Безвізовий: і знову вся надія на Німеччину

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукДля людей, які серйозно у візовій (чи, точніше, безвізовій) темі, вже не є великою таємницею, що слід затримки з безвізовим для України веде з Берліна. Саме німці, за деякими даними, попросили своїх партнерів по ЄС відкласти розгляд питання. І в першу чергу це стосувалось Грузії і Туреччини, а ми вже пішли в комплекті, оскільки не дати безвізовий для Грузії, а дати для України – ляпас для грузинів страшний, враховуючи, що вони краще і швидше за Україну виконали План дій з візової лібералізації, і у них восени вибори. Так це відбувалось чи ні, всі ті європейські політики і дипломати, які стверджують,що жодної штучного затягування не відбувається, оскільки вони, на відміну від українського президента, ніяких дат і термінів не називали, дещо лукавлять.\
Раптова стриманість німців пояснюється по-різному, в залежності від того, кому і в якому форматі її пояснюють. То вже відомою потребою виробити спочатку механізм призупинки безвізу (suspension mechanism), щоб правляча коаліція могла підстрахуватись ним у відповідь на нападки від все більш популярної “Альтернативи для Німеччиними” (AFD) перед виборами. То тим, що все ж таки доцільніще проводити по безвізу в одному пакеті Україну та Грузію з Туреччиною, яка для канцлерки Меркель перетворюється на пріоритет номер 1 з точки зору її політичного виживання і переобирання. То все більш популярною ідеєю, що краще тримати безвізовий, як підвішений пряник для України, щоб спочатку запрацювали нові антикорупційні органи, а то отримає Україна безвіз і тоді реформи точно “ауфідерзейн”. Ну і нарешті тим, що ніяких рухів у цьому напрямку не має бути до BREXIT, хоча Британія і не в Шенгені.

Так що, сьогодні ключ до розморозки безвізу лежить у Берліні, а конкретно – в офісі канцлера. За деякою інформацією, окремі партнери по ЄС попросили німців за 2-3 тижні дати зрозуміти, як далі рухатись, оскільки така пауза виглядає як мінімум дивно. Тут, до речі, варто зазначити, що деякі країни-члени ЄС були більш ніж здивовані таким різким натисканням на гальмівну педаль з боку Берліна. Ну а деякі дуже навіть не проти, обурюючись, що українська влада не справляється з менеджментом політичних заяв, обіцяючи щось, а потім звинувачуючи Євроосоюз у невиконанні і гальмує з реформами.

Однак є ще одна серйозна загроза, про яку ніхто в німецькій столиці не говорить прямо, але між рядків вона вже читається: німці, а з ними за компанію і французи, не упустять шанс, щоб скористатись супер важливістю і чутливістю безвізу для українського президента, щоб натиснути на Мінський процес і, зокрема, прийняття Україною Закону про вибори. Оце якраз те, що абсолютно неприйнятно. На початку цього року я багато говорила про те, що українсько-німецькі відносини не можуть бути заручником Мінського процесу, але сьогодні дуже важливо донести до німецької столиці й інший сигнал: безвізовий режим не може бути заручником Мінського процесу.

Дуже важливо вже виробити достойну тактику реагування на подібні речі, оскільки спокуса прив”язати безпеку (читай російську агресію в Україні і суверенітет України) та реформи (точніше, їх повільний темп) спостерігається в багатьох, навіть доволі нейтральних до України членах ЄС. Як сказав мені днями один європейський посол, все більше політиків у ЄС хочуть покарати Україну через повільний темп реформ послабленням санкцій щодо Росії. Так що, українській владі все складніше буде відділити мінський процес від процесу реформ, і все важче й дорожче обходитеметься тактика затягування часу і в контексті Мінська, і в контексті реформ. Так що принаймні одне з двох виконувати доведеться в швидкому темпі.

Безвізовий: мова образ не працює

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукНу що ж, перша хвиля емоцій з приводу можливої затримки безвізового спала, яструби від влади та їх “говорящі голови” розказали все, що вони думають про європейців, але до безвізового це нас не наблизило. І не наблизить.\
Тому що, скільки ми б їм не говорили, що “ми все виконали, а ви, безсовісні, затримуєте” проблему це не вирішує. Оскільки в своїй комунікації з Євросоюзом українській владі треба визначитись: нам потрібно досягнути результату (тобто безвізового), чи розказати правду-матку, що ми думаємо про ЄС і його поведінку у конкретній ситуації? У мене особисто складається враження, що багато представників української влади вирішили під приводом ситуації з безвізовим якраз розказати правду матку. Взяти і вилити все накопичене незадоволення і роздратування європейськими партнерами за кілька останніх років. Така собі, як кажуть деякі владні стратеги, “отвєтка”: у вас втома від України, а у нас вже втома від Європи. Переконана, це хибний підхід. Треба заспокоїтись і перейті з мови образ на мову аргументів. Це ми як незалежні експерти або громадські активісти можемо дозволити собі нищівну критику ЄС, офіційні особи мають говорити аргументами, а не емоційними наїздами у стилі “ви нам ще за Будапештський меморандум і Бухарестський саміт не відповіли”

Так, погоджуюсь, це тяжко: такою кров”ю виконати багатостраждальний План дій з візової лібералізації і отримати відповідну оцінку Єврокомісії і нарватись на явне затягування процесу – це образливо і несправедливо. Але іншого шляху немає, аніж спокійно і аргументовано відповідати нашим європейським партнерам на питання, які ставляться. Ми з експертною командою спробували допомогти з аргументами всім офіційним і не дуже особам з України, які так чи інакше спілкуються з європейськими партнерами на тему безвізового, підготувавши відповідне комунікаційне мемо. Вчора презентували його у Комітеті закордонних справ Верховної Ради, почули важливий фідбек від депутатів. Так само передали його для вільного використання керівництву ВР. Ми нікому не нав”язуємо наших аргументів. Хто з політиків вважатиме за доцільне скористатись ними – вони більш, ніж welcome.

Бо дуже важливо тут є те, що якраз у питанні безвізового громадянське суспільство, з владою союзники: пощастило: це якраз той випадок, коли громадянське суспільство України є її союзником, а не опонентом. Навіть найбільш критичні до дій уряду громадські організації сьогодні підписуються під тим, щоб не було затягування цього процесу. Хоча, відверто кажучи, судячи з експертних розмов з деякими європейськими партнерами, вони явно розраховували, що громадянське суспільство у цій ситуації виступить на боці тих в Європі, хто вважає, що Україна ще має продемонструвати прогрес у боротьбі з корупцією, закріпити його суттєво до моменту незворотності, а вже потім отримувати безвізовий. Їхні очікування не виправдались.

Але це зовсім не означає, що в комунікаії з ЄС, українській владі – хочуть того на Банковій або Грушевського чи ні – вдасться відмахнутись черговим “ми все виконали, давайте нам безвізовий”, таки доведеться спокійно та аргументовано пояснювати, доводити і демонструвати, що антикорупційні органи у нас дійсно розпочали роботу. Причому вже у ці літні тижні і місяці. Це якщо дійсно потрібен безвізовий.

