Найоптимістичніший термін запровадження безвізового режиму з ЄС – січень 2017 року

Коментар Віктора Шлінчака, голови Правління ІСП, озвучений в ефірі “5 каналу”Технічно безвізовий режим для українців буде запроваджено в січні 2017 року. Про це в ефірі “5 каналу” в ході “Інформаційного дня” заявив голова правління Інституту світової політики Віктор Шлінчак.\
“Я би обережно ставився до таких прогнозів (прогноз Президента про безвіз для українців в листопаді – 5.ua). Можливо, рішення дійсно буде прийнято до листопада місяця, до середини листопада. Це по тих прогнозах оптимістичних, які можуть існувати”, – зазначив він.

Шлінчак зауважив: “Що стосується запровадження технічно безвізового режиму, то найоптимістичніший, як на мене, термін – це є січень 2017 року, якщо дійсно зараз буде знято питання у дискусіях, хто зупиняє у разі чого безвізовий режим. Це стосується не України, а це загальний механізм для усіх країн, які мають безвізовий режим”.

Аудит європейської підтримки України (фото)

6 жовтня Європейська рада з міжнароднх відносин (ECFR) спільно з Інститутом світової політики та посольством Швеції в Києві презентували та обговорили доповідь «Аудит європейської підтримки для України».Участь в обговоренні взяли: Мартін Хаґстрьом, Посол Швеції в Україні, Густав Грессель, cтарший науковий співробітник ECFR, автор записки, Ендрю Хілл, координаційний радник Делегації Європейського Союзу в Україні, Олена Трегуб, директор Департаменту міжнародних програм в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі та Сергій Солодкий, перший заступник директора ІСП.Модератор: Леонід Літра, старший науковий співробітник ІСП.

ВІДЕОЗАПИС дискусії з українським перекладом

Повний текст аналітичного звіту доступний англійською мовою на сайті ECFR.

{1}
{2}
{3}
{4}
{5}
{6}

Проект здійснений за підтримки уряду Швеції. Думки, висновки і рекомендації, викладені у цьому звіті, є позицією авторів і укладачів цієї публікації, і не обов’язково відображають офіційну позицію уряду Швеції.

Аудит зовнішньої політики: Україна-Грузія

Інститут світової політики провів 5 жовтня презентацію аналітичної записки “Аудит зовнішньої політики: Україна-Грузія”Аналітичну записку презентувала Дарія Гайдай, аналітик Інституту світової політики/\
Участь у дискусії взяли Міхеїл УКЛЕБА, Надзвичайний та Повноважний Посол Грузії в Україні, Ігор РОМАН, Другий європейський департамент, Міністерство закордонних справ, Андрій МЕЛЬНИЧУК,заступник директора Департаменту міжнародного співробітництва та протоколу, Секретаріат Кабінету Міністрів України, Хвича МЕПАРІШВІЛІ, Народний депутат України, Голова групи з міжпарламентських зв’язків з Грузією.

Повний текст дискусійної записки “Аудит зовнішньої політики: Україна-Грузія”
{1}
{2}
{3}
{4}
{5}
{6}
{7}
Фото: УКМЦ
Дослідження є частиною ініціативи ІСП «Аудит зовнішньої політики України», мета якої дослідити взаємні інтереси України та низки стратегічно важливих для неї держав з метою вироблення проактивної зовнішньої політики України. Всього буде проаналізовано відносини України з 16-ма країнами.

Дослідження здійснюється за підтримки Німецького Фонду Маршалла (GMF), Посольства Швеції в Україні, Фонду розвитку аналітичних центрів (TTF) та Міжнародного фонду Відродження.

Аналітик ІСП взяв участь в експертних консультаціях у Брюсселі

28-29 вересня Сергій Солодкий, перший заступник директора ІСП, побував з робочим візитом у Брюсселі.29 вересня Сергій Солодкий виступив на круглому столі “Посилюючи безпекове партнерство” в Європарламенті, що був присвячений питанням співпраці ЄС та НАТО з Україною, Молдовою та Грузією. Подібний формат пояснюється тим, що під час липневого саміту НАТО Альянс і ЄС підписали декларацію про співпрацю.\
Учасники круглого столу обговорили, як ЄС і НАТО мають координувати свої зусилля для співпраці з Україною, Молдовою та Грузією, якими можуть бути нові формати співпраці та точки дотику.

{1}

Захід був організований Європейською радою сусідства та Альянсом лібералів і демократів за Європу.

Наступного дня експерти продовжили обговорення цієї теми, але вже у штаб-квартирі НАТО. Зокрема, йшлося про те, яку підтримку Альянс може надати окремим країнам Східного партнерства. Окрім аналітиків з України, Грузії, Молдови, участь у заході взяли їхні колеги з Румунії, Болгарії та Азербайджану. Альянс прагне залучити експертів країн регіону для розробки своєї подальшої стратегії.
{3}
{4}

Україну на брейнстормінгу представляв перший заступник директора ІСП.

Шлінчак: Росія дуже очікує на зміну влади в країнах ЄС

Коментар Віктора Шлінчака, голова Правління ІСП, в ефірі “5 каналу” у програмі “Інформаційний день”ЄС планує в грудні обговорити рішення щодо продовження санкцій до Росії через агресію проти України. Росія дуже очікує, що в багатьох європейських столицях відбудеться зміна влади. \
“Наразі багато європарламентарів лобіюють історію про те, що треба продовжити санкції проти Росії всього на три місяці, тобто до нового року, а там далі будемо визначатися. Що це означає? Це означає, що йде гібридна війна і Росія працює на різних фронтах і більше того, Росія дуже очікує, що в багатьох європейських столицях відбудеться зміна влади, при чому на ті уряди, які є, будемо говорити відверто, лояльні до Росії. Це уряди, зокрема і таких великих країн, як Франція і Німеччина”, – зазначив Шлінчак.

Коментуючи рішення Верховного суду Росії щодо заборони Меджлісу кримськотатарського народу, Шлінчак відзначив, що, на жаль, Україна не має юридичних можливостей впливати на це.

“Ми мусимо констатувати, що Україна не має якихось юридичних можливостей зараз повпливати ні на російський суд, ні на ситуацію в Криму. Зараз все що відбувається у Криму, треба констатувати, що це зона відповідальності Росії і зона безвідповідальності Росії. Тут питання в першу чергу у правовому полі і в полі порушень прав людини, адже тут фактично мова йде про заборону органу – населення, яке є корінним на цьому півострові. І цей символічний акт доводить з якими намірами Росія зайшла на Кримський півострів. Вона не прийшла там наводити порядок, не прийшла збагачувати Крим, вона прийшла просто поставити свою жирну лапу на Крим”, – наголосив Шлінчак.

