Стаття директора Інституту світової політики Альони Гетьманчук для “Дзеркала тижня”«Курортний роман» між Польщею Коморовського та Україною Януковича, який розпочався у Ялті й продовжився у Давосі, нарешті трансформувався у більш звичний міждержавний формат відносин. Віктор Федорович не став і далі випробовувати терпіння польських колег і таки відвідав сусідню країну з офіційним візитом. Інше питання: чи означає це, що польська смуга в зовнішній політиці України стане віднині такою ж неперервною, якою вона була впродовж останніх двох тижнів?\
Ні для кого, очевидно, не буде секретом, що останній рік виявився не найбільш вдалим для україно-польського стратегічного партнерства. Прихід до влади в Україні Віктора Януковича, якого досі підозрюють у поділі зовнішнього світу на своїх та чужих — тобто країни, котрі менш помітно підтримували помаранчеву революцію, і ті, котрі, як Польща, робили це з запалом часів „Солідарності“. Трагічна загибель у катастрофі президента Лєха Качинського, після якої один із високопоставлених українських дипломатів змушений був обеззброєно констатувати: „Люди, які загинули під Смоленськом, були моїми основними контактами у Варшаві“. І кого в Києві цікавило, що багато хто з них за рахунок України просто компенсував свої напружені відносини з Росією? Так чи інакше, саме трагічними подіями в Польщі та спровокованими ними виборами пояснювали в Києві паузу, що виникла торік в україно-польській „двосторонці“…
Потім було демонстративне перезавантаження Варшави і Москви, від якого все ще більше пахне нафталіном, аніж оптимістичним „миром, дружбою та жвачкою“ із серії Love is…
Паралельно — невиправдані очікування польської сторони, що Віктор Янукович стане таким собі українським Квасьнєвським. Тобто президентом, який, потрапивши в головне крісло країни, гордо скине з себе тогу колишнього комуніста (у даному разі — „проросійського кандидата“) і впевненою ходою поведе Україну до ЄС і НАТО. Але водночас знову надасть полякам повне право відвоювати для себе статус „адвоката“ України в очах цивілізованого західного світу. Здається, така вже польська карма: Україна найбільше починає схилятися на її „плече“, коли зі „старою“ Європою й Америкою у неї настають проблемні часи. Польщі знову є кого адвокатувати. Україні знову потрібен партнер, який у цю підтримку вкладає більш ніж однозначний смисл: ізоляція України Заходом дорівнює її поглинанню Кремлем.
Власне, дебютна зустріч Януковича і Коморовського на конференції Пінчука у Ялті відбулася саме на тлі таких перших серйозних сигналів про те, що український президент, на відміну від Путіна (а це вже щось означає), не буде бавитись у консолідацію влади роками. Коморовський перебував на території Лівадійського палацу, коли стала реальністю конституційна реформа в Україні — таке собі вимушене політичне благословення політики Януковича. Подейкують, що Коморовський, який прибув до Криму з абсолютно благими намірами підтримати євроінтеграційний курс України, почувався вкрай некомфортно. Напруження начебто вдалося зняти українському колезі лише після келиха коньяку біля каміна…
Саме починаючи з Ялти, в україно-польських відносинах з’явився новий елемент: якщо раніше вони трималися на дружбі двох президентів, то в Ялті стало зрозуміло, що тепер вони скріплені робочим союзом Віктора Пінчука та Александра Квасьнєвського. Саме останній переконав Коморовського приїхати до Ялти. Саме останній організовував висадку пінчуківського десанту з відповідними зустрічами по лінії Коморовський — Сікорський у листопаді минулого року. Саме останній зіграв не останню роль у тому, аби Коморовський знову засвітився в одній компанії з Януковичем у Давосі. Фактично, Александр Квасьнєвський бездоганно виконував свою роль не лише голови правління Ялтинської Європейської Стратегії (якої він не афішує за межами України) чи one person think-tank (тобто „аналітичного центру з однієї людини“, що його він якраз промотує у себе на батьківщині та на Заході), а й, у певному сенсі, замінив роботу одночасно двох послів — Польщі в Україні та України в Польщі. Попри всю повагу до останніх, є підстави вважати, що допомога Квасьнєвського у налагодженні найвищого двостороннього контакту між Києвом та Варшавою ще неодноразово стане у пригоді. Підстави ці досить прості. Посол України в Польщі Маркіян Мальський — професор зі Львова, якого заведено вважати креатурою Костянтина Грищенка: чудово володіє мовою країни перебування, проте не може потішити поляків іншим, не менш важливим для нашого сусіда показником — доступом до президентської адміністрації в Києві. Посол, який не має прямого виходу на вулицю Банкову, турбує наших польських колег значно більше, ніж посол без серйозного політичного чи дипломатичного бекграунду, на що зазвичай у Варшаві теж звертають неабияку увагу. Натомість польський посол, який