Десять страхів європейців: чому ЄС не варто відкладати безвізовий з Україною

Комунікаційне мемо Інституту світової політикиОпубліковано на сайті “Європейської правди”18 грудня 2015 року Єврокомісія схвалила звіт щодо виконання Україною Плану дій з візової лібералізації (ПДВЛ), а в квітні рекомендувала Раді ЄС надати нам безвізовий режим.

Однак дискусія в Євросоюзі щодо “безвізового питання” не вщухає. У деяких країнах-членах ЄС є страхи щодо негативних наслідків, до яких може призвести безвізовий режим з Україною.

Це дослідження стане в нагоді тим, хто спілкується з європейськими політиками і має бути готовий до дискусії з ними,в тому числі українським депутатам, посадовцям, дипломатам та активістам.

Безвізова тема для українців дуже “емоційна”, і це природно: адже ми виконали всі вимоги і розраховуємо на зворотній крок. А заяви окремих європейських політиків свідчать про подвійні стандарти та про бажання відійти від власних зобов’язань.

Та ми радимо українським посадовцям, політикам та громадським активістам робити акцент не на контрзвинуваченнях на адресу ЄС (навіть якщо вони вірні), а на роз’ясненнях української позиції.

Другий шлях значно ефективніший, якщо ми ставимо за мету наблизити безвізовий режим, а не просто “довести ЄС, що вони неправі”. Варто окремо підкреслити: це не означає, що ми маємо погоджуватися з усіма вимогами європейців. Навпаки, позиції європейських політиків можливо і потрібно опонувати. Але робити це варто із фактичними даними та цифрами на руках.

І ще одна порада, з власного досвіду.
Не варто сперечатися про те, чи скасовувати візи українцям – ви отримаєте відповідь, що тут немає проблем, їх скасують рішенням. І це справді так. Питання в тому, коли їх скасують. Ось тут – справді є проблеми, адже навіть коротке відтермінування може розтягнутися, в тому числі – через “допомогу” з України.

Отже, Інститут світової політики спільно з “Європою без бар’єрів”, Центром протидії корупції та “Європейською правдою” підготував контраргументи, які доводять: більшість європейських страхів є необгрунтованими. І ми сподіваємося, що наше “комунікаційне мемо” стане в нагоді.

Зміст: перелік страхів щодо безвізового з Україною
1. Трудова міграція – міфи та реалії.
2. Чи загрожує Україна новою хвилею міграції?
3. “Мігранти з України – це збільшення злочинності”.
4. “Безвізовий з Україною розлютить Росію”.
5. “Україна – корумпована країна, що не виконала зобов’язання”.
6. “Спершу потрібен новий механізм зупинки безвізового режиму”.
7. “Скасувавши візи, ЄС позбавиться впливу на реформи”.
8. “Є ризик контрабанди та торгівлі людьми через Україну до ЄС”.
9. “Безвізовий режим неважливий для більшості українців”.
10. “Україна робила реформи не для безвізового, а тепер – не розуміє важливості змін і перебуває в такій залежності від зовнішнього впливу”.

Контраргументи до стереотипів, що звучать в ЄС

Міф №1:
“Існує загроза, що трудовий ринок Євросоюзу заполонять українські робітники”.
Насправді візова лібералізація для України стосується тільки короткотермінових віз (для перебування у зоні Шенгену терміном до 90 днів) і не дає права на роботу.
При цьому проблема нелегальної трудової міграції йде на спад. Торік компанія GfK в дослідженні на замовлення Міжнародної організації з міграції виявила, що кількість неофіційно працевлаштованих громадян України за кордоном зменшилася: з 328 тисяч у 2006 році до 209 тисяч у 2015 році. За тим же дослідженням, досвід безвізового режиму між ЄС і Республікою Молдова засвідчує, що після запровадження безвізового режиму проблема нелегального працевлаштування за кордоном знизилася майже до нуля.
Питання ж легальної міграції лишається в компетенції кожної окремої країни-члена ЄС. Деякі держави зберігають ринок праці закритим, інші – відкривають його для українців, грунтуючись на позитивному досвіді. Приміром, Чехія заохочує приїзд українських трудових мігрантів та спрощує процедури отримання дозвільних документів для висококваліфікованих працівників з України. Голова ж польської Спілки підприємців і робітників Цезарі Казьмерчак зазначив на початку 2016 року: українці – “це мігранти високого класу”, яких не потрібно вчити мові, професійним навичкам, надавати їм житло, оскільки вони самі з цим чудово справляються.

Міф №2:
“Безвізовий режим із Україною несе загрозу з огляду на міграційну кризу в Європі та війну в Україні”.
Передовсім, Україна не належить до переліку країн, з яких надходять значні потоки мігрантів. Так, у 2015 році найбільша кількість прохань про притулок надійшла від мігрантів із Сирії (363 тис.), Афганістану (178 тис.), Іраку (121 тис.).
Із України, де так само тривають військові дії, за притулком звернулися 21 тис. громадян – це лише 0,046% від загальної кількості громадян України. Для порівняння: з Косова з проханням надати притулок в ЄС торік звернулося 67 тис. громадян – а це 3,6% від загальної кількості, що в 72 рази (!) перевищує питому вагу прохачів притулку з України.
Ще важливіше те, що українці не мають великих шансів на притулок в ЄС.
За 2015 рік лише 415 українців отримали статус біженця у ЄС. Це – лише 2% від усіх шукачів притулку з України. Для порівняння, за той самий час країни ЄС надали статус біженця 2458 громадянам Росії (в 6 разів більше).
Головною причиною відмови українцям у наданні притулку є “альтернатива внутрішньої втечі” до безпечної частини України. Незважаючи на продовження обстрілів на Донбасі, безпекова ситуація на більшій частині території України залишається мирною та стабільною, і немає підстав очікувати масштабного напливу українських біженців нині, на третій рік протистояння. Мінський процес, попри всі його недоліки та обмеження, забезпечує крихке перемир’я і створює підґрунтя для мирного врегулювання конфлікту.
Навіть у період найактивніших воєнних дій на Донбасі основним напрямком для переселенців з охоплених конфліктом територій був не ЄС, а інші регіони України; із закордонних напрямків – Росія та Білорусь. Пояснення просте: мешканці Сходу України виїжджали туди, де мали родинні зв’язки, а також де, на їхню думку, вони мають вищі шанси для успішної соціальної інтеграції, зважаючи на спільний культурно-мовний простір.
За даними ООН, близько 387 тис українців у РФ звернулись із клопотаннями про тимчасовий притулок, отримання статусу біженця. 1,8 млн громадян України стали внутрішніми переселенцями і знайшли собі нове житло та роботу в інших областях країни.
Будь-які паралелі між Україною та іншими державами з гарячими точками (особливо Сирією) є надзвичайно сумнівними, беручи до увагу різну природу конфліктів та їхній перебіг, але передусім – загальну гуманітарну та економічну ситуацію у країнах.