Переглянути відео можна тут.

ІСП провів дискусію щодо українсько-російських відносин (фото)

Інститут світової політики організовував 28 вересня обговорення формату співжиття України та Росії, сценаріїв розвитку відносин між двома країнами та політичної ситуації в Росії.Спеціально до заходу Олеся Яхно, запрошений експерт Інституту світової політики, підготувала аналітичний бріф.\
З текстом бріфу “Аудит зовнішньої політики: Україна-Росія” можна ознайомитися тут.

Участь у дискусії взяли: Володимир Огризко, керівник Центру дослідження Росії, міністр закордонних справ України (2007 – 2009 рр.), Костянтин Грищенко, міністр закордонних справ України (2010 – 2012 рр.), Володимир Федорін, колишній головний редактор, Forbes Україна.

Модератором виступила Катерина Зарембо, заступниця директора ІСП.

{1}

Повний відеозапис дискусії можна переглянути тут
{2}
{3}
{4}
{5}
{6}

Захід та дослідження є частиною ініціативи ІСП «Аудит зовнішньої політики України», мета якої дослідити взаємні інтереси України та низки стратегічно важливих для неї держав з метою вироблення проактивної зовнішньої політики України.

Дослідження здійснене за підтримки “Чорноморського фонду для регіональної співпраці” Німецького Фонду Маршалла (GMF).

Зарембо: розвести цивільний та військовий сектори безпеки зараз неможливо

Катерина Зарембо, заступниця директора ІСП, виступила на експертних безпекових дебатах “Prism Security Debates” на тему: “Україна – ЄС: перспективи посилення безпекової співпраці”, що відбулися 29 вересня.{2}Катерина Зарембо:
“До 2014 року Україна була контрибутором європейської безпеки. З 2014 року, з початку агресії, Україна є також реципієнтом і прагне отримувати допомогу ЄС, і простить про неї. Ця допомога дуже цінується українськими партнерами, в місіях працюють високо професійні фахівці, відгуки від українських бенефіціаріїв є дуже позитивними. І те, що ЄС відрядив місію в країну, де йде війна, теж є дуже позитивним.
Щодо місії EUAM, то прогрес у співпраці з Україною є великим, через рік після відрядження місії був змінений мандат, місія стала давати не лише стратегічні поради, а й проводити тренінги, оперативні консультації. Але разом з тим, у співпраці з деякими органами є брак довіри. Непокоїть також те, що місія працює так, ніби війни немає. Не завжди є готовність співпрацювати в тих сферах, які можуть стосуватися АТО. Наприклад, місія не готова брати участь у розбудові антитерористичних центрів по Україні. Якщо запитати, як місія сприяє врегулюванню конфлікту – вони дадуть відповідь: «ніяк, це не наш мандат».
Рекомендації:
• регіональна присутність в Одеській області місії EUBAM або як регіонального офісу EUAM має зберігатися..
• місії EUAM Ukraine не варто дистанціюватися від війни і наполягати на штучному відокремленні цивільного та військового секторів безпеки, розвести їх зараз – нереалістично.
• Якщо говорити про ЄС загалом, то ключовий інструмент – санкції, і вони не мають бути предметом торгу”.

Переглянути дебати можна тут.

Організаторами заходу виступили Рада зовнішньої політики “Українська призма”, Представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні, Українська національна платформа Форуму громадянського суспільства Східного партнерства.

Шлінчак: ООН перестала впливати на світову безпеку

Коментар Віктора Шлінчака, голова Правління ІСП, для Громадське радіоОригінал публікації доступний тут.\
У жовтні Росія очолить Раду Безпеки ООН. І вже сьогодні відбудеться перша зустріч, де мають затвердити програму роботи на місяць.
Що означатиме головування Російської Федерації у Радбезі ООН для світу та України ми з’ясовуємо у голови правління Інституту світової політики Віктора Шлінчака.

Єген Павлюковський: Чи варто очікувати, що Росія використає цей час, щоб здійснити свої політичні інтереси не на користь нашої держави?

Віктор Шлінчак: Слава Богу, головування Росії всього на 1 місяць. Будемо сподіватися, що цей місяць Росія не використає для того, щоб позакручувати руки іншим державам.

Я від цього головування особливо нічого не очікую. Оскільки ООН скоро буде мені нагадуватиме СНГ. Тому що де-юре вона існує, а де-факто перестала впливати на міжнародні процеси, які пов’язані саме із безпекою.

Зверніть увагу, Росія, яка є постійним членом Ради Безпеки ООН фактично блокує процеси, які мали б підтримувати постійні члени. Зокрема, безпеку в регіонах, безпеку людських життів, безпеку у Сирії, Донбасі та в багатьох інших країнах. Натомість вона все це блокує і виглядає так, що вся організація перетворюється у глобальну міфічну істоту.

Євген Павлюковський: Це якраз відбувається тому, що Росія разом із іншими постійними членами має право вето. Такі повноваження уже не заважали Росії цілком жорстко відстоювати свою політичну лінію. Чи під час головування розширюються повноваження країни, що очолює Радбез ООН?

Віктор Шлінчак: Фактично вона здатна впливати на порядок денний.

Більше того, на 3 жовтня уже є певні ініціативи окремих членів Радбезу, щоб підняти питання по Сирії. П’ять країн уже висловились за те, щоб оголосити реальний мораторій на ведення будь-якого вогню у Сирії. Росія може заблокувати цей процес і не включити це питання до порядку денного.

Тут питання виникає у доцільності та можливості перебування Росії взагалі в Раді Безпеки ООН. Тому що це питання виноситься уже більше двох років на засіданнях. Складається враження, що люди долають тисячі кілометрів для того, щоб висловити свою позицію, а який-небудь Чуркін розказує нам, що біле – це чорне.

Андрій Куликов: Мова, очевидно, йде про реальну політику. Таке час від часу роблять не лише російські представники, але й інших країн, у тому числі, усіх постійних членів Ради Безпеки.

Віктор Шлінчак: Погоджуюсь. Але ми в першу чергу зацікавленні у порушенні наших інтересів. Більше того, я думаю, що після оприлюднення звіту голландських слідчих про збитий боїнг, тут постає питання створення спеціального суду. Це може бути міжнародний суд, наприклад, Європейський суд з прав людини. Але також і будь-який національний суд, якому передадуть де-факто повноваження. І передати повноваження ці має, у тому числі, Радбез ООН. І в мене щодо цього великі сумніви.

