Блог Альони Гетьманчук, директора Інституту світової політики, на сайті «УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВДИ»Кілька тижнів тому у мене та моїх колег з Інституту світової політики увірвався терпець: настільки стали нестерпними радісні реляції нової влади про те, як захоплено Захід «вітає» нормалізацію відносин між Україною та Росією і як йому начебто до вподоби зовнішня політика «балансування» Віктора Януковича. Найцікавіше у всій цій історії було те, що якщо дійсно слухати лише офіційні заяви західних дипломатів та політиків, то картинка насправді вимальовується достатньо приємною для нової влади: ніхто вголос з наших західних друзів не скаже Януковичу чи Азарову щось на зразок «хлопці, ви не балансуєте, а дрейфуєте вбік Росії».Насправді, в західних столицях вже спостерігаються поважні посадовці, котрі, як, скажімо, відомий представник Євро комісії Х`ю Мінгареллі б`ють, за моєю інформацією, в євросоюзівських коридорах на сполох, що «ЄС втрачає Україну». Хоча, потрібно визнати, що поки що перемагає позиція, яку сповідує колега Мінгареллі єврокомісар Штефан Фюле, і вона зводиться до того, що українській владі ще треба дати час.
Для того, аби зрозуміти, як насправді сприймають зовнішню політику Януковича на Заході, ми в Інституті поставили п`ять конкретних питань півсотні українським та закордонним експертам, котрі займаються Україною переважно в західних столицях. У результаті отримали відповіді від тридцяти експертів, включно зі Збігнєвом Бжезинським, Стівеном Пайфером, Джеймсом Шерром та іншими знаними фахівцями з українських питань. А також – від відомих публіцистів, які постійно пишуть про Україну у популярних в своїх країнах виданнях на кшталт Марчина Войцеховського з Польщі, Ніни Єглінські з Німеччини чи Сємьона Новопрудського з Росії.
Отож, якщо коротко підсумувати відповіді, то картинка, сформована більшістю експертів, виглядатиме наступним чином:
1. Мінусів зовнішньої політики Януковича більше, аніж плюсів. А головні плюси, як не парадоксально, пов`язані з тим, чого Янукович не робив, а не що він зробив. А саме – не вступив до Митного Союзу, дистанціювався від ОДКБ, не визнав Абхазію та Південну Осетію. Звідси можна зробити наступний висновок: планка очікувань щодо Януковича на Заході настільки занижена, що йому цілком достатньо розвіяти деякі страшилки, котрі бродять в західних столицях про зовнішньополітичні наміри його «команди професіоналів»
2. Нормалізація відносин з Росією – позитивний момент, але ціна, яку довелось заплатити Україні за цю нормалізацію – занадто висока. Навіть ті західні експерти, котрих часто-густо звинувачують у занадто помітній лояльності до Партії регіонів чи окремих її бізнес-представників визнали: перебування Чорноморського Флоту РФ в Криму впродовж ще 25 років є «загрозою для суверенітету України», оскільки значно понижує її здатність до прийняття незалежних рішень. Посилення фактичної присутності РФ в Криму називалось як «дестабілізуючий фактор для української державності». Цікаво, що тільки один (причому американський) експерт не знайшов жодного негативу у зовнішній політиці Януковича, суцільні плюси.
3. Законодавча фіксація позаблокового статусу та відмова від інтеграції до НАТО загалом інтерпретуються як рішення непродумані та погано необґрунтовані. Як образно зауважив один з експертів, закріплювати позаблоковий статус у відповідному законі – те саме, що «забивати багато цвяхів у труну НАТО». Це притому, що весь світ зрозумів, чого насправді хоче Янукович і після забитого першого «цвяха» – його заяви про те, що з НАТО він збирається співпрацювати, а не інтегруватись. Лише один експерт, що приймав участь в опитуванні, висловився за те, що Україна має здобути статус нейтральної країни.
4. Реальної загрози територіальній цілісності України немає, суверенітету – є. Навіть притому, якщо Янукович не має жодного наміру поступатись цим суверенітетом на користь Росії. Проблема нинішньої української влади, коли йдеться про різного роду оборудки з Росією, у надмірній самовпевненості. І ця самовпевненість може якраз і призвести до втрати частини суверенітету. Навіть якщо Янукович щиро бажає бути президентом незалежної України, а не «васалом Росії».
5. Євроінтеграція, про яку трублять на кожному кроці представники нової влади, сприймається наразі швидше фасадною. Як зауважив один з експертів, є таким собі «вербальним маскуванням руху в бік Росії». Найбільше досягнення тут, знову ж таки, полягає у тому, що Янукович не зрікся інтеграції до ЄС як головного пріоритету зовнішньої політики України. Українське керівництво повторює помилки попередників, коли намагається підписати важливі угоди «під саміт». Серед названих позитивів – активізація підготовки до Євро-2012 та безвізового діалогу. Хоча з приводу останнього не все так однозначно, оскільки на безвізові подорожі до ЄС на повну потужність працює і Росія.
Отож, не все так на «ура» сприймається на Заході, як пробують розповісти на Банковій.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.