Міф №3:
“Мігранти з України нестимуть загрозу збільшення злочинності в державах-членах ЄС”.
Для спростування страху про українців-злочинців варто звернутися до прикладів тих країн, які мають великі українські громади. Однією з таких країн є Італія – там мешкає найбільша українська громада у Західній Європі, яка формувалася внаслідок міграційних хвиль 90-х років. Українська громада в Італії – четверта за розміром після Марокко, Албанії та Китаю. Однак українці не фігурують серед переліку національностей, представників яких найчастіше затримують через підозру у скоєнні злочину (лідери рейтингу – представники ромської, марокканської, албанської, туніської та нігерійської спільнот).
Як італійський уряд, так і громадяни Італії називають українців однією з найбільш інтегрованих меншин. Українці в Італії зарекомендували себе як порядні, працьовиті, мовно та культурно інтегровані громадяни. Нещодавно в італійському місті Неаполь трапилася трагедія, що здобула резонанс в країні: український громадянин намагався зупинити грабіжників у супермаркеті і був вбитий. У місті назвали вулицю на його честь.
Хоча в Італії питання міграційної кризи стоїть дуже гостро, країна і на урядовому, і на суспільному рівнях підтримує візову лібералізацію для України. В Італії немає страхів, пов’язаних з українською міграцією, через обізнаність з українським менталітетом та характером (переважна більшість італійців знає бодай одного українця).
У Німеччині, де імміграційні показники одні з найвищих серед держав-членів ЄС, у 2015 році злочини, скоєні мігрантами, припадали переважно на громадян Сирії (24%), Албанії (17%), Косово (14%), Сербії (11%), Афганістану (11%), Іраку (9%), Еритреї (4%), Македонії (4%), Пакистані (4%) та Нігерії (2%) (згідно з дослідженням Gatestone Institute). Українці за цим дослідженням не увійшли до переліку криміногенних національностей.
До того ж останнім часом, в рамках виконання ПДВЛ, Україна значно посилила здатність зупиняти злочинців та потенційних терористів під час перетину кордону. Україна приєднала 39 пунктів перетину кордону до баз даних Інтерполу, а також налагодила тісну співпрацю по прикордонному контролю з сусідніми країнами. Відомі випадки, коли при перетині кордону України було виявлено міжнародних злочинців.

Міф №4:
“Безвізовий режим між Україною та ЄС розлютить Росію”.
Стратегія ЄС із максимального врахування “почуттів” Росії у рішеннях щодо інших держав не дала жодних позитивних результатів. Навпаки, намагання Брюсселя та інших столиць не дратувати Кремль – лише посилили апетити останнього.
На порядку денному трикутника Росія-Україна-ЄС є чимало інших питань, які є важливішими для Кремля, ніж право українців вільно подорожувати до ЄС.
Натомість, протилежне рішення ЄС – про затримку надання Україні безвізового режиму – дасть Кремлю потужний аргумент для антиєвропейської пропаганди як всередині Росії, так і на пострадянському просторі, включно з Україною, де і досі діють проросійські політичні сили та громадські рухи. В разі такого рішення в очах мешканців всіх країн Східного партнерства буде підірваний імідж ЄС як надійного партнера, який без зволікань виконує власні зобов’язання.
Зважаючи на чутливість питання, ЄС ризикує програти битву за серця не лише українців та грузинів, але і їхніх сусідів.
Важливо також, що безвізовий режим України з ЄС відповідає інтересам самої Росії. Москва прагне відновити візовий діалог і деполітизувати це питання. Гальмування Євросоюзом безвізового режиму з Україною з політичних міркувань, попри виконання нею Плану дій, стане серйозним викликом і для можливого відновлення діалогу між Росією та ЄС. Це означатиме, що скасування віз стало політичним питанням, де рішення ухвалюється під впливом ситуативних факторів, а не є результатом виконання технічних критеріїв.

Міф №5.
“Україна – корумпована країна, План дій з візової лібералізації (ПДВЛ) вона не виконала повністю”
Україна зробила за останній рік у питанні боротьбі з корупцією більше, ніж за 25 років незалежності. Якби не було серйозного прогресу в цьому напрямку, то питання про безвізовий режим між Україною і ЄС взагалі не постало б у практичній площині.
Європейська Комісія підтвердила виконання Києвом всіх вимог ПДВЛ у сфері протидії корупції. Зокрема, Україна створила спеціальні незалежні органи для запобігання корупції та розслідування корупційних злочинів (Національне агентство запобігання корупції, Національне антикорупційне бюро, Спеціальна антикорупційна прокуратура), триває процес створення Агентства з повернення активів та запуску електронного декларування активів державних службовців.
Ці органи не лише формально створені, але й почали працювати де-факто. Лише за 4 місяці, станом на квітень 2016 року, Національне антикорупційне бюро відкрило 120 кримінальних проваджень у справах про корупцію за участю українських посадовців, передало до суду 9 справ щодо 12 фігурантів, вручило 25 повідомлень про підозру, арештувало 220 млн грн.
Та варто усвідомлювати, що боротьба з корупцією – це тривалий процес: навіть деякі країни-члени Євросоюзу не можуть похвалитися ідеальним станом справ у цій сфері. Звісно, це не виправдовує Україну, але показує, що антикорупційна діяльність потребує часу. Безвізовий режим дає шанс на успішне продовження цієї боротьби. Якщо ж безвізовий режим буде відкладено, політики можуть скористатися непослідовністю Євросоюзу для згортання антикорупційних ініціатив.
Громадянське суспільство продовжуватиме чинити тиск на українську владу щодо дотримання взятих зобов’язань у сфері протидії корупції. У арсеналі ж Євросоюзу навіть попри вичерпання ПДВЛ, залишаються важелі впливу на українських політиків, якщо ті спробують спинити антикорупційні зусилля. Навіть ризик зниження рівня політичних контактів між Україною та ЄС може виявитися серйозним важелем, який змушуватиме українську владу діяти відповідальніше у продовженні реформ, і не лише в сфері антикорупції.
Варто зазначити, що під час виконання ПДВЛ, окрім створення та запуску нових антикорупційних агенцій, Україна досягла значного прогресу у проведенні реформ інших сферах – зокрема, в питанні видачі нових безпечних документів (закордонних паспортів та ID-карток), управлінні міграцією, інтегрованому управлінні кордонами.