Євген Павлюковський: Тобто ми знову повертаємось до права на вето. Відбувається певна юридична колізія, коли для того, щоб виключити члена, потрібно відмінити право вето. Росія навряд чи захоче позбутися цього права.

Віктор Шлінчак: Тут жодного консенсусу не існує. Фактично Росія не зважає на те, що їй говорять і щодо Сирії, і щодо України, а вважає, що вона єдина біла та пухнаста. Проблема у тому, що немає дипломатичних механізмів, щоб заставити Росію вести себе інакше, крім економічного впливу.

Євген Павлюковський: На вашу думку, чи з’явиться українське питання у порядку денному Ради Безпеки ООН?

Віктор Шлінчак: Теоритично ми можемо прогнозувати, що там може з’явитися будь-що. Але це не означає, що це питання може бути в принципі розглянуто ефективно.

Україна не є останнім членом у Раді Безпеки ООН. Коли ми проаналізуємо питання за підтримку позиції України в ООН, то ми побачимо, що дві третини країн фактично підтримують нашу державу. Звісно, все це пов’язано із протистоянням України та Росії.

Андрій Куликов: В Європі ми спостерігаємо тенденції, які грають на руку російській політиці. Вже серйозно ведуть мову про те, що першою президенткою Франції може стати Марі Ле Пен. Говорять і про те, що ж буде зі Сполученим Королівством. І про те, що референдуми про вихід із ЄС можуть відбутися також у інших країнах.

Віктор Шлінчак: Думаю, що наступний рік буде дуже важким в міжнародному плану для української дипломатії. І він буде визначальним.

Наступного року і справді відбудуться вибори у Франції, і тут можна не про Марі Ле Пен згадувати, а про Саркозі, який так само може прийти. Він є досить проросійським кандидатом. Наскільки мені відомо, у кампанію Саркозі вливаються величезні гроші із Росії.

Так само непроста ситуація у Німеччині, де відбудуться парламентські вибори. Зараз рейтинги партії Меркель суттєво знижуються. І причина тому, що місцеве населення налякане кількістю мігрантів, які хлинули в Європу.

Така ж ситуація в багатьох інших європейських країнах, куди з одного боку вкачуються гроші на пропаганду із РФ. З іншого боку – може відбутися зміна урядів, які будуть орієнтовані на Росію.

Якщо цей моноліт Європейський буде порушено – це зіграє на руку Росії. І це гратиме проти нас.

Андрій Куликов: Наскільки імовірно, і коли в Україні може з’явитись проросійський уряд?

Віктор Шлінчак: Я можу зробити такий прогноз, що у 2017 році у нас не буде парламентських виборів, а отже не буде приводу для того, щоб переформатувати уряд. Можливо, 2018 рік нам принесе якісь нові сюрпризи, враховуючи якісь геополітичні ігри.

Пів року тому я ще вірив у дочасні вибори до Верховної Ради. Більше того, я думав, що перезавантаження парламенту, який не справдив надій майдану, покращить і стимулюватиме тих людей, які зараз при владі докладати якихось більших зусиль до реформування країни. Але я зараз бачу, що Верховна Рада сама себе перетворює на такий маргінес, що переобирати її немає сенсу. Вона перестала бути цим поштовхом до реформ.

ІСП провів круглий стіл “Брекзит: якою має бути стратегія України?” (фото)

19 вересня Інститут світової політики організовував круглий стіл “Брекзит: якою має бути стратегія України?”Ціль заходу – виробити конкретні рекомендації для стратегії зовнішньої політики України на євроінтеграційному напрямку з врахуванням результатів Брекзиту.\
Переглянути відеозапис дискусії можна тут

Спеціально для участі в обговоренні до Києва завітали:

сер Ніколас Соамс, депутат Палати громад Великобританії від Консервативної партії, міністр сільського господарства, рибальства та продовольства (1992-1994 рр.), міністр оборони (1994-1997 рр.) (онук прем’єр-міністра Вінстона Черчилля)

Ніл Балфор, колишній депутат Європейського парламенту, британський банкір, фінансист та політик
{4}
Учасниками дискусії стали українські та британські дипломати, урядовці, експерти та журналісти, зокрема, Джудіт Гоф, Надзвичайний та Повноважний Посол Великобританії в Україні, Олена Зеркаль, заступник Міністра закордонних справ України з питань європейської інтеграції, Наталія Микольська, Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі – Торговий представник України,Роман Шпек, член Наглядової Ради Інституту світової політики, Постійний представник України при Європейському Союзі (2000-2008), Олексій Рябчин, Народний депутат України, Співголова групи з міжпарламентських зв’язків з Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії, Віталій Скотцик, голова Аграрної партії України, Володимир Хандогій, Надзвичайний та Повноважний Посол України, Пітер Дікенсон, головний редактор “Business Ukraine Magazine”.

Леонід Літра, старший аналітик ІСП, виступив модератором дискусії.
{3}
Cер Ніколас Соамс:
Спершу я хотів би трохи сказати про промову Черчилля у Цюріху. 70 років тому в Цюріху Черчилль виклав свої думки щодо того, якою може стати Європа. Але слід пам’ятати, що це була візія такої Європи, якою вона була тоді у 1946 році. Франція і Німеччина були зруйновані, десятки мільйонів людей шукали собі нові домівки.
Європа перетворилася в задимлені руїни, і люди озиралися навколо з розпачем і відчаєм. І після цієї страшної бійні, повстав Європейський Союз з усім тим, що це означало для вільної Європи після закінчення холодної війни. І я хочу почати з того, що глибоко шкодую через те, що мої співвітчизники проголосували за вихід з ЄС. Тепер робота британського уряду полягає у тому, щоб наповнити змістом це голосування, виконати бажання британців. Ми будемо слідкувати за тим, яким буде цей Брекзит: приємним і легким чи жорстким і важким. Я дуже боюся, що це, ймовірно, буде тривалий і складний процес, який займе багато часу. Понад те, є великі шанси, що він буде гірким і затяжним. Ми повинні знайти свій вихід із цього справді скрутного становища. Я вважаю, що це була помилка, але це те, що ми сьогодні маємо.
Існує дуже хороша приказка в британській політиці: “Виборчу кампанію ви ведете поезією, але керуєте ви у прозі”. Обидві сторони (за і проти Брекзиту) під час агітації зробили багато дуже екстравагантних і безвідповідальних заяв. Це є свобода демократії. І я насправді шкодую через використання противниками Брекзиту деяких аргументів, а саме, що вихід з ЄС коштуватиме британським домогосподарствам 4300 фунтів кожному; що відсоткові ставки злетять вверх, і британські громадяни повністю збанкрутують… виявилося, що все це не зовсім відповідає дійсності.
І я радий сказати, що економіка Великобританії, яка є добре зорганізованою економікою. За прем’єрства Девіда Кемерона і його канцлера казначейства Джорджа Осборна, – це була сильна економіка. Припускаю, що це була найсильніша економіка Європи. Вона має хорошу архітектуру, основу, низькі відсоткові ставки, хороше зростання, однак її перспективи можуть бути непевними. Великобританія є країною, яка веде глобальну торгівлю; вона дуже сильно залежить від своїх зв’язків по всьому світу, вона більш спрямована назовні, ніж деякі інші європейські країни. З цього ми повинні виходити, ведучи переговори щодо угоди про Брекзит. Я сподіваюся на позитивні та близькі відносини з Європейським Союзом, які дозволять нам йти своїм власним шляхом і забезпечити всі ці торгові угоди. Але немає жодних гарантій, що це буде саме так, а тому прогноз для Великобританії наразі непевний, і з часом це позначиться на нашій економіці.