приїде до української столиці, має серйозний дипломатичний бекграунд (зокрема й попередню роботу в Києві), але, за деякою інформацією, не найкращий „дах“ у власному міністерстві закордонних справ. Подейкують, що нинішній заступник міністра закордонних справ Генрик Литвин, який після трагічної загибелі Анджея Кремера у смоленській катастрофі курирував у польському МЗС „Східне партнерство“, а тепер пакує валізи на Київ, запропонований тамтешнім шефом дипломатії на посаду посла Польщі в Україні не в останню чергу тому, що, на думку гіперактивного Радека Сікорського, був занадто дипломатичним та пасивним. На такій посаді у Варшаві, мовляв, потрібна більш активна і політична постать, а ось заступник міністра у чині посла в Україні, та ще й зі знанням російської мови і досвідом роботи в регіоні — те, що потрібно. Ми не сумніваємось у правильному виборі пана Сікорського. Тим більше що історія з призначенням глави дипломатичного представництва РП в Києві чи не вперше в історії наших відносин почала скидатися на якийсь політично-дипломатичний серіал. За два роки мені особисто доводилося чути в іпостасі кандидатур двох екс-прем’єр-міністрів (Влодзімежа Цімошевича і Лешека Міллера), одного екс-міністра закордонних справ (Анну Фотигу), одного екс-міністра оборони (Януша Онішкевича), професійного україномовного дипломата Войцеха Заянчковського (відправили перезавантажувати польсько-російські відносини послом у Москву), європарламентарія Павла Коваля (стверджує, що в Європарламенті корисніший для України, ніж коли б був польським послом у Києві) та ще кількох відомих і не дуже в дипломатично-експертній тусовці персоналій. Проблема начебто зводилася до того, що охочі справді представляти Польщу в Києві не пройшли „кастинг“ у варшавських владних кабінетах, а важковаговики, котрі за своїм статусом могли б претендувати на роль польського Черномирдіна в Києві, — відмовилися від високої честі. І їх легко зрозуміти: брати на себе таку ношу напередодні головування Польщі в ЄС і Євро-2012 відважиться не кожен. Значно краще час від часу замовити слово про Україну в кулуарах Європарламенту або Єврокомісії.
Як, власне, роблять ті ж таки Єжи Бузек, Павел Коваль, Павел Залевський (заплющимо очі на резолюцію з Бандерою) чи Яцек Саріуш-Вольський. Власне, саме завдяки їхній діяльності на євросоюзівських просторах деякі поважні представники нинішньої влади в Києві нарешті усвідомили важливість для України не лише „Польщі польської“, а й „Польщі європейської“. Доки Радослав Сікорський переконував своїх колег по ЄС, що Росії не можна давати план дій із безвізового режиму раніше, ніж деяким представникам „Східного партнерства“, зокрема Україні, — польські європарламентарії доводили своїм колегам у Європарламенті, що поховати українську демократію у відповідній його резолюції — означає урочисто передати козир на вагу золота тим країнам, котрі не зацікавлені у зближенні України і Євросоюзу. Навіть сьогодні поляки, які вболівали за демократичні перетворення в Україні чи не найбільше за всі країни ЄС, не особливо поспішають ганьбити її за антидемократичні тенденції привселюдно. Як і не особливо стають на захист тих, за чию перемогу ще вчора потай тримали кулаки. Йдеться, зокрема, і про Юлію Тимошенко. Єжи Бузек, стверджують наші джерела, зовсім не зрадів, коли пані Юлія оприлюднила його лист-запрошення до Брюсселя. А прем’єр Дональд Туск — доводилося чути автору цих рядків у Варшаві — начебто взагалі розчарувався в українських політиках після тривалого спілкування з колишнім прем’єр-міністром, яка начебто неодноразово нехтувала робочим графіком польського колеги, коли на горизонті з’являлися важливіші, на її погляд, справи чи співрозмовники.
Але ще більша проблема полягає в тому, що Дональд Туск взагалі не дуже уявляє, як знайти спільну мову з Миколою Азаровим: занадто серйозні розходження — від віку до ідеологічних установок. Та й пріоритети у польського прем’єра сьогодні трохи інші: на носі парламентські вибори, а рейтинг його „Громадянської партії“ хоча серйозно й не падає, проте й зовсім не росте. У контексті України це означає, що основна ставка робиться на жвавий діалог українського та польського президентів.
Відверто кажучи, важко уявити, що аристократ, у прямому сенсі цього слова, Коморовський знайде спільну мову з дитям єнакіївської вулиці Януковичем. Багато польських політиків були носіями особливої „української місії“. Коморовський до їх кола ніколи не належав. Він занадто дипломатичний і занадто недосконало володіє російською, щоб, наприклад, розказати українському колезі, чому його партія в Польщі, яка має таку ж монополію на владу, як Партія регіонів в Україні, не скочується до авторитаризму. Чи на пальцях пояснити Януковичу, в чому насправді полягають усі розклади щодо України на Заході і як з такої ситуації потрібно вирулювати.