Міф №6:
“Скасування віз для українців потрібно прив’язати до запровадження нового жорсткішого механізму, який дозволяє призупиняти дію безвізового режиму”.
Євросоюз має повне право на запровадження будь-яких нових правил, у тому числі більш жорсткого механізму призупинення безвізового режиму, і ми розуміємо політичну важливість таких змін.
Чинний механізм також дозволяє ЄС відновити візовий порядок поїздок у разі появи серйозних міграційних ризиків. Нині пропонується спростити цю процедуру. Однак нові правила поширюватимуться також на ті державі, які отримали безвізовий раніше. Таким чином, немає потреби відкладати рішення щодо України через підготовку нового механізму.
Між тим, міграційна криза доводить, що жоден візовий бар’єр не є перешкодою для масового притоку мігрантів. Водночас, безвізовий режим передбачає жорсткі зобов’язання третіх країн і допомагає боротися з нелегальною міграцією та її наслідками.
Так, ще з 2008 року між ЄС і Україною діє Угода про реадмісію, яка, зокрема, передбачає повернення мігрантів до України. У Євросоюзі досі не було нарікань на виконання Україною цієї угоди. У 2010-2015 роках за даною угодою українська сторона прийняла з ЄС 3081 особу, з них громадян України – 1869 осіб (61%), СНД – 626 (20%), інших країн – 586 (19%). До країн ЄС за 5 років було передано 353 осіб.
Згідно з даними Frontex (Європейське агентство з охорони зовнішніх кордонів країн-членів ЄC), із усіх наявних міграційних маршрутів через східні кордони до ЄС потрапляє найменша кількість нелегалів. Для порівняння: через східні кордони за перші три місяці 2016 року зафіксовано лише 213 нелегальних перетинів кордону до країн Євросоюзу; за цей же період, через східне Середземномор’я (Eastern Mediterranean route) проникло 157 019 осіб, а через Західні Балкани – 112 477 осіб. Тобто, відповідно в 740 і 528 разів більше!

Міф №7:
“Лібералізація візового режиму нашкодить самій Україні, тому що зникне головний важіль впливу на уряд для проведення реформ”.
Ця теза некоректна. Навпаки, ненадання або навіть затримка надання Україні безвізового режиму може призвести до зменшення важелів впливу ЄС на здійснення реформ. Якщо ЄС відкладе рішення про лібералізацію візового режиму для України, це призведе до втрати авторитету ЄС як відповідального партнера.
Окремі політичні групи використають це як привід, щоби заморозити подальше виконання реформ, розпочатих в рамках ПДВЛ. Як наслідок кризи довіри, політики втратять увагу до подальших рекомендацій ЄС. Відмова від швидкої візової лібералізації особливо небезпечна для антикорупційних реформ, які ще тривають. Наразі під тиском ЄС Україна запроваджує систему електронного декларування активів державних службовців. Сили, налаштовані проти цих реформ, скористаються непослідовністю ЄС, щоб відкласти її запровадження на невизначений час.
Думка про втрату важеля – також некоректна, Рада ЄС вже оголосила про намір запровадити механізм постмоніторингу та контролю дотримання Україною вимог ПДВЛ вже після лібералізації візового режиму. Він має передбачати кілька рівнів реакції ЄС у разі порушення Україною раніше виконаних вимог ПДВЛ – від політичного попередження аж до призупинення дії безвізового режиму. Однак розробка постмоніторингового механізму в жодному разі не має стати приводом для відтермінування безвізового режиму, адже це спричинить негативний ефект, описаний вище (втрату довіри).
Серед інших важелів впливу на Київ задля просування реформ є такі: загроза зниження рівня політичних контактів, які важливі для української верхівки і з іміджевої точки зору, через напруженої безпекової ситуації в регіоні; фінансові програми підтримки, що ув’язуються з конкретними реформаторськими просуваннями (кредити Європейського інвестиційного банку, макрофінансова допомога, технічна допомога тощо).
Врешті-решт, метою ЄС є не постійне спостереження за прогресом у реформах в Україні, але встановлення впливового та дієздатного громадянського суспільства. Інститути громадянського суспільства і надалі контролюють українську владу, аби процес реформ став по-справжньому незворотнім. Громадський сектор так само розраховує на подальшу підтримку таких ініціатив з боку Євросоюзу: цей тандем уже показав свою ефективність в останні два роки. Надання безвізового режиму стане символом визнання реформаторських зусиль для проведення змін в Україні.

Міф №8.
“Україна не контролює частини своєї території, а отже, існує ризик контрабанди та торгівлі людьми через територію України до ЄС”.
Території, непідконтрольні українському уряду (частина Донецької та Луганської областей, а також АР Крим) становлять лише 7% від загальної території України. За два роки після Революції гідності та початку російської агресії Україна суттєво підвищила свій військовий потенціал, провела реформу поліції та прикордонної служби, щоб гарантувати безпеку та надійність кордонів.
Торгівля людьми справді була одним із головних викликів України, проте зусилля, спрямовані на підвищення обізнаності громадян, покращення ефективності правоохоронних органів та допомогу жертвам призвели до радикального зменшення її обсягів. За останні роки кількість зареєстрованих злочинів, дотичних до торгівлі людьми, різко знизилася, тоді як кількість вироків зростала. Це свідчить про ефективнішу діяльність правоохоронних органів у боротьбі з торгівлею людьми.
Звіти Єврокомісії свідчать, що у ЄС також досить високо оцінюють зусилля українського уряду щодо боротьби з цим явищем.

Міф №9:
“Занадто мало українців отримали біометричні паспорти. Тому не можна сказати, що безвізовий режим важливий для більшості українців”.
Цей страх-міф сам по собі суперечить більшості інших страхів громадян Євросоюзу. Адже якщо небагато українців мають біометричні паспорти, то не варто очікувати і напливу мігрантів. Насправді ж кількість українців, що отримують біометричні паспорти, поступово збільшується. Оформлення паспортів нового типу розпочалося лише на початку 2015 року. Станом на квітень 2016 року було видано 2,26 млн паспортів, з них біометричних – 1,05 млн.
Результати останніх соціологічних досліджень в Україні свідчать: запровадження безвізового режиму важливе для 57% українців. Такої позиції дотримується абсолютна більшість жителів західних (80%) і центрального (64%) регіонів України. Якщо у 2016 році буде запроваджено безвізовий режим з ЄС, то заявлена готовність скористатися ним для короткотермінової поїздки до країн Шенгенської зони коливається у різних частинах країни від 18% (серед жителів Донбасу) до 45% (в західних областях).
Значна кількість українців користується довгостроковими шенгенськими візами, отриманими в останні роки, тому у них немає потреби терміново оформлювати нові паспорти. Примітно, що торік за шенгенськими візами звернулося лише 1,23 млн. громадян України. Ця цифра фактично збігається з кількістю громадян, які отримали біометричні паспорти.
Варто також враховувати, що частина українців не поспішають оформлювати біометричні паспорти з банальної причини: навіщо витрачатися на біометрику, якщо невідомо, коли ЄС дозволить безвізові поїздки?
Безвізовий режим, між тим, має значення не стільки практичне (полегшення поїздок), скільки політичне – для багатьох громадян та політиків він є символом бажання (чи небажання) ЄС поглиблювати співпрацю з Україною та готовності ЄС виконувати свої зобов’язання, про що сказано в попередніх поясненнях.