Ми говоримо про Брекзит, як про щось, що вже відбулося. Цього не відбулося. Його форма і стиль ще в жодній мірі не визначені. Прем’єр-міністр ще не запустила статтю 50, а я друг прем’єр-міністра. І я говорив з нею про строки і у мене немає жодної ідеї, коли Брекзит відбудеться. І дуже важливо, щоб така країна, як Україна, не дивилася на Брекзит як на кінець кінця ЄС чи Британії. Брекзит – це не подія, а процес. І ви повинні грати свою роль, так само, як будь-яка інша країна в Європі повинна зіграти свою роль. І у вас є важливі речі, які необхідно донести світу, і ви повинні сказати їх.

Думаю, ми живемо у світі взаємозалежності. Вважаю, що ідея залишатися самим по собі і не мати партнерів не є хорошою ідею у довгостроковій перспективі, зважаючи на складність світу, в якому ми живемо сьогодні.

Існує лише один шлях до вашого успіху, і цей шлях лежить через економіку. Це економічна сила. Ви матимете силу у світі лише, якщо у вас є економічна сила. У світі сьогодні триває абсолютно революційна транфсормація у схемі торгівлі, комерції та обмінів. А якщо ви до цього не готові (а ви маєте бути готові до цього так само, як й ми), то виявиться дуже складно вам відкрити власний шлях у сучасному світі, який повністю відрізняється від світу часів промови у Цюріху.

І останній мій пункт – світ не чекатиме на Україну. Тим більше, він не чекатиме на Великобританію, поки вона вирішить, що робити стосовно Брекзиту. Світ, в якому ми сьогодні живемо, – це не світ очікувань, а світ наслідків.

Ніл Балфор:
Я був послідовним прихильником ідеї Європейської інтеграції протягом усього мого життя. Як і 90% людей по всьому світу я був здивований і вражений результатами референдуму. Жаль, що ми проводили цей референдум. Я особисто не прихильник ідеї про корисність референдумів. Але це було зобов’язання, яке взяв Прем’єр-міністр Девід Кемерон для того, щоб зберегти єдність моєї і вашої партії, сер Ніколас. І він дотримався даного зобов’язання. Я вважаю, що мало людей вірили, що прихильники виходу Великої Британії з ЄС переможуть. І це виявилося повною несподіванкою до тої міри, що ні прихильники збереження Великої Британії у складі ЄС, ні прихильники її виходу не мали уявлення, що робити на наступний день після голосування. І має пройти певний час, щоб ситуація стабілізувалася, і щоб ми почали розробляти стратегію на майбутнє. І нинішній очільник уряду, пані Тереза Мей, чітко дала зрозуміти, що вона не збирається нав’язувати якесь чітке рішення на даному етапі, щоб сказати, яким чином все складеться. Перед нами стоять важкі переговори.
Я був прихильником збереження Великої Британії у складі ЄС, але я не проти виходу країни із ЄС – навіть не зважаючи на факт, що протягом 5 років я був членом Європарламенту. І я говорю не зважаючи на це, адже коли ти маєш безпосередній досвід того, як керують ЄС, то це значною мірою шокує. Люди говорять про дефіцит демократії і представництва. Однак, на мою думку, це неправда. Немає ніякого дефіциту демократії.
Для того, щоб закон пройшов повну процедуру в ЄС, перш за все його має розробити Єврокомісія, що є бюрократичним органом в ЄС. Їх не вибирають, вони лише службовці. І вони розробляють відповідні концепції, які тоді представляють у формі законопроектів. Потім це надходить до Європарламенту і він розглядає ці законопроекти у різних комітетах протягом місяців. Ці законопроекти піддають серйозному аналізу і знову направляють до Європарламенту для того, щоб цей орган, який представляє кожного виборця ЄС, прийняв або відхилив їх. На першому етапі Комісія потім передає ці напрацювання до Ради Міністрів, що дуже нагадує кімнату, в якій ми знаходимося, де є 28 прапорів перед кожним представником чи місцем, що представляє кожну державу, що є членом ЄС, де за кожним місцем сидить офіційний представник. Якщо законопроект приймає Рада Міністрів, то це означає, що закон схвалили. І на мою думку, це не є недемократичним способом розробки законів.
Однак, що поганого в ЄС, що особисто мене ображало протягом мого 5 річного перебування на посаді члена Європарламенту, так це масштаби повноважень, які держави передали Єврокомісії. Як на мене, канцлер ФРН, Президент Франції і інші політичні лідери в Європі, які мають реальну владу, і повинні реалізовувати виконавчі повноваження в ЄС, фактично передали ці самі повноваження групі бюрократів, яких ніхто не обирав.
Різниця в тому, що в Великій Британії вищі державні службовці безпосередньо підзвітні міністрам, і вони не роблять більше, якщо міністр не дає на це згоду. У Брюсселі єврокомісари роблять, що вони хочуть, оскільки вони в кінці кінців знають, що політичні лідери Європи поставили їм завдання реалізувати проект навіть більшої інтеграції в ЄС. І від ЄС складається таке враження (саме таке враження про ЄС у моїй країні), що це група людей, які мають надзвичайно великі заробітні платні, але роблять, що їм заманеться, і при цьому вони не підзвітні виборцям в ЄС. Це одна із головних причин, чому в моїй країні у процесі проведення референдуму було скільки ворожості щодо Брюсселю. І звичайно, стосовно ксенофобії, яка є у будь-якій країні світу, і яка ще більше набирає обертів, коли люди відчувають, що на їх роботу, житло, школи, медикаменти і таке інше претендують іммігранти, а їх діти і внуки будуть ще більше конкурувати за ці блага.