А вирулювати, з польської точки зору, потрібно вже сьогодні. Менш ніж за півроку розпочнеться польське головування в Євросоюзі, під час якого — на що поляки дуже сподіваються — відбудеться одна важлива подія: буде урочисто підписано Угоду про асоціацію (з Угодою про зону вільної торгівлі) між ЄС та Україною. У підписанні такої угоди саме в період польського головування в Євросоюзі поляки вбачають певну й цілком резонну символіку: ніхто в ЄС не інвестував стільки сил та енергії в євроінтеграційні потуги України, отож ніхто не має більше прав на „диригування“ цим важливим актом зближення Києва і Варшави.
Польському президентству в ЄС просто до зарізу потрібні success story. І бажано на східному напрямі зовнішньої політики, на якому Польща себе позиціює справжнім асом. Поки що баланс її поразок і перемог зводиться до рахунку 1:1. Перша одиниця — дипломатична перемога в Молдові, де вояж Сікорського та Більдта допоміг переламати ситуацію (хоч, можливо, й не був вирішальним акордом) і не допустив створення лівоцентристської коаліції, яку проштовхувала Росія. Результат — створення Альянсу за європейську інтеграцію Молдови-2 і Кишинів у ролі такого собі провайдера демократичних перетворень на пострадянському просторі. Друга одиниця — розгромна поразка в Білорусі, де вояж Сікорського й Вестервеллє з обіцяними трьома мільярдами євро за чесні вибори перетворився у масові арешти і наслане Лукашенком на Польщу та Німеччину „прокляття“ за начебто намір влаштувати державний переворот у Білорусі.
Дуже хочеться сподіватися, що під час візиту українського президента до Варшави польські колеги ввели Януковича в курс справ з приводу того, наскільки важливий успішний раунд переговорів щодо зони вільної торгівлі наступного тижня (стаття готувалася до початку переговорів у польській столиці. — Ред.). Навіть більш ніж важливий — критичний: провал цього раунду може означати, що угода про асоціацію та ЗВТ взагалі не буде підписана з ЄС у нинішньому році. Для Польщі це стане ще однією дипломатичною поразкою на східному „фронті“. Зате для Росії, яка спить і бачить такий зрив переговорів, — справжнім подарунком.
Власне, від польських політиків та дипломатів неодноразово доводилося чути: „Якщо Україна хоче, щоб Польща чимось допомогла їй із ЄС, українській владі треба максимально мобілізуватися до польського головування у 2011-му. Потім може бути пізно“. З іншого боку, ми б не рекомендували вітчизняним полісімейкерам покладати й занадто великі сподівання на головування Польщі в ЄС. Хоча б із міркувань уникнення того розчарування, яке панувало в українських дипломатичних колах після президентства в Євросоюзі Швеції. Отож Варшаві варто відразу розставити всі крапки над „і“: що вона зможе зробити, а що їй апріорі не під силу. Аби не сталося так, що Польща виявиться винною у відсутності безвізового режиму під час Євро-2012. Якщо, звісно, воно відбудеться в Україні. Бо насправді що таке футбольний чемпіонат у 2012 році? Це на сьогодні єдиний реальний проект, котрий скріплює Польщу й Україну після того, як інтеграція до НАТО випала з порядку денного, а над Одеса — Броди далі „бродять“ лише гасла. Євро-2012 — це тест на готовність української влади, яка принаймні декларативно хоче рухати Україну до членства в ЄС, працювати у парі з владою країни, котрі є членом Євросоюзу з майже семирічним стажем. Можете не сумніватися: у разі провалу з Євро-2012 наші „друзі“ в ЄС та їхні вірні консультанти з-зовні неодмінно перекваліфікують його в неспроможність України виконувати взяті на себе зобов’язання навіть у такому „одноразовому“ проекті, яким є Євро-2012. Що вже казати про виснажливий і тривалий процес, яким є процес вступу до Євросоюзу… Провал Євро-2012 — це, нарешті, остаточно вбитий імідж країни в державах ЄС, які після відомої бійки в парламенті й так перейменували рекламний український слоган до Євро-2012 „Увімкни Україну“ на „Вимкни Україну“ (до речі, вперше я це почула саме у Варшаві).
І нарешті останнє: якщо Янукович справді хоче підтримувати польську хвилю на рівні останніх двох тижнів, він має зробити все можливе для того, аби в жодному виступі та документі серед пріоритетних партнерів України в ЄС Польща не була більше проігнорована так, як у виступі президента Януковича з нагоди Дня дипломата у грудні минулого року: її серед таких партнерів не виявилося взагалі. Чи варто говорити, яку реакцію викликав цей дипломатичний «склероз» у Варшаві?
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.