Міф №10.
“Україна робила реформи не для скасування віз, а сама для себе. Прикро, якщо українці не розуміють важливості змін і перебувають у такій залежності від зовнішнього впливу”.
Українці розуміють важливість реформ і роль власних зусиль. Одне з останніх соціологічних опитувань Інституту світової політики показало відповідальне ставлення до реформ громадянами України. На запитання “Якщо ЄС не надасть Україні перспективу членства, що слід робити владі?” найбільша група респондентів, 46%, обрала варіант: “Спочатку реформи, потім розмови про ЄС”.
Утім, в часи зовнішньої агресії та економічної кризи українцям важливо бачити сигнали підтримки, які ще більше надихатимуть їх на роботу. Чим швидше будуть впроваджені реформи в Україні, тим стабільнішим ставатиме Європейський континент у цілому. Україна вже зараз стає історією реформаторського успіху: утім, з підтримкою ззовні ці зміни будуть впроваджені швидше та ефективніше, аніж без неї.
На жаль, в Україні є політики та окремі політичні групи, налаштовані проти змін, що загрожують їх статкам та доходам. Ігноруючи суспільну підтримку реформ, вони використовуватимуть кожну нагоду для агітації за реверс цих реформ. Тому широкі верстви суспільства, а також проєвропейські політики потребують підтримки Заходу для ефективної протидії популістичним закликам.

В експертному опитуванні взяли участь: Кармен Клаудін (Іспанія), Стівен Блоксман (Бельгія), Річард Янгс (Бельгія), Ольга Бурлюк (Бельгія), Георгі Готев (Бельгія), ПетрКолар (Чехія), Мартін Малек (Австрія), Міхаель Фройнд (Австрія), Сьюзен Стюарт (Німеччина), Штеффен Добберт (Німеччина), Андрей Матісак (Словаччина), Марко ді Ліддо (Італія), Стефанія Скіпані (Італія), Йос Бунстра (Нідерланди).

Аудит зовнішньої політики: Україна-Франція

Дискусійну записку підготували Леонід Літра, Флоран Пармантьє, Кірілл Брет та Анастасія ШапочкінаЗавантажити повний текст записки можна тут.\
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики (ІСП) «Нова європейська політика: заповнюючи прогалини в інформації». Цей проект виконується за підтримки проекту «Об’єднуємося заради реформ» (UNITER), що реалізується Pact в Україні за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). ІСП також висловлює свою вдячність “Чорноморському фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (BST GMF).

Україна: підходи до Євразійської інтеграції

Розділ Леоніда Літри, старшого аналітика ІСП, у публікації Європейської ради з міжнародних відносин (ECFR) “Absorb and conquer: An EU approach to Russian and Chinese integration in Eurasia” (Поглинати і завойовувати: Підхід Євросоюзу до інтеграційних проектів Росії і Китаю в Євразії).Публікація англійською мовою доступна на сайті ECFR.\
Всього дослідження ECFR охопило 6 країн. Окрім України було проаналізовано участь в інтеграційних проектах Росії та Китаю таких країн, як Азербайджан, Греція, Казахстан, Сербія, Туреччина.

Викриття австрійського “офшору”. Який урок має винести Київ

Пост в блог на “Європейcькій правді” аналітика ІСП Дарії ГайдайЦього тижня австрійські правоохоронні органи опублікували дані, які не можуть не шокувати навіть звиклих до корупційних скандалів українців.За минулий рік майже у чотири рази зросла кількість українців, на рахунках яких зафіксували підозрілі фінансові операції.
Як повідомили у Федеральному відомстві кримінальної поліції Австрії, у 2015 році місцеві банки запідозрили 197 громадян України у відмиванні грошей. Для порівняння: у постреволюційному 2014 році підозрюваних було 48 осіб.
Вищий показник сумнівних операцій лише серед росіян – 208 заяв про підозрілі фінансові транзакції.
Австрійська сторона утрималася від коментарів щодо причин такого різкого зростання. Так у чому ж справа?
Загалом можливі два пояснення:
або австрійські банки почали пильніше стежити за фінансовими транзакціями українців і сумлінно повідомляти про них правоохоронні органи, або багаті українці, відчувши загрозу своїм статкам в Україні, масово виводять активи.
Незважаючи на те, що українці завжди були серед лідерів цього “антирейтингу”, відкриття кримінальних справ, а тим паче суди, лишаються рідкістю. Українські антикорупційні експерти неодноразово відзначали, що австрійські органи неохоче проводять розслідування справ з офшорним елементом.
Австрія цінує свою репутацію як країни, де легко вести бізнес, а іноземні бізнесмени не турбуються за безпеку своїх активів (навіть якщо вони отримані не зовсім чесним шляхом).
Лише один приклад. Минулого року Центр протидії корупції подав заяву до прокуратури Відня щодо участі австрійського Meinl Bank у відмиванні грошей. Йшлось про суму близько 200 млн євро. Скільки загалом коштів на рахунках тих 197 громадян України, які потрапили до списку австрійської поліції, невідомо.
За інформацією DW, наразі австрійські правоохоронні органи розслідують 14 кримінальних справ проти українців щодо відмивання грошей.
А тепер важливий момент. Розслідувати подібні справи без активної і повної співпраці з українського боку майже неможливо, однак між Україною та Австрією не укладений Договір про правову допомогу та правові відносини у цивільних і кримінальних справах.
І це при тому, що подібні договори Україна уклала з десятком країн (Польщею, Литвою, Естонією, Молдовою, Грузією та іншими), але не з Австрією.
На початку квітня в Австрії побували директор Національного антикорупційного бюро України Артем Ситник та антикорупційний прокурор Назар Холодницький. Вони відвідали Міжнародну антикорупційну академію у Відні, чиї навчальні ресурси можуть суттєво посилити рівень українських антикорупційних прокурорів, а також познайомилися зі своїми колегами з австрійського боку.
Але, як зазначив посол України в Австрії Олександр Щерба під час презентації дискусійної записки ІСП “Аудит зовнішньої політики: Україна – Австрія”, відсутність Договору про правову допомогу є суттєвою перешкодою для будь-яких спільних українсько-австрійських дій.
Це не просто формальність, це створення правової бази для тісної співпраці між установами юстиції України та Австрії у сфері боротьби з корупцією і економічними злочинами.
Минулого року, як повідомляє DW, Міністерство внутрішніх справ Австрії направило 24 запити до України про надання правової допомоги. Однак розгляд подібних запитів може зайняти не один місяць, оскільки комунікація відбувається на рівні центральних органів, до того ж через посередництво Міністерства закордонних справ.
Після укладення Договору українські та австрійські суди і органи прокуратури зможуть надавати один одному правову допомогу в робочому порядку, без виснажливої бюрократичної тяганини.
Конкретний перелік напрямків правової допомоги, які зможуть надавати одна одній Україна і Австрія, залежатиме від домовленості між державами. Найчастіше йдеться про виконання різних процесуальних дій: підготовка, пересилка та вручення документів, проведення обшуку, вилучення та видача речових доказів, проведення експертизи, огляду, допиту сторін, свідків, експертів, підозрюваних, обвинувачених і підсудних.
Понад те, у рамках Договору сторони зобов’язуються за клопотанням одна одної провадити кримінальне переслідування своїх громадян, а також іноземців, які постійно проживають на їхній території, якщо ті підозрюються у скоєнні злочину на території запитуючої сторони. Сторона може відмовити у правовій допомозі, якщо, на її думку, це зашкодить її суверенітету чи безпеці або суперечить принципам законодавства.
Як показало дослідження ІСП, взаємодія у сфері боротьби з корупцією має стати визначальним чинником українсько-австрійських відносин.
Однак для ефективного розслідування економічних злочинів та притягнення винних до відповідальності необхідна політична воля як з австрійського, так і українського боку.
Укладення договору про правову допомогу має бути першим кроком, якщо офіційний Київ і Відень щиро прагнуть запустити боротьбу з економічними злочинами.