Я б хотів відповісти на питання, що стосувалося теми перемовин України як країни, що потенційно може стати країною членом ЄС. Ви можете сказати: як сміють британці приходити та давати поради країні, яка пробує вступити (до ЄС), коли самі поспішають вийти? Але, вважаю, що з цього всього можна винести певні уроки. І найпростіший урок, це – завжди обирайте незалежність. Завжди. За будь яких обставин. Не будьте залежними від НАТО, не будьте залежними від ЄС, не будьте залежними від США. Будьте сильними. А який спосіб найкращий для вашої країни, щоб вона стала сильною? Ви маєте спекатися відсутності прозорості у вашому політикумі. Ви маєте очистити вашу судову систему, ви маєте спекатися корупції. Ви маєте зробити ваші партії незалежними від грошей. Ніхто не мав би мати право підкупити або мати прямий вплив на політичну партію тільки через те, що вони – багаті. Зробіть це і ви зробите Україну неймовірно привабливою для іноземних інвестицій. Неймовірно привабливою. Бо Україна має надзвичайні активи, які потребують капіталу з-за кордоном. Є ціла хвиля капіталу, що хоче прийти до цієї країни і чекає на той момент, коли корупція зникне.

Коли ви доб’єтеся цього, ви станете улюбленцем міжнародного світу. Ви матимете важель в усіх перемовинах, будуть вони двосторонні чи у контексті ЄС чи НАТО чу будь-чого іншого. Але тримайтеся за вашу незалежність, яку ви можете здобути і піти вперед лиш, якщо ви викоріните корупцію з вашої політичної та правоохоронної системи.

Щодо майбутньої форми Європи після Брекзиту. Ми всі спостерігаємо зростання націоналізму у світі, не тільки в Європі. Націоналістичний уряд у Польщі; в Австрії мало не виграла націоналістична партія; ви всі бачите зростання націоналістичних тенденцій у Німеччині, у Великобританії, США. Я сам не є прихильником націоналізму, хотів би бачити, як його викорінють, але ми не можемо. Тож нам треба з цим жити. Будьте незалежними, але будьте сильними, будучи чистими (від корупції).

{7}
Джудіт Гоф:
Боріс Джонсон, міністр закордонних справ Великобританії, відвідав Україну минулого тижня. Думаю, це добра демонстрація того, що з точки зору зовнішньої політики існує потужний ланцюг послідовності у підході Великобританії до світу. Я б хотіла сьогодні вас запевнити, так само як запевняв міністр закордонних справ минулого тижня, що Великобританія продовжуватиме відігравати важливу роль на Європейському континенті. За останні вісім тижнів, наприклад, ми відправили батальйон в Естонію, роту в Польщу, ми відправимо корабель для операції «Софія» в Середземному морі. Ми не зупиняємося. Так само ми не припиняємо своєї політики з підтримки України. Все це залишається у силі.
Ми залишимося потужним гравцем у цій країні. Ми продовжуватимемо стояти пліч-о-пліч з вами і підтримувати вашу територіальну цілісність, суверенітет і незалежність. Ми залишимося «сильним голосом» на підтримку санкцій всередині ЄС (доки ми будемо в ЄС). Ми переконані, що поки Росія не виконає Мінські угоди, санкції повинні діяти. Це не змінилося. Ми і надалі заперечуватимемо незаконну анексію Криму і вибори до Держ. Думи, які відбулися вчора, ми не визнаємо.
Ми будемо як і раніше робити свій внесок у діяльність СММ ОБСЄ в Україні. Британія є другим за величиною контрибутором після США, це не змінилося. Ми будемо і далі надавати гуманітарну і технічну допомогу, проводити військові навчання та забезпечувати військову допомогу в рамках операції ORBITAL. Ми продовжуватимемо робити свій внесок до допомоги ЄС, яка наразі складає 250 млн. євро. Частина цієї допомоги прибуває з Великобританії, і так буде тривати й далі, поряд з нашою двосторонньою допомогою. Британія зберігає свою роль в ЄС, і ми будемо вас підтримувати у розвитку відносин з ЄС, а також у рамках НАТО.
Це не означає, що немає жодних викликів для України у світі після Брекзиту. Але я не вважаю, що ці виклики зводяться лише до Об’єднаного Королівства та нашого референдуму. Цього року був референдум в Нідерландах, який напряму стосувався України. Думаю, є більш широка проблема щодо втоми від України в європейських столицях. Про що думають люди, коли згадують «Україну»? Чи думають вони про країну з потужним молодим поколінням, яке має потенціал? Чи вони потрапляють під вплив пропаганди і наративу, створеного в іншій країні, і вважають, що це країна, яка зазнає невдачі? І я вважаю, що для України важливо йти вперед і не “зациклюватися” на рішенні Великобританії вийти з ЄС. Водночас слід пам’ятати про більш важливі процеси всередині ЄС. Зростання популізму є тим, з чим ми всі повинні боротися.
З точки зору того, як Україні найкраще реагувати: ви повинні продовжувати реформи і боротьбу з корупцією. Це найкращий спосіб переконати людей у європейських столицях, що ця країна змінюється. А ми будемо підтримувати вас на цьому шляху. Насправді, минулого тижня ми вже анонсували нову допомогу для реформування української судової та митної служби. Надзвичайно важливе значення має стратегічна комунікація. Потрібно пояснювати, чим є Україна, чого вона прагне і за що виступає; це абсолютно необхідно для руху вперед.
Думаю, що насправді Україна має чудову можливість наступного року: конкурс Євробачення відбудеться у Києві. Більшої аудиторії, ніж ця, годі очікувати. Ви зможете продемонструвати, куди рухається ця країна і її потенціал. Також вважаю, що Україні необхідно поліпшувати інвестиційний клімат. Демонструвати, що ваша країна відкрита для бізнесу. Британія буде продовжувати торгувати з Україною. Зрозуміло, з’являться певні технічні проблеми, і в певний момент ми змушені будемо почати їх обговорювати. Але не прямо зараз. Важливо продовжувати стратегію України, засновану на заохоченні притоку інвестицій і торгівлі. Важливим для України є те, що вона зберігає тісні відносини з ЄС, Великобританією, іншими членами G7. Ви не самотні, і Брекзит, хоча він і спричинив певний шок, насправді не змінює відносин Великобританії з Україною.


