Публікації

b-00067510-a-00001964
Як пояснювати Угоду про асоціацію між Україною та ЄС?

10:38 10-3-2016

Мемо Інституту світової політики для тих, хто комунікуватиме в Нідерландах про Угоду про асоціацію між Україною та ЄСКлючові тези щодо Угоди про асоціацію (УА):\
• УА означає розвиток торгівлі, подолання корупції, стабільність, захист прав людини в Україні та співпрацю з ЄС – підтримку та експертизу від ЄС у тому, що стосується реформ у цих сферах;
• УА НЕ означає надання Україні перспективи членства в ЄС;
• голосування проти УА не означає голосування проти ЄС – це різні речі;
• УА має на меті перетворення України на стабільну та заможну демократію з дієвою економікою, привабливою для ведення бізнесу;
• завдяки УА підприємці ЄС отримують кращий доступ до ринку із 45 мільйонами людей;
• Україна не становить міграційної загрози для ЄС і інвестувала значні ресурси у забезпе-чення ефективного контролю на кордоні з країнами Євросоюзу;
• ЄС вже має угоди про співробітництво із понад 25 країнами з усього світу, наприклад, із Ізраїлем, Ліваном, з Центральною Америкою та із країнами Південної Америки. Ці угоди вже довели свою корисність;
• Президент, парламент та уряд України ставляться серйозно до виконання Угоди – Україна вже прийняла низку необхідних законів для початку імплементації УА.

Варто:
• наголошувати, що УА не містить перспективи членства для України в ЄС. Україна чудово розуміє, що не готова до вступу до ЄС. Подання заявки на членство не стоїть на порядку денному в Україні;
• підкреслювати, що УА між Україною та ЄС – це демократичний вибір у першу чергу громадян України;
• підкреслювати, що УА – це передусім внутрішні перетворення в Україні, спрямовані на розвиток торгівлі, подолання корупції, стабільність, захист прав людини та співпрацю з ЄС;
• наголошувати, що завдяки УА в Україні створюються ефективні механізми протидії дис-кримінації, зокрема, за ознакою сексуальної орієнтації;
• бути реалістичним щодо процесу реформ; визнавати, що УА не вирішить усі проблеми України одразу. Україна має ще зробити багато, і ця угода допоможе їй у цьому.
• вводити у дискурс термін «співробітництво», «поглиблене співробітництво» замість терміну «асоціація». Нідерландці не дуже його розуміють, пов’язують з членством.
• пояснювати, що втілення «європейських цінностей» означає: більше демократії, прав лю-дини, верховенство права і т.д.
• підкреслювати, що Україна – суверенна країна і не сприймає втручання інших держав у свої внутрішні справи.
• спрямовувати дискусію подалі від широких дебатів і концентруватися на ключових пи-таннях УА