Як вихід Великобританії з Євросоюзу може вплинути на долю України

Коментар Дарії Гайдай, аналітикині ІСП, для телеканалу новин «24»23 червня у Великобританії пройде референдум щодо подальшого членства країни у Євросоюзі. Цей день може стати поворотною точкою в історії об’єднаної Європи. Журналісти сайту “24” спробували розібратись, чим для України може обернутись перемога євроскептиків.\
У січні 2013 року Девід Кемерон пообіцяв, що у випадку перемоги консерваторів на парламентських виборах 2015, його уряд ініціює референдум щодо подальшого членства Британії в Євросоюзі. Таким чином Кемерону вдалось залучити голоси євроскептиків та сформувати новий уряд. У Великобританії не прийнято відмовлятись від обіцянок, тож 23 червня 2016 року мешканці Сполученого Королівства матимуть можливість сказати так або ні Євросоюзу.

Водночас сам Кемерон отримав серйозний козир на переговорах з ЄС — наприкінці лютого цього року йому вдалось виторгувати для своєї країни хороші умови — Лондон отримав право з 2017-го до 2023-го не виплачувати жодної допомоги трудовим мігрантам з інших країн Євросоюзу, а також свободу від фінансування підтримки стабільності єврозони (таким чином, наприклад, проблеми Греції не є проблемою Лондона). Після закінчення саміту Кемерон урочисто проголосив, що “Британія ніколи не стане частиною європейської супердержави”.

Однак результати переговорів сподобалися не усім — як виявилось, у країні дуже багато людей вважає, що членство у Євросоюзі загрожує суверенітету Британії. Станом на сьогодні результат волевиявлення важко передбачити — розрив між прихильниками членства в ЄС та виходу з євроспільноти складає кілька відсотків.

{1}

Чим обернеться для Британії вихід з ЄС?

Вихід Британії з Євросоюзу звільнить Лондон від необхідності дотримуватись суворих європейських нормативних актів, дозволить зекономити значні суми, які країна перераховує у загальноєвропейський бюджет, а також укладати окремі торгові угоди з іншими країнами на власний розсуд та на власних умовах. Загалом прихильники Brexit виступають за те, щоб самим встановлювати закони, розпоряджатися національними фінансами, визначати режим прикордонного контролю.

Однак, за підрахунками фонду Bertelsmann, економія складе приблизно 0,5% від валового внутрішнього продукту, в той час як втрати від такого рішення складуть від 0,6% до 3% ВВП Об’єднаного Королівства лише в найближчі кілька років. Як випливає з опублікованого у травні дослідження консалтингової компанії JWG, фінансові інститути Британії в разі виходу з ЄС втратять у найближчі 10 років близько 21,5 мільярда доларів, а інша фірма, PricewaterhouseCoopers, прогнозує астрономічні збитки у 145 мільярдів доларів.
Однак постраждати може не лише економіка країни — під загрозою буде її цілісність, адже шотландські націоналісти погрожують проголосити незалежність Шотландії в разі виходу Британії з ЄС. У Гіблартарі також заговорили про приєднання до Іспанії у випадку перемоги євроскептиків.

Водночас, на думку аналітика Інституту світової політики Дарії Гайдай, Лондон не поспішатиме палити усі мости навіть у випадку перемоги прихильників виходу з ЄС.
“Слід відзначити, що є два варіанти: “м’який вихід” і “повний розрив”. За “м’якого сценарію” Британія збереже тісні, у тому числі економічні, зв’язки з ЄС, навіть відмовившись від членства. Якщо британці проголосують проти ЄС, швидше за все британський уряд обере саме цей варіант. Девід Кемерон, який сам агітує за ЄС, чудово розуміє всі небезпеки для Британії повного розриву з ЄС”,— переконана Гайдай.

{2}

Як Brexit вплине на Україну?

Якщо британці на референдумі проголосують за вихід із ЄС, це істотно змінить карту Європи, адже насправді до цього не готовий ані Лондон, ані Брюссель, переконана Дарія Гайдай.

“Це стане справжнім землетрусом для решти 27 членів Європейського Союзу і політично, і економічно. Наразі не схоже, щоб у Брюсселі, чи столицях ключових держав мали «план Б» на випадок, якщо голосування все ж таки буде не на користь ЄС. Це, до речі, правда і щодо Лондона. Адже Brexit несе реальну загрозу існуванню Сполученого Королівства як єдиної країни. Референдум безперечно посилить позиції євроскептиків, і існує ризик, що схожі ініціативи з’являться в інших країнах ЄС. Таким чином ЄС буде боротися за власну єдність, та відновлення віри в європейську ідею”,— вважає Гайдай.

Варто усвідомити, що в цьому випадку Брюссель зосередить усю свою увагу на вирішенні цієї проблеми, тож усі інші питання, в тому числі й Україна, відійдуть на другий, а то й третій план. Більше того — Британія є однією з тих країн, які послідовно підтримують Київ у протистоянні з Москвою.
“За таких умов (перемоги євроскептиків) питання України опиниться в кінці порядку денного ЄС. В особі Британії Україна втратить потужного гравця всередині ЄС, який послідовно виступав за жорстку політику щодо Росії, санкції, підтримку України. Британія, яка виступає проти посилення влади Брюсселя, підтримує розширення ЄС. За негативного сценарію у ЄС посиляться ізоляціоністські настрої, що аж ніяк не сприятиме подальшому зближенню України і ЄС”,— наголошує Гайдай.

Варто також зазначити, що результати британського референдуму вплинуть і на рішення уряду Нідерландів щодо долі іншого референдуму — щодо Угоди про асоціацію між Євросоюзом та Україною, який відбувся в цій країні у квітні цього року. Безперечно, і результати Brexit, і їхній вплив на взаємини між Брюсселем та Києвом обговорять і на міні-саміті Україна-ЄС, який запланований на 27 червня і в якому візьмуть участь Петро Порошенко та вище керівництво Євросоюзу.

Автор: Юрій Мацула
Джерело: 24 Канал

Аудит зовнішньої політики: Україна-Білорусь

Дискусійну записку підготували Олена Бетлій, аналітик Інституту світової політики, та Євгеній Прейгерман, голова Ради Дискусійно-аналітичного співтовариства “Ліберальний клуб” (Мінськ)Завантажити повний текст записки можна тут.\
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики (ІСП) «Аудит зовнішньої політики України» за підтримки «Чорноморського фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (BST GMF) та Pact Білорусь, що фінансуються Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). ІСП також висловлює особливу вдячність Міжнародному фонду Відродження (IRF), Фонду розвитку аналітичних центрів (TTF) та Посольству Швеції (SIDA).