Думаю, що ви повинні бути більш обережними в розмовах про майбутнє членство в ЄС. Брекзит є фундаментальною зміною для Європейського Союзу, але це лише симптом більш широких процесів, що відбуваються в рамках ЄС. Україна сьогодні має достатньо (для розвитку відносин з ЄС) – Угода про асоціацію та DCFTA – і ми будемо вас підтримувати у виконанні цього. І я думаю, що це ключ. Така природа відносин, що на даний момент є в України з Європою. І ми підтримуємо вас у тому, що ми бачимо вас європейською країною, і ми бачимо це як каталізатор для реформ.

Дуже важливою залишається комунікація – донесення ваших меседжів до всіх столиць в Європейському Союзі, комунікація про те, що таке Україна, за що вона виступає, як ви реформуєтесь, боретеся з корупцією і відкриваєтеся для бізнесу. І так, у вас є проблема з Росією. Але не можна завжди говорити лише про Росію. Комунікація також має бути про реформи, боротьбу з корупцією, ведення бізнесу.

{14}
Наталія Микольська:
Я, як представник Міністерства економічного розвитку і торгівлі, повинна виходити не з прогнозів і гіпотез, а з цифр і фактів. Цілком погоджуюся з позицією моєї колеги з МЗС, що єдиним і можливим шляхом для нас зараз є уважно спостерігати, що відбувається у відносинах між Британією та ЄС, у відносинах України і ЄС, при цьому імплементувати Угоду про асоціацію і угоду про вільну торгівлю з ЄС. Є декілька речей, які слід враховувати. По-перше, Британія є для нас важливим торговельним партнером в ЄС, вона є шостою з усіх країн, з якими ми торгуємо. І йдеться не лише про торгівлю товарами, але й послугами. Наш кошик торгівлі з Британією зростає. Цього року в нас з’явилося досить багато нових позицій, які стосуються овочів та фруктів, ряду іншої переробної продукції. По-друге, Британія для нас є достатньо важливим інвестором. І третій важливий аспект: Британія є важливим фінансовим центром в ЄС.
Наразі ні в ЄС, ні в Британії немає чіткого рішення щодо того, яким чином розвиватиметься Брекзит, якими будуть відносини між Британією і ЄС. З тих актів, які були оприлюднені урядом Великобританії для парламенту, зрозуміло, що розглядаються 3 моделі фактично виходу. І щодо кожної з цих моделей Україна потребує окремої стратегії. Водночас, ми розуміємо, що як мінімум до кінця 2019 року торговельні відносини між Україною і Великобританією залишатимуться в рамках чинної угоди про вільну торгівлю з ЄС. На початку 2017 року вже має бути якесь розуміння між ЄС та Британією як вони далі рухаються. Це ставить перед нами два питання. Перше – це оформлення наших торговельних відносин з Великобританією, як в кінцевому результаті, так і на проміжок часу поки ця договірна база буде оформлюватися. Друге питання стосується торгівлі послугами. У зв’язку з цим, незалежно від того, якою буде модель відносин Британії та ЄС, нам слід вирішувати ряд своїх завдань, починаючи від переговорів з ЄС про переформатування нашої Угоди про асоціацію до укладення з Великобританією нової угоди про вільну торгівлю. Як варіант можливо те, що на момент перехідного періоду, Великобританія може надати Україні односторонні торговельні преференції у вигляді режиму GSP. Таким чином варіантів є багато, тож потрібно слідкувати за розвитком ситуації.
Також вкрай важливою є реакція третіх сторін. Наприклад, Австралія сказала, що вона зацікавлена в укладенні окремої торговельної угоди з Великобританією; тим часом США заявили, що це не є серед їхніх пріоритетів. Нам слід працювати над тим, аби повністю імплементувати наші зобов’язання по DCFTA, а також нарощувати обсяги торгівлі з Великобританією. Наразі з британського боку є достатньо потужна підтримка нарощення нашої двосторонньої співпраці, зокрема і в торговельній сфері. Чим більше зростатимуть обсяги взаємної торгівлі, тим в кращих переговорних умовах ми знаходитимемося тоді, коли ситуація з Брекзитом проясниться.

{6}
{13}
Олена Зеркаль:
Українська стратегія не зовсім залежить від результатів Брекзит, оскільки в нас має бути свій власний порядок денний, який ми маємо виконувати. Наша стратегія полягає в тому, що ми маємо розбудувати державу. Водночас, ми будемо спостерігати за тим, як розвивається історія з Брекзит. Чому? Сьогодні Великобританія стикнулася з тією проблемою, яка в нас була, коли ми вели переговори. Думаю, ні для кого не секрет, що для нас вести переговори з ЄС було дійсно важким випробуванням. У нас не було фахівців, здатних на той момент фахово обговорювати загальнополітичні питання, а тим більше економічні. Тому те, якою буде комунікація Великобританії з Європейською Комісією, як будуть розвиватися контрактні відносини між Британією та ЄС, буде дуже знаковим. Чому знаковим? Оскільки існує низка неврегульованих питань, наприклад, пов’язаних з ратифікацією Угоди про Асоціацію. Чи буде завершений цей процес? Чи уникнемо ми ситуації, коли знову будуть відкриті переговори щодо УА чи якоїсь іншої угоди?
Візит новопризначеного міністра закордонних справ Британії Боріса Джонсона був дуже цікавим, оскільки міністр сказав дуже цікаву річ. Це, звичайно, досить епатажно, водночас, у цьому є певний сенс. Він сказав, що майбутня угода Британії з ЄС може бути для України цікавим прикладом розвитку відносин з ЄС. І в цьому є певний сенс, оскільки ми зацікавлені у розвитку економічних відносин, поглибленню співпраці в інших сферах. Чи потрібно нам вступати до ЄС – це вже питання того, чи буде ЄС існувати у тому вигляді, в якому він є зараз, на момент, коли ми зможемо подавати аплікацію на членство. З огляду на це, я закликаю вас розуміти наші прагматичні інтереси і виходити саме з цього.
Британська ситуація є також прикладом того, як можна позиціонувати себе на європейському просторі і як вибудовувати свої відносини в залежності від того, яким є запит суспільства. Я не буду коментувати своє ставлення до Брекзит, бо це не тема для цієї дискусії. Водночас, я виходжу з того, що маємо те, що маємо. Це не мій вислів, водночас, я думаю, що він зараз дуже коректний, і Британія стинулась з великим викликом і ми будемо дивитися, як вона з цим справляється.

