Вашингтон розставив пріоритети і знову готовий протидіяти Росії та Китаю. Та чи зуміє?
На початок лютого 2018 року адміністрація Дональда Трампа нарешті формально зробила те, чого від неї чекали від самого початку каденції нинішнього очільника Білого Дому, якщо не із часу президентських виборів. Президент США і його ключові радники нарешті чітко визначили пріоритети США на міжнародній арені. Визначили, яким чином Вашингтон буде досягати бажаних цілей, а також роль і місце військового фактору загалом і ядерної зброї зокрема в стратегії зовнішньої політики. Мова йде про публікацію Стратегію національної безпеки, Стратегію національної оборони та Огляд ядерної політики.
Про головне з цих документів. Вашингтон заявив, що він знову стоїть перед необхідністю протидіяти не тероризму, а таким великим державам, як КНР чи РФ, як це і було до 1991 року. Йдеться про кроки, які важливо здійснити задля стримування великих держав від відкритої агресії, а за необхідності завдати їм поразки у конвенційному конфлікті. В Огляді американці узгодили план застосування ядерної зброї своїх супротивників. США нарешті схвалило план повної модернізації американського стратегічного ядерного арсеналу, який прийняли ще за Обами.
Попри те, що ці документи ідейно та логічно об’єднані, експертне середовище США не сприйняли їх однозначно. До прикладу, Стратегія національної оборони на перший погляд нічим не поступалася по якості Стратегії національної безпеки. А при більш докладному аналізі останній документ і взагалі розкритикували як такий, що насправді малопридатний для протидії РФ.
Та слід пам’ятати, що у випадку зі Стратегію національної оборони було опубліковано лише резюме. Повний документ, який направили на розгляд Конгресу, засекретили відповідно до закону 2016 року. Тому не можна з абсолютною впевненістю говорити про те, чи Стратегія національної оборони така непридатна по частині протидії РФ чи КНР. Найбільше критики викликав Огляд ядерної політики США. Експертів особливо здивувало бажання адміністрації Дональда Трампа створити 2 нових ядерних боєзаряди невеликої потужності для стримування РФ.
Загалом, існує два підходи: ядерна зброя як більш потужна конвенційна чи як унікальний різновид із катастрофічними наслідками. Якщо виходити із першого підходу, то її застосовувати стає не так страшно. Наявність невеликих за потужністю боєзарядів цьому сприяє. Для США завдання навпаки – треба, щоб планка застосування ядерної зброї була дуже високою і не сприймалася як конвенційна. Тож застосування боєзаряду американцями потужністю у декілька десятків кілотонн не сприйматиметься серйозно. А це вже загроза для інших.
Багато питань також викликала готовність застосувати ядерну зброю у випадку масованої неядерної атаки на критичну інфраструктуру США. Однак при всіх недоліках нові стратегічні документи США і справді мають головну перевагу – нарешті Вашингтон визнав те, що епоха перемир’я Холодної війни завершилася. Разом із нею пішли в минуле спроби розширити ліберальний міжнародний порядок за рахунок таких держав, як КНР чи РФ і зробити їх партнерами у вирішенні глобальних проблем. Тепер мета Вашингтону та регіональних союзників – захистити світ від деструктивних дій Москви і Пекіну.
Після цієї так званої «доктрини Трампа» ключове питання – це фінансове і матеріальне забезпечення реалізації стратегії. Іронія в тому, що паралельно з презентацією Міністром оборони основ Стратегії національної оборони, через протиріччя між республіканцями і демократами Конгрес США відправив уряд у шатдаун. Тобто, фактично припинив його роботу. В кінці кінців, згоди так і не дійшли, проте сторони домовилися зробити бюджет фінансування Пентагону більшим, ніж це дозволяє Акт контролю над бюджетом 2011 року. Всього в 2018-2019 роках Пентагон може отримати на 165 млрд. доларів більше, ніж було заплановано. Проте поки Конгрес не домовиться ввести в дію бюджет на 2018 фінансовий рік, який почався іще 1 жовтня 2017 року, це і далі негативно буде позначатися на роботі Міністерства оборони.
Окрім того, адміністрація Дональда Трампа вже представила свій проект бюджету на 2019 фінансовий рік, відповідно до якого Міністерство оборони отримає 686 млрд. доларів, що на 10% більше ніж у 2018-му.
Проте і даний бюджет скоріше за все буде періодом, коли збройні сили США будуть ліквідовувати проблеми бойової готовності, котрі накопичилися за останні роки. За словами заступника Міністра оборони США Патріка Шенахана, лише бюджет на 2020 фінансовий рік має стати першим кошторисом, який має повністю допомогти почати виходити на виконання завдань, які передбачені Стратегією національної оборони. Іншими словами, лише із 1 жовтня 2019 року Збройні сили США почнуть процес модернізації, який має повернути їм переваги над КНР і РФ.
А поки гарантувати можливість США застосовувати силу і перемагати у конвенційних конфліктах не доводиться.
Автор: Микола Бєлєсков, заступник директора Інституту світової політики
Опубліковано на сайті “Новое время“
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.