Президентський дар переконання на експорт

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони Гетьманчук60% українців не схвалюють призначення Юрія Луценка генпрокурором.\
А от одна з речей, яка мене щиро здивувала останніми тижнями в спілкуванні з низкою західних партнерів України (якщо не сказати шокувала) – це якраз їхній спокій і навіть обережний оптимізм з приводу Луценка-генпрокурора. Спочатку, у мене було враження, що це суб’єктивна думка конкретного дипломата. А слова представників БПП, що взагалі-то навіть такі прискіпливі до реформи Генпрокуратури особи як віце-президент Байден схвалили призначення Луценка генпрокурором, як спроба видати бажане за дійсне.

Яким же було здивування, коли виявилось, що в принципі всі дійсно спокійно проковтнули і готові допомагати новому генпрокурору. Так, кажуть знаючі люди, спочатку у Вашингтоні ідея з Луценком не сподобалась. Начебто Байден чітко дав зрозуміти Порошенку, що політика взагалі не треба на цю посаду. Але коли з Києва почали переконувати, що серед прокурорів ситуація взагалі патова і нема дійсно з кого вибирати, там з цією думкою змирились. Інша справа, чому не можна було вибрати просто професійну людину з юридичною освітою? Але тут, впевнена, у Петра Олексійовича теж знайшлись серйозні пояснення.

Так чи інакше, Порошенку реально вдалось зробити неймовірне: переконати західний світ, що людина без жодної юридичної освіти може зайняти ключовий пост в ієрархії Генпрокуратури). Луценко вже не один раз говорив із західним партнерами, як він бачить реформу прокуратури. І хоча його співрозмовники самі визнають, що горизонти його реформування з кожною наступною зустріччю звужувалися, але в цілому їх начебто все влаштовує. Посол США на нашій конференції “Україна-ЄС” тиждень тому, користуючись присутністю серед учасників в залі Ірини Луценко, навіть публічно зробив комплімент новому генпрокурору (виступ Посла Пайєтта англійською мовою). Сказав, що Юрій Луценко запропонував найбільш вичерпне визначення того, що права людини для всіх громадян означають в Україні.

Звісно, можна було б припустити, що на Заході вже просто опустили руки, і готові працювати з тим, хто є. Однак розмови з тамтешніми дипломатами свідчать про те, що вони все ще вірять, шо реформи можливі і готові відстоювати вже зроблені інвестиції та інвестувати нові. Саме тому на підмогу Луценку, як вже відомо, американці готові надати американського радника українського походження Богдана Вітвіцького. Однак є підстави вважати, що Луценка він цілком влаштовує, навіть якщо сидітиме поруч з ним в сусідньому кабінеті. Бо тут якраз важливо, щоб не вийшло як з радниками НАТО при Міноборони колись, що в приміщення вищеназваної відомства вони могли зайти лише з екскортом і вели їх наче шпигунів, а не союзників.

Що ж, схоже на те, що бачення українців та бачення Заходу знову розходяться на конкретні персоналії, як було у випадку з Арсенієм Яценюком, коли західні партнери лише здивовано знизували плечима у відповідь на прокльони в бік Яценюка з боку українського суспільства, зокрема й громадянського, та частини політикуму. До речі, Гройсману, на відміну від його попередника Яценюка, пощастило: на фоні суперечливого призначення Луценка, його власне виглядає збоку майже як безперечне.

Схоже на те, що умовний поділ украінського уряду та політикуму на “реформаторів” та “корупціонерів” у підходах західної публіки починає розмиватись. “Реформатори” не завжди могли запропонувати щось суттєвіше, аніж гучні слова про те, що “ми робимо реформи”, а їхній рівень компетентності інколи вимірюється рівнем їхніх комунікаційних спроможностей. А “корупціонери” не завжди виявлялися корупціонерами. Одним словом, замість того, щоб “стару Україну” витісняти “новою Украіною”, “старій Україні” дали ще один шанс інтегруватись в “нову Україну”. І добре, що хоч так. Було б гірше, якби “Новій Україні” дозволили інтегруватись у “стару”, що, будемо відвертими, місцями теж відбувається.

Ну і нарешті: з таким даром переконання, як у Порошенка, я спокійна за міжнародні позиції України. Якщо Порошенку вдалось переконати, що його ледве не найближчий політичний союзник і – головне- людина навіть без базової юридичної освіти може очолювати Генеральну прокуратуру на етапі її запланованого докорінного реформування, він зможе переконати західних партнерів і в питаннях, важливих для інтересів України. Треба лише допомогти йому якось захотіти переконати.

А щодо Луценка, як, до речі, і Гройсмана чарівний дар переконання буде дійсним протягом перших 100 днів, коли вони або продемонструють хоча б щось в практиці, або дискредитують і себе, і президента, і Україну.