{9}
Віталій Скотцик:
Головуючий згадав про важливий виступ Вінстона Черчилля 70 років тому в Цюриху. У минулому році Великобританія святкувала 800 річчя Великої хартії вольностей – документу, який заклав майбутнє єдиного Європейського простору і Європейського Союзу. Я нагадаю, що 40 стаття цієї Хартії говорить: «Нікому не будемо продавати права і справедливості, нікому не будемо відмовляти у них або затримувати їх». Чи корисний Брекзит для всієї Європи, України, Великобританії – час покаже. Але історія говорить, що британці завжди були інтуїтивно на крок- півкроку попереду того, що відбувалося в усьому світі. Тому Британія відігравала важливу економічну і політичну роль. І сьогодні це друга економіка Європи.
У минулому році внесок Британії в об’єднаний бюджет був 8,5 млрд. фунтів. Зрозуміло, що відсутність цих 8,5 млрд. фунтів вплине на економіку ЄС і на підтримку основними економіками Європейського Союзу тих національних економік, які цього потребують. Тому, звичайно, в цьому сенсі це вплине і на Україну, адже в Європейському Союзі , мабуть, не буде того джерела фінансів, який ми зараз маємо. Але, з іншої сторони, перед нами відкриваються абсолютно нові можливості, оскільки економіка Великобританії розвивається дуже хорошими темпами і за прогнозами економістів в 2021-2022 роках це буде перша економіка на Європейського континенту.
Сьогодні у Лондоні і Брюсселі ставлення до України надзвичайно тепле. Це не просто добросусідське ставлення, а я дійсно родинне. Європейський Союз дуже щиро переживає за те, що відбувається в Україні і за те якою Україна буде. За багато років я, мабуть, вперше відчуваю таку теплоту відносин. Але якщо ми подивимося загалом, то в цьому всьому процесі саме Великобританія відіграє роль того мудрого, «хорошого батька» всього цього процесу. Британці жодного разу не зрадили своїй впевненості щодо підтримки України в боротьбі з Російською Федерацією. Незалежно від того, які відбуваються політичні процеси у Великобританії, незалежно від зміни прем’єр- міністра, позиція Великобританії залишається тією ж самою. Дуже важливо, що і Борис Джонсон одну з перших своїх поїздок спланував саме до України. У британському парламенті відпрацьована повна концепція зміни судової реформи України, як такої. Є велике бажання разом з нами працювати. І, навіть, якщо ми не говоримо про прямі кошти, Лондонська біржа завжди відігравала для нас величезну роль. Згадайте 2008-2009 роки, тоді Лондонська біржа була якраз тим індикатором, куди, в основному, хотіли виходити українські компанії. Але і в Європейському парламенті, і в британському для українців сьогодні один простий меседж: ми будемо вам допомагати стати сильними, але ми не зробимо за вас вашу роботу.

{1}
Олексій Рябчин:
Після Брекзиту ми досі намагаємося зрозуміти, що трапилося і що нам робити. Перше, Україна і Британія опинились в однаковому становищі – ми намагаємося знайти наше місце в Європі. Ми намагаємося більше інтегруватися, Британія намагається більше дезінтегруватися, але ми шукаємо якогось спеціального статусу, свого місця в Європі. І, як пані Зеркаль зазначила, ми не знаємо, що то буде за Європа, але ми намагаємося знайти у ній місце. І тут у нас є спільний інтерес.
Спілкуючись як з прихильниками Брекзиту, так і з його противниками, я дійшов висновку, що для України нічого не змінилося, а можливо, ми з цього зможемо ще виграти. Тому що наші єврооптимістичні колеги у Великобританії кажуть, що політика стосовно України не змінилася: невизнання Криму, підтримка України у війні з Росією, підтримка України у її прагненні євроінтегруватися і стати демократичною, відкритою країною. Мої враження від спілкування з євроскептичними британськими колегами, що вони намагаються довести і британцям, і своїм колегам, і всьому світу, що Брекзит – це не фікція і може принести успіх у зовнішній політиці. Україна може бути країною, де вони зможуть показати швидкі результати. Зараз говорять про збільшення фінансування відносин з Україною, вони також намагаються зробити більше візитів до України. Через місяць тут буде міжнародний комітет, очолюваний Кріспіном Блантом, який пише свій звіт про Росію. Вони хочуть відвідати Київ, поїхати на Донбас, подивитись ситуацію. Тому ми маємо скористатись всіма можливостями Брекзиту.
Великобританія завжди була дуже сильним адвокатом України в самому Євросоюзі, часто балансуючи між прагматичною політикою Франції і Німеччини та більш, скажімо, україноскептичної позиції південних країн. Наразі ми втратили цю підтримку, але і тут відкриваються певні можливості, якими ми можемо скористатися. МЗС, Адміністрація Президента, планують інтенсифікувати питання Будапештського меморандуму, і тут ми можемо співпрацювати з Великобританією. Зустрічаючись із британськими парламентарями, я постійно чув від них, що це питання честі; і слово, яке давав британський народ в особі британського уряду Україні і ці гарантії слід виконувати у тій мірі, якій зможемо.
Наприкінці хочу зазначити, що Брекзит є дуже гарним уроком як слід поважати демократію, волю народу. Для нас, українців, це шок, що 52% проголосували за вихід і країна змінює курс. Ми якось це не сприймаємо, але дивимось, яка політична відповідальність лідерів, які до цього привели. По-друге, це урок для нашого політикуму, що необхідне відповідати на запити суспільства. Тому, що прихильники Брекзиту апелювали до бюрократії Брюсселя, до страхів людей стосовно міграції, втрати робочих місць. І те саме є в Україні, тому що українці, якщо взяти соцопитування, не задоволені політикою МВФ. Крім того, важливо навчитися рахувати 3- 4 мільйони голосів за 4-5 годин, щоб результати були одразу після референдуму або виборів.

