегам, за той внесок, який вони зробили у підготовку стратегії національної безпеки та воєнної доктрини. Вони активно беруть участь у розробці двох базових законів: про основи національної безпеки та реформування у безпековому секторі – результати яких вже найближчим часом будуть опубліковані. Дуже важливим є те, що місія брала участь у внесення змін до 216-ї статті КПК України. Ця стаття визначає, хто за що відповідає. Вона здається невеликою, але насправді розподіляє ролі між структурами. Зміни, які зараз підготовлені Міністерством юстиції – радикальні. Проте, я сподіваюсь, що Парламент їх прийме, бо вони у сьогоднішній ситуації найбільше чого можна було досягти.»
«Що ми маємо робити і куди маємо рухатись у взаємодії з місією? З розробкою планів та стратегій в Україні завжди було добре, але погано — з впровадження. Відповідно, на цьому етапі для нас дуже важлива підтримка Європейського Союзу, зокрема, місії, яка володіє досвідом потрібним задля запровадження реформ. Для цього нам потрібно розширити мандат EUAM, який наразі переглядається, для здійснення тренінгів. Йдеться про підготовку викладачів, які будуть співпрацювати із майбутніми підрозділами Важливо, щоб люди бачили, як правоохоронні структури працюють в інших країнах. І було б дуже важливо наблизити місію до таких людей».
«Є один важливий факт, який залишився майже непоміченим – кількість правоохоронних органів України зменшилась майже вдвічі. Це завдяки тому, що прикордонна служба, національна поліція, національна гвардія, міграційна служба стали складовою Міністерства внутрішніх справ. Країна йде шляхом укрупнення безпекових структур. Це суттєво полегшує питання координації».
«Пан Міжей казав про три основні змістовні моменти реформ: зміна правил (тобто побудова інституцій), зміна людей (тобто підбір адекватних експертів під нові правила) та створення умов для нових кадрів. Не слід зупинятися виключно на питанні оплати праці, а також подумати про інші складові соціального пакету. Для того, щоб ми забезпечили справжню реформу, нам потрібно одночасне виконання всіх цих трьох пунктів»
«Ми мусимо чесно сказати, що безпековий сектор не може бути дешевим. Ті, хто сподівається, що зможуть вигнати всіх міліціонерів, чи всіх судів – дуже наївні. Нові люди, які прийдуть працювати на місце в правоохоронні органи за 2 500 – 3000 грн, щоб працювати на благо країни – мусять бути або ідіотами, або святими. Якщо вони пройдуть професійний відбір, то вони вже не ідіоти. А святих, на превеликий жаль, в нашому суспільстві не так багато»
«Багато-хто в світі, і навіть в нашій державі, вважає, що Україна мала держава. Але України є найбільшою за розмірами державою в Європі, де багато строкатих регіонів. Тому важливо, щоб місія працювали не тільки в Києві, а ще й в регіонах. Зокрема, йдеться про Донецьку та Луганську області, де ситуація є вкрай напруженою. Будувати там, де багато зруйновано простіше, ніж там, де існують вже усталені структури».
{2}
Захід відвідали українські та міжнародні експерти, дипломати та журналісти.
{8}
Вони мали змогу поставити свої запитання наприкінці дискусії.