Міфи, діаспора та церква. Що впливає на позицію Греції щодо України

Янніс Каррас, Міжнародний грецький університет (Салоніки)Для того щоб зрозуміти, як греки ставляться до України, треба усвідомити: вони дуже мало знають про Україну.Загалом Україна завжди була другорядним питанням порядку денного зовнішньої політики Греції, особливо в період з 2010 по 2016 роки. Від початку фінансової кризи за уряду Георгіса Папандреу і до нинішньої кризи вже за правління прем’єр-міністра Алексіса Ципраса грецький народ приділяв увагу лише внутрішнім справам.
Події останніх років в Україні не стали винятком.
Водночас наявні дані вказують на зв’язок між ставленням греків до Європейського Союзу та до Росії. Навіть після шести років економічної кризи більшість греків досі оцінює членство в ЄС позитивно (69% у квітні 2015 року з падінням до 60% в листопаді 2015 року в розпал кризи).
Негативне ставлення до ЄС тісно корелює з підтримкою “привілейованих відносин” або “союзу” з Росією.
Лише 13% серед респондентів з позитивними поглядами щодо ЄС вважають, що Греція має стати союзницею Росії; серед тих респондентів, хто має негативне ставлення до ЄС, прихильників союзу з Росією – 58%.
Молоді греки віком до 24 років, які не бачили за своє життя нічого, крім економічної кризи, демонструють набагато гірше ставлення до ЄС. До того ж їм більше імпонує думка про союзницькі відносини між Грецією та Росією.
Вирішальним аспектом у цьому сенсі, однак, не є сама Росія. І навіть не різниця між правими та лівими. Головне – це ставлення респондента до Європейського Союзу.
Для того щоб краще зрозуміти ставлення греків до України, необхідно вийти за рамки сухих даних опитувань громадської думки.
Україна з її чорноморським узбережжям є для Греції частиною ментального “сусідського простору”, і завдяки історичним грецьким громадам у Криму, навколо Азовського моря, в Ніжині, Львові та, перш за все, в Одесі, відіграє певну роль в колективних уявленнях про минуле Греції, особливо про його донаціональну частину.
Також не варто недооцінювати роль мігрантів – як українських греків, так і грецьких українців – у відносинах між двома країнами.
Впродовж останніх років українці в Греції (наразі їх близько 40 тисяч) неодноразово з’являлися на шпальтах грецьких новин і утворили організацію навколо веб-порталу Greeks for Ukraine (“Греки за Україну”). Більшість греків українського походження є т.зв. понтійськими греками (існують різні оцінки їхньої кількості, але всі вони коливаються навколо 150 тис. переселенців з України, Грузії та Росії до Греції).
Вони, як правило, ідентифікують себе з наслідками геноциду православних християн, який стався в Османській імперії на початку ХХ століття.
Понтійські греки стають все більш помітною силою в суспільному житті Греції. Наприклад, гурт, учасниками якого є понтійські греки, представляє свою країну на Євробаченні-2016 з піснею про біженців.
Багато хто з них вважає Російську імперію своєю історичною батьківщиною, навіть попри те, що свого часу їхні пращури були депортовані Сталіним. Цей фактор, а також політика грузинської держави часів здобуття незалежності змушує їх споглядати українські події останніх двох років з тривогою.
Не менш важливою є посередницька роль релігії у відносинах між Грецією та Україною, адже релігія має велике значення для греків (65% вважають релігію важливою складовою свого життя).
Грецькі релігійні новинні сайти приділяють більше уваги Україні, ніж інші ЗМІ.
Читаючи поточні новини про Україну, греки зосереджуються на релігійних темах. Наочним прикладом цієї тенденції є архієпископ і радянський дисидент святий Лука Доктор, який народився у Керчі в Криму та прожив частину свого життя в Києві.
Біографія Святого Луки, написана Нектаріосом Антонопулосом, чинним митрополитом Аргоса, стала бестселером у Греції та розійшлася тиражем у понад 100 тис. примірників.
Наразі у Греції сформувався досить популярний культ Святого Луки, а його ім’я пов’язується з численними чудесами.
Предметом іншої книги Антонопулоса (з набагато меншим тиражем), роману “Дві кулі для Донецька”, є війна в Україні. Героями роману є двоє українців – добрих, розумних молодих людей і друзів, – які зрештою вбивають один одного, опинившись по різні боки ідеологічного конфлікту. Основна думка книги полягає у розколі України, пов’язаному з двома різними типами націоналізму.
У випадку релігії джерелом конфлікту є той факт, що патріархії Константинополя і Москви вважаються конкурентами за лідерство в православному світі.
Цей конфлікт тривав упродовж більшої частини другої половини ХІХ століття, аж до російської революції, а грецька зовнішня політика мала чітке пробританське і антиросійське спрямування.
Константинополь не може допустити розколу православної єдності в разі одностороннього визнання Української православної церкви (Київського патріархату) канонічною. З іншого боку, помітні ознаки позитивного ставлення Вселенського Патріарха до об’єднання Церков в Україні.
Ймовірно, найтісніший зв’язок між греками і українцями має витоки у подібності їхніх стосунків з колишніми імперіями, у складі яких їхні країни перебували впродовж певних періодів їхньої історії.
Культурна гібридність, типова для постколоніальних суспільств, сприяє розумінню греками ситуації в Україні та, відповідно, їхнім симпатіям до українців. Грекам доводилося як боротися проти спадщини Османської імперії, так і ставати її носіями, адже певною мірою вони відігравали провідну роль у її створенні.
Ця гібридність також пояснює труднощі, які спіткають навіть освічених греків, коли вони не можуть розрізнити українських і російських історичних постатей (так, під час інтерв’ю, проведених автором, респонденти згадували Льва Троцького, Казимира Малевича і святого Паїсія Величковського).
До того ж, постійні порушення повітряного простору Греції турецькими військово-повітряними силами впродовж останніх місяців і днів нагадують нам про те, що у випадках і Туреччини, і Росії ми стикаємося з мілітаристськими імперськими або пост-імперськими силами, яких не влаштовує їхнє місце у світовій політиці.
Джерелом найбільшої кількості порівнянь з ситуацією в Україні є приклад Кіпру.
У контексті Кіпру 1974 року, як і в контексті сучасної України, ми бачимо суперництво великих держав, крихкість нової незалежної держави, вторгнення колишньої імперії, загиблих і біженців, конституційні зміни уряду, а також санкції.
Так само, як у випадку Кіпру, реакція Заходу на зовнішню агресію проти України виявилася стриманою та обмеженою. Грецькі зовнішньополітичні кола добре знайомі з паралелями між Кіпром та Україною.
Чому ж тоді кіпрське питання ігнорується як прецедент для України? Через історичну конкуренцію між Грецією та Туреччиною, двома членами НАТО, Греція ніколи не почувалася захищеною в рамках західної безпекової системи.
Це призвело до геополітичного сприйняття СРСР як фактора стабілізації міжнародних справ. Згодом це сприйняття було перенесено на Росію і зберігалося з часів Константіноса Караманліса аж до нинішнього уряду Ципраса.
Саме Караманліс створив цей трикутник зовнішньої політики Греції після вікопомного візиту до Москви у 1979 році.
З точки зору України, порівняння з Кіпром не сприймається позитивно, адже рішення, запропоновані Заходом для подолання проблеми поділу острова, такі як план Кофі Аннана (разом з референдумом, проведеним у 2004 році), виходять далеко за межі російських вимог щодо окупованих територій України, за винятком, звісно, Криму.
Крім того, таке сприйняття може бути пов’язано з тим, що подібні порівняння не йдуть на користь останнім крокам в бік розширення економічної та військової співпраці між Україною та Туреччиною.
Загалом Греція лишається міцно укоріненою в НАТО і ЄС. І сьогодні це ясніше, ніж після приходу до влади партії СІРІЗА.
Отже, Греція не відіграватиме провідну роль у спробах зняття санкцій з Росії, а слідуватиме курсу Франції або Німеччині.
Прецедент Кіпру дає Україні надію, навіть попри те, що дві частини острова ще не наблизилися до возз’єднання.
Процес побудови ефективної та сучасної кіпрської держави виявився успішним. Там, де зазнала невдачі таємна дипломатія ООН, триває публічна дипломатія Кіпру. Турецькі й грецькі кіпріоти працюють над налагодженням взаємин, зміцненням довіри і розширенням співпраці в усіх сферах, що стосуються їхньої спільної батьківщини.
Нарешті, Кіпр став членом ЄС, з усіма перевагами і зобов’язаннями, пов’язаними з цією організацією.

Стаття підготовлена в рамках проекту Інституту світової політики “Робочий візит закордонних експертів до Києва з метою розвіювання міфів про Україну”. Ініціатива здійснюється у рамках проекту «Ініціативи з розвитку українських аналітичних центрів» Міжнародного фонду «Відродження» (IRF) у співпраці з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF), за фінансової підтримки посольства Швеції в Україні (SIDA).