Для початку дам відповідь на питання, яке так цікавить тих, хто надсилає на мою редакційну та приватну пошту обурені заклики раз і назавжди покінчити з таким «ганебним явищем» як «Щоденник євроатлантиста».Маю на увазі питання, чому я продовжую цей спец проект, коли НАТО вже начебто «не світить»? Причому продовжую це робити не за чийсь грант чи допомогу, як вперто вважають «прихильники» «Щоденника», а з власної ініціативи та підтримки керівництва холдингу. І кожен реальний та потенційний грантодавець у цій чи будь-якій іншій державі світу може підтвердити, що не дав ні «Главреду», ні вашій покірній слузі ні копійки (чи центу) на євроатлантичну справу. \
Все набагато простіше – я ніколи не приховувала, що розглядала інтеграцію в НАТО набагато ширше, аніж виключно як бажання бути членом престижної міжнародної організації, яка б у разі чого подбала про нашу безпеку і допомогла б переміститись їй в іншу систему цінностей. Я належу до тієї категорії євроатлантистів, для яких інтеграція в НАТО – це, в першу чергу, ще один спосіб примусити країну розвиватись і рухатись вперед. Причому рухатись саме у європейську напрямку. В якомусь сенсі інтеграцію в НАТО можна порівняти з Євро-2012. І досить показовим є те, що незважаючи на суцільний хаос в країні, фінансову кризу і дике багатовладдя процес підготовки до чемпіонату все ж просувається, оскільки постійно присутній контроль з боку УЄФА. Отож, підсумовуючи, кожен шанс перевести країну на європейські рейки – має бути витиснутий по максимуму, і якщо цей шанс Україні дає інтеграція в НАТО – відмовлятись від неї принаймні по-дурному. А НАТО такий шанс дійсно може дати, якщо в Річній національній програмі (нагадаю, з найближчого часу саме вона стане ключовим механізмом інтеграції України в НАТО згідно з грудневим рішенням міністрів закордонних справ Альянсу), яка наразі готується, «забити» реальні цілі й реально їх виконувати. Але про це трохи згодом.
Так, на сьогодні може здатись, що Україна як ніколи далека від двох західних структур, куди ми офіційно прагнемо вступити – НАТО та Євросоюзу. Президент, який добровільно заблокував євроатлантичну інтеграцію України, публічно з”ясовуючи стосунки з урядом (зі столиць Старої Європи картинка виглядає більш ніж однозначно – Ющенко та його команда тільки те і роблять, що полюють за бідною прем”єркою); голова уряду, яка не бажаючи поступитись жодною реальною і потенційною електоральною одиницею вперто списує небажання інтегруватись в НАТО на скептичні настрої людей та з усіх публічних трибун промовляє про приєднання України до неіснуючої європейської системи колективної безпеки; уряд, який виділяє на армію 0,85% ВВП, коли навіть у найгірші часи Кучми натівський стандарт в 2% на оборону був незмінним взірцем; політики, які вважають, що для того, аби продемонструвати свою бурхливу діяльність на благо держави, достатньо лише постійно миготіти на екранах відомих ток-шоу і плутають цинічну війну на знищення в Україні з публічним розходженням поглядів, котрі демонструють їхні колеги, в країнах-членах НАТО (у тій же Польщі).
Проте, при цьому всьому виникає інше питання: чи було б все настільки ганебно (просто «погано» це вже евфемізм), якби Україна вже була членом НАТО і ЄС? Чи виписували б собі політики карт-бланш на абсолютно неадекватні рішення та абсолютно безвідповідальні дії, якби відчували постійний та неприємний пресинг з Брюсселю? Так, в нинішньому НАТО та ЄС теж є складні «елементи» з числа найновіших країн-членів, але вони постійно перебувають під «ковпаком» страшно придирливих та занудних євробюрократів, і просто вимушені себе тримати в певних рамках.
Потрібно нарешті визнати: Україні потрібна нагайка, яка себе виправдала на інших, досить схожих на нас країнах Центрально-Східної Європи. Єдина проблема, що ця нагайка зможе відшмагати лише тоді, коли ми будемо якщо не членами, то принаймні реальними кандидатами на членство. У випадку з НАТО – почнемо виконувати План дій щодо членства в Альянсі. Або ж… будемо йти до моменту членства з допомогою Національних річних програм (НРП). Так, ще рік й думки не було про те, аби оминати ПДЧ – адже саме так вступали в Альянс всі нові члени після 1999 року. І цей варіант – в НАТО тільки через ПДЧ – очевидно, будуть до кінця відстоювати скептики членства України, аби ускладнити і подовжити в часі процес її інтеграції до Альянсу. До речі, вони вже зараз навіть чути не хочуть про відміну ПДЧ як такого. Другий – обхід ПДЧ для України і оцінювання прогресу лише з допомогою РНП – те, що хотів би бачити Київ та його адвокати в НАТО. Останні прекрасно розуміють, що деякі наші «друзі» серед країн-членів Старої Європи можуть спокійно провернути такий сценарій, що років 5-7 Україна виконуватиме Річні національні програми (принаймні, саме ці цифри найчастіше звучать з вуст обізнаних людей), а потім Німеччина, Нідерланди чи ще хтось забажають, аби стільки ж часу Україна проходила ПДЧ.