{8}
Роман Шпек:
Я пригадую переговори в ЄС щодо Конституції, яка так і не була прийнята. Тоді представники Великобританії дуже наполягали на необхідності реформування ЄС, зокрема говорили про більш ефективне використання коштів, реформування сільськогосподарської політики ЄС, а значні кошти якраз перерозподіляються через аграрний фонд. На жаль, Франція виступила категорично проти реформи сільськогосподарської політики. Німеччина тоді підтримувала Францію, і з часом ми прийшли до Брекзит. Дійсно, Великобританія завжди підтримувала ідею членства України в ЄС, але слід бути щирими, бо тут був і британський інтерес. Як говориться, Великобританія не має друзів, а має постійні інтереси. Підтримували, бо в інтересах Британії мати великий і менш керований ЄС. Він таким не став, і постало питання: бути, чи не бути в ЄС?
У результаті, старше покоління, яке скоро вже не буде працювати або вже не працює, проголосувало проти молодого покоління, яке хоче бути активним і через участь у спільному ринку, і у фінансовому центрі в Лондоні і т.п. Але Британія знайде вихід з цього складного становища, а нам потрібно думати про своє. Слід думати над тим, що необхідно зробити, аби Україна в більшій мірі могла скористатись від покращення стосунків і з Великобританією, в цих умовах, в яких вона зараз знаходиться, і з ЄС. Україна повинна стати поважним партнером, з нами повинні співпрацювати не з жалю і не через те, що можуть втратити важливу територію-плацдарм на Сході Європи, а через те, що Україна виконує покладені на неї суспільством функції, що в нас є демократія. Є чи нема? Моя відповідь така: в нас високорозвинене громадянське суспільство, у нас високі ознаки свободи слова, але в нас немає сили закону, а демократія – це не поговорити, а й нести відповідальність за свої слова. При наявному стані судової системи, корупції і впливу олігархів на політику говорити про те, що ми демократична країна у повному розумінні цього слова, не можна. Саме це стримує співпрацю України і з Великобританією, і з ЄС.
Ми маємо угоду з ЄС про зону вільної торгівлі, але ми не можемо повністю з неї скористатися. З тієї простої причини, що в Україні не відбуваються структурні реформи. Не йде приватизація, не вирішується питання аграрної політики і власності на землю. Півтора року ми маємо фінансову стабільність, але не можемо скористатись нею для економічного зростання. Наше законодавство не адаптовано до норм і положень європейського законодавства. І от якщо говорити про критерії на членство, то в цих Копенгагенських критеріях є один абзац, написаний ніби спеціально для України. Там є такий пункт: «влада країни-апліканта має бути здатна виконувати покладені на неї суспільством функції». Наскільки інституційно влада сьогодні може вести країну? Проблема не лише у браку кадрів, у нас інституції не працюють. Тут присутні представники ряду фракцій, слухайте, ви своєю поведінкою довели цілковиту непотрібність опозиції. У таких політичних умовах, в яких Україна опинилась, ви, друзі по коаліції, один одного так нищите, що опозиція залишається безробітною. Давайте будемо щирими, якщо ми будемо змінювати країну, економіка ставатиме конкурентоздатною і зможе витримувати тиск більш розвинених економік країн-членів ЄС, тоді ми матимемо можливість покращити стосунки як з Британією, так і з ЄС, в якому складі він би не був.

{2}
Володимир Хандогій:
Перше, щодо заголовку нашої сьогоднішньої зустрічі. Звичайно, при всій повазі до рішення Британії, це не тягне на зміну якоїсь стратегії. Думаю, стратегія України повинна залишатися і буде залишатися такою, якою вона і була, передусім, щодо ЄС. По-друге, в Україні рішення Великобританії залишити ЄС сприйняли на 2 рівнях: емоційному і прагматичному. На емоційному рівні ми, звичайно, всі були засмучені. Коли я залишав Лондон, мене переконували в тому, що такого ніколи не станеться, і я, приїхавши в Київ, так само всіх переконував, що Брекзит нічим не завершиться. На жаль, не тільки я, але й британські політики не змогли передбачити такого рішення, і це було великою несподіванкою, зокрема й для України. Тому на емоційному рівні у нас виникла гіркота втрати.
Тепер щодо прагматичного рівня, що, на мій погляд, більш важливо. Я розумію, що Великобританія підтримує і буде підтримувати Україну, але одна справа мати друга всередині організації, а інша справа – мати просто друга. Тому з виходом Британії ми втрачаємо серйозного, послідовного прихильника української перспективи членства в ЄС. І не просто прихильника, а інколи навіть мотиватора. Пригадую одне комюніке, яке ми готували за результатами візиту міністра закордонних справ України до Лондона, і саме британці запропонували включити туди згадку про перспективу членства. На жаль, українська делегація, діючи за відповідними інструкціями, відмовилася, сказавши, що це зараз не на часі. Для мене це було дивним поворотом подій.
Друга прагматична обставина, яку слід враховувати, – це ризик послаблення санкційної політики ЄС стосовно Росії. Сьогодні для нас це є пріоритетом, і ми знаємо, що Британія активно виступала всередині ЄС за продовження санкцій. З огляду на це, хочеться, щоб цей період розлучення зайняв певний час, і Британія як раніше тут відігравала провідну роль. По-третє, вихід становить суттєві іміджеві ризики для ЄС. З хорошої організації не виходять, наприклад, от ми йдемо і хочемо бути членами ЄС, а Великобританія вирішила вийти… Тому аргументація на користь євроінтеграції з виходом Британії буде дещо послаблена. Вихід Британії з ЄС також натякає, що напевно щось в ЄС було зроблено не так. Можливо, концепція Об’єднаних штатів Європи не є популярною серед багатьох країн, і ЄС треба думати, як далі розвиватися.

{12}
{5}
{10}

ІСП взяв участь у фестивалі соціальних ініціатив Ucrazyans

17-18 вересня Інститут світової політики взяв участь у фестивалі соціальних ініціатив Ucrazyans у рамках ГОГОЛЬFEST 2016.Дякуємо нашим партнерам з USAID Ukraine – USAID Україна, Pact, Uniter Project за ідею та її втілення.\
На території простору Ucrazyans кожен охочий зміг відчути, чим сьогодні живе активна громадськість України, дізнатися про те, як можна долучитися до громадських ініціатив та отримати натхнення, аби започаткувати власний проект.

ІСП організував для відвідувачів інтелектуальну гру на знання європейських країн, виставку політичної карикатури та майстер-клас відомого українського карикатуриста Олега Смаля.
{1}
{2}
{5}
{10}
{4}
{3}
{6}
{7}
{8}
{9}
Фестиваль соціальних ініціатив Ucrazyans («Неймовірні українці») протягом минулого року прокотився містами України (Київ, Чернівці, Запоріжжя) та залучив громадян до діяльності громадянського суспільства України.