Запитання, які часто ставлять і до яких варто бути готовими:
• Які конкретно реформи в Україні не можна зробити без Угоди про асоціацію?
Можлива відповідь: Угода є міжнародно-зобов’язуючим документом, виконання якого є обов’язковим для України. У рамках Угоди Україна зобов’язується здійснити цілу низку реформ, які не просто змінять чинне законодавство України у галузі торгівлі, екологічних стандартів, соціальних гарантій (умов праці, тощо), але максимально наблизять його до стандартів ЄС, відображених у правових нормах Європейського Союзу (acquis communautaire).
• Як саме Угода про асоціацію може допомогти побороти корупцію в Україні?
Можлива відповідь: Угода про Асоціацію вимагає від України здійснення реформ, спрямованих на боротьбу з корупцією, у низці секторів, у тому числі з метою покращення бізнес-клімату в Україні. Більше того, верховенство права та боротьба з корупцією фігурують се-ред елементів, які в Угоді названі «центральними для посилення співпраці сторін». Деякі статті Угоди (наприклад, статті 20, 22) безпосередньо спрямовані на боротьбу не тільки з корупцією, але й з офшорним бізнесом, відмиванням грошей, нелегальним бізнесом. Завдяки змінам в законодавчо-юридичній та адміністративній системах України за європейським зразком відмивання грошей через держави-члени ЄС з України стане неможливим.
• Де гарантія, що завтра Україна не понесе заявку на членство в ЄС?
Можлива відповідь: Угода про Асоціацію не містить перспективи членства для України в ЄС. Україна чудово розуміє, що не готова до вступу до ЄС. Подання заявки на членство не стоїть на порядку денному в Україні. У жодній статті УА не йдеться про членство в ЄС, на відміну від Угод, які було укладено, наприклад, з Хорватією, Болгарією чи Румунією. Крім того, кожна з держав-членів Євросоюзу, зокрема і Нідерланди, має право вето на прийняття нових членів і може скористатись ним за потреби.
• Ви говорите, що в Україні ідуть реформи, і для їхньої успішної імплементації необхідна допомога ЄС. Але соціологічні опитування показують, що громадяни України не відчува-ють змін. Парадокс?
Можлива відповідь: так, українська влада не є ідеальною і подекуди імітує реформи, замість того щоб реально їх втілювати. Угода про Асоціацію є не тільки міжнародно-зобов’язуючим документом, який покладає на Україну відповідальність за її виконання, але й стане додатковим інструментом тиску на українську владу з боку громадянського суспільства. Соціологічні опитування вимірюють передусім відчуття суспільства у порівнянні з його очікуваннями, а останні, як ми знаємо, досить високі.
• Україна належить до сфери впливу Росії. Так було домовлено між Росією / НАТО / Євросоюзом після розпаду Радянського Союзу
Можлива відповідь: Україна – суверенна країна і сама обирає, як їй вибудовувати стратегічне співробітництво з сусідами. Ніяких домовленостей про сфери впливу не існує. Зі свого боку, Україна завжди прагнула будувати відносини як з ЄС, так і з Росією на партнерських засадах.
• Чи відкриє Зона вільної торгівлі з Україною можливості для «нормального» голландського бізнесу, а не тільки для українських олігархів та міжнародних корпорацій?
Можлива відповідь: Зона вільної торгівлі спрямована на стандартизацію торгівельного законодавства та усунення обмежень, завдяки чому будь-яке підприємство ЄС матиме такий само доступ до українських партнерів та ринку, як і до, скажімо, партнерів та ринку у Бельгії чи Польщі.
• Наскільки Угода підтримується самими українцями?
Можлива відповідь: Згідно з декількома опитуваннями, проведеними протягом минулих років, більшість українців підтримують адаптацію європейських стандартів та цінностей в Україні.
• В Україні йде війна. Навіщо підписувати угоду з країною, яка воює?
Можлива відповідь: світова практика показує, що війна не є перешкодою для реформ. Прикладами є Ізраїль та Грузія, яка, попри війну з Росією у 2008 році, продовжувала курс реформ і показала вражаючі результати боротьби з корупцією. Нагадаємо, Угоди про асоціацію підписані також з Молдовою та Грузією, на території яких знаходяться «заморожені конфлікти». Свого часу нерозв’язаний конфлікт на території Республіки Кіпр не завадив країні навіть стати членом ЄС. Окрім того, будь-які конфлікти рано чи пізно закінчуються, тоді як Угода про Асоціацію є далекосяжним та стратегічно спрямованим документом, який сприятиме стабілізації та зростанню добробуту. Врешті-решт варто підкреслити, що війна безпосередньо впливає лише на невелику частину держави. Більшість території країни – стабільна та мирна.
• Скільки коштуватиме УА для ЄС?
Можлива відповідь: Низка статей УА (453-459) дійсно передбачають фінансову допомогу, яка надаватиметься через МВФ у вигляді позик, а не субсидій, які надаватимуться у чіткій взаємозалежності із здійсненням реформ та підлягатимуть суворому контролю з боку ЄС. На відміну від держав, які готуються до членства в ЄС, Угода не передбачає надання масивної фінансової допомоги в Україні. Європейський Союз упродовж тривалого часу надає Україні допомогу у рамках співпраці та розвитку, але це допомога не прив’язана до Угоди про асоціацію.
Своєю чергою, прибутки від УА для бізнесу ЄС можна проілюструвати у конкретних цифрах.