Але ж Річна національна програма – і за своєю формою, і за суттю є тим самим Планом дій щодо членства, який виконували країни-члени Альянсу з останніх двох хвиль розширення ! І делегація НАТО, яка напередодні відвідала Київ на чолі з заступником генсека Робертом Сіммонсом (до речі його супроводжували люди, які з»їли не одну собаку на розробці та моніторингу якраз ПДЧ ), за нашою інформацією, підтвердила, що в українській РНП мають міститись ті ж п”ять пунктів, які були затверджені в Планах дій щодо членства для балтійських та інших країн-кандидатів на Вашингтонському саміті НАТО в 1999 році.
Власне, загроза двічі проходити ПДЧ під різними назвами вже викликала реакцію, яку я спостерігаю в колах компетентних євроатлантистів останнім часом: вони припускають, що, можливо, для України було б краще, якби на грудневому засіданні міністрів закордонних справ у Брюсселі їй би просто відмовили в Плані дій щодо членства, не підміняючи його РНП. Така відмова дала б можливість тримати питання ПДЧ відкритим і країни-члени НАТО змушені були б його розглядати і в цьому році на грудневому засіданні міністрів закордонних справ, і в наступному. Певна рація в цьому, звісно, є, але ми ж з вами чудово розуміємо, що в грудні 2009 року послідувала б така сама відмова хоча б тому, що зустріч міністрів майже співпаде у часі з президентськими виборами в Україні. Отже, не треба бути великим аналітиком, щоб зрозуміти: в НАТО просто застосують свою стару формулу – «подивимось, як пройдуть вибори і якої позиції дотримуватиметься наступний президент». Таким чином, Україна б зависла на стадії Інтенсифікованого діалогу ще мінімум на рік, а так маємо реальний механізм зближення з Альянсом, і якщо цей механізм дійсно запуститься, то наступному президенту – хто б ним не став – буде досить складно просто «зістрибнути з теми».
Чому РНП може бути корисною для України? І чим вона відрізняється від Цільових планів Україна-НАТО? По-перше, оцінювати виконання програми буде міжнародний секретаріат НАТО. Кажуть, там працюють такі бюрократи з досвідом оцінки Річних національних програм, що спуску не дадуть нікому. По-друге, вже не буде загальних висновків про те, наскільки відсотків виконаний той чи інший пункт, а лише коротка констатація: «виконано» чи «не виконано».
А тепер ще трохи конкретики для тих євроатлантично зацікавлених осіб, котрі ще не опустили руки. Отже, проект Річної національної програми, за нашою інформацією, МЗС вже підготував і направив на узгодження в інші відомства. Основне побажання НАТО, як мені відомо, зводиться до того, що в РНП мають бути зафіксовані тільки реальні завдання. Причому якомога чіткіше сформульовані. І це зрозуміло: перша оцінка програми відбудеться секретаріатом НАТО вже в жовтні-листопаді цього року, а в грудні 2009 свій вердикт винесуть міністри закордонних справ.
Вже зрозуміло, що найдовше МЗС-у доведеться чекати відповіді на запропонований проект з Міноборони – там начебто відразу попередили дипломатів, що підійдуть до справи з повною серйозністю, і це не може не радувати. З одного боку. З іншого – на підготовку РНП є не так багато часу, враховуючи, що було б дуже навіть бажано узгодити цей документ з НАТО ще до ювілейного саміту Альянсу на початку квітня цього року. Таким чином Україна, по-перше, продемонструвала б, що незважаючи на всі жахи, які творяться в нашій державі, рішення, котрі стосуються НАТО, виконуються. По-друге, мої викопоставлені натівські друзі стверджують, що донесли українській стороні інформацію: якщо РНП буде підготовлена до зустрічі в Страсбурзі та Келі, в підсумковій декларації ювілейного саміту Альянсу цей факт знайде відображення. Тобто, ювілейний саміт Альянсу не пройде повз нас. Є, правда, й інші варіанти для України засвітитись на французько-німецькому кордоні 3-4 квітня, але про це вже в наступному «Щоденнику євроатлантиста».
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.