Пам’ятаю, років п’ять тому на одному з круглих столів відомий експерт-міжнародник поцікавився у Бориса Тарасюка, яка країна швидше вступить до НАТО – Україна чи Грузія.Пам’ятаю, як Борис Іванович відповів, що Грузії буде складніше через територіальні конфлікти й кепський стан економіки. Тоді ще не було друзів-президентів Ющенка й Саакашвілі, про ПДЧ з високопосадовців згадував хіба Євген Марчук, і, здається, мало хто міг собі уявити, що дві країни будуть практично йти в одній зв’язці, коли до Плану дій щодо членства таки дійде справа. Добре це чи погано? І чи варто нам далі дотримуватись такої кампанії, чи, можливо, відстоювати індивідуальний підхід?\
Рік тому спікер грузинського парламенту Ніно Бурджанадзе у розмові з автором цих рядків більш ніж однозначно озвучила думку, яка на той момент домінувала у владних грузинських кабінетах. На моє питання, чи можливий окремий вступ України та Грузії до НАТО, чи все ж це буде пакетним рішенням, пані Бурджанадзе, зручно вмостившись на диванчику в готельному номері «Прем’єр-паласу», впевнено відчеканила наступне: «Ми б, звичайно, хотіли, аби Україна та Грузія разом йшли в напрямку НАТО. Але… така спільна хода може не відбутись: Грузія сьогодні знаходиться попереду багатьма реформами. І найголовніше, звісно, – це підтримка населення». На моє ж уточнююче питання «Чи означає це, що самостійне входження є більш реальним?» спікер активно закивала головою: «Так, звичайно. Ми робимо свою справу, і незважаючи на вашу підтримку, буде несправедливо, якщо через те, що Україна не готова вступати до НАТО, Грузія буде стояти і чекати». Це ж, але трохи іншими словами, розповідав мені й екс-посол Грузії в Україні Грігол Катамадзе. Додав навіть, що Грузія як член НАТО буде найбільшим лобістом України в Альянсі.
Але потім у Сакартвело були парламентські вибори й доволі неоднозначне розігнання мітингу опозиції, котрий підірвав довіру не в одного натівського союзника Грузії до її здатності мирно вирішувати внутрішньополітичні конфлікти. Але були й чесні та прозорі президентські вибори, котрі цю довіру частково відновили. Тим не менше, в кулуарах Бухарестського саміту доводилось неодноразово чути, що Україні було б значно легше просуватись до ПДЧ без Грузії. Навіть висловлювались припущення, що якби Україна йшла самостійною ходою, то й фрау Меркель не так виступала. Чи не тому й у виступах грузинських чільників і сліду не залишилось від минулорічних закидів на тему: «В НАТО без України»? Навпаки: міністр закордонних справ цієї країни нещодавно заявила, що Тбілісі без Києва – нікуди ані руш.
Після саміту я з’ясувала у натівців, наскільки жорсткою є зв’язка між Грузією і Україною в контексті ПДЧ. Раніше було відомо, що такий дует особливо активно підтримували Сполучені Штати: мовляв, у разі одночасного прийняття двох країн легше буде розсіяти негативну реакцію Росії. Представник секретаріату НАТО мені пояснив, що зазвичай всі розширення НАТО відбувались за пакетним принципом – не тому, що в когось у Брюсселі є неприховане бажання ускладнювати комусь життя, а тому, що пакетні варіанти спрощують життя самому НАТО.
Сьогодні ситуація виглядає таким чином, що в НАТО – хоч назовні це і не виплескується – помітно розчаровані тим, що Міхаїл Саакашвілі не проінформував їх про свій бліцкриг у Південній Осетії. Точніше, проінформував, але не всіх, і не зовсім про те, як це мало насправді відбутись. Принаймні, так стверджують наші поважні співрозмовники в Альянсі. Отож, ні у кого нема гарантії, що під час довгої дороги в НАТО Грузія не робитиме подібних сюрпризів навіть тоді, коли виконуватиме План дій щодо членства, і тим самим «підставлятиме» весь Альянс. Уже навіть зараз деякі натівські функціонери почувались не дуже комфортно, адже на Бухарестському саміті Грузія фактично була визнана майбутнім кандидатом на членство – а майбутнім кандидатам не зовсім личить вирішувати конфлікти на своїй території не мирним шляхом.
Крім того, після подій у Грузії, в НАТО цілком можуть сказати, що йому потрібно спочатку розібратись зі своїми внутрішніми проблемами – недарма ж у Брюсселі заговорили про те, що всі ці роки Альянс, передусім, ставив акцент на підживленні у країнах-кандидатах на членство демократичних цінностей, які домінують у старожилів блоку, а боєздатну оборонну стратегію відклав у довгу шухляду. І не в останню чергу тому, аби зайвий раз не дратувати Росію поблизу її кордонів. Отож, може виникнути ситуація, аналогічна до євросоюзівської після референдуму в Ірландії з Лісабонського договору: у європейських столицях прикриються гарним приводом, аби українські справи відкласти на потім.
З іншого боку, від одного високопосадовця довелось чути, що в той момент, як російські війська наблизились впритул до Тбілісі, один представник Альянсу, котрий в той момент якраз перебував у грузинській столиці, впевнено промовив: «Якщо росіяни ввійдуть у місто, ми приймемо Грузію в НАТО». Зауважте, навіть не до ПДЧ… Звісно, такі ремарки можна розцінювати як реакцію наляканої людини, бо все, що ми побачили минулого тижня після екстреного засідання міністрів закордонних справ Альянсу – це те, що НАТО, як максимум, було готове на сьогодні заснувати комісію Грузія-НАТО. Механізм, який існує у взаєминах НАТО-Україна вже 11 (!) років.
Уголос говорити про те, що Україна бажає йти своєю власною дорогою до НАТО, навряд чи у Києві хтось наважиться. Від міністра закордонних справ, наприклад, я почула минулого тижня наступне: «Думаю, у цій спільності, особливо після останніх подій в Грузії, наша сила, а не слабкість». Очевидно, що проти такого «розведення» будуть не в захваті і США, і новоспечені стратегічні партнери Тбілісі – Польща та балтійські країни. Українським дипломатам на переговорах, щойно вони озвучували хоча б натяк на окремий розгляд питання, партнери з Альянсу вже не раз дорікали: мовляв, ви що, хочете зрадити маленьку Грузію, залишити її сам-на-сам з Росією? Проте дедалі частіше у поважних кабінетах доводиться чути думку, що в питанні ПДЧ стосовно Грузії та України має працювати індивідуальний підхід. Той самий, про який під час грузинської кризи говорив й генсек Альянсу. Але цей підхід, звичайно, має визначити не Київ, а НАТО. Жодних публічних промов про самостійне плавання, які дозволяли собі грузинські колеги минулого року, Україні робити не варто.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.