На основі дослідження «Безпека перехідного періоду. Як протидіяти агресії з обмеженими ресурсами» Інститут світової політики розробив десять рекомендацій, виконання яких сприятиме посиленню безпеки України.Вони розраховані на середньострокову перспективу (3-5 років). Інститут світової політики переконаний, що євроатлантична інтеграція – безальтернативний напрямок розвитку України. Утім, без рішучих реформ у всіх сферах (і не в останню чергу в оборонній) це прагнення залишатиметься так само одностороннім. Партнерство з НАТО не повинно базуватися на тезі «членство або нічого», яке характеризується нездатністю України скористатися наявними можливостями. Україні варто переходити до етапу «углиб, а не вшир» (deeper not wider) – поглиблювати співпрацю за визначеними напрямками, зокрема, в Комплексному пакеті допомоги, а не марнувати ресурси на пошуки нових механізмів.\
Завантажити pdf-версію
1. Асиметрична безпека. У ситуації, коли традиційні безпекові моделі для України не спрацьовують або не в змозі забезпечити належний рівень безпеки, варто розробити сучасні адаптивні моделі, які зможуть дати відповідь на найбільш важливі виклики у сфері безпеки. Ці моделі мають виходити за межі усталених канонів і головним їхнім критерієм має стати живучість та ефективність. Із огляду на реальний стан усередині України та ззовні асиметрична модель безпеки здатна у коротко- та середньостроковій перспективі дати належні відповіді на більшість з важливих безпекових питань України. Однією з її ключових характеристик є здатність надати ефективну відповідь переважаючому супротивнику при власних обмежених ресурсах та зламати його волю до агресії.
2. Розумна оборона та дипломатія. У розвитку конвенційних збройних спроможностей акцент треба робити на розбудову системи «розумної оборони» та відповідної армії нового покоління (елементи прикладів у арміях Швейцарії, Ізраїлю, Швеції). Особливу увагу варто приділяти роботі з суспільством, яке повинно чітко пов’язувати армію та систему безпеки безпосередньо з собою. Критично важливу роль для успіху будь-якої моделі безпеки для України відіграє розумна та проактивна дипломатія – системна робота з усіма важливими партнерами, створення необхідних мереж та коаліцій, дії на випередження, сприяння перетворенню України на важливий континентальний хаб (атака на який занадто дорого коштує), робота з суспільними елітами та бізнесом у ключових країнах. Тому підтримка розумного реформування української дипломатії і виділення (попри всі складнощі) належних ресурсів має стати одним з небагатьох реальних пріоритетів для держави на середньострокову перспективу.
3. Орієнтація на результат у євроатлантачній інтеграції. Посилити (кадрово, фінансово) координацію реформ в сфері євроатлантичної інтеграції. Розробляти документи, які регламентуватимуть сферу реформ для наближення України до стандартів НАТО, із чіткими цілями, індикаторами успіху (results-based management). Залучити представників НАТО до розробки Річної національної програми з визначенням чітких цілей, індикаторів їх вимірювання, відповідальних, строків. Підготувати чіткий план моніторингу та оцінки виконання РНП. Неурядовий сектор повинен надалі мати можливість впливати на підготовку документа, а також на його оцінку.
4. Боротьба з корупцією як основа безпеки. У найстисліші строки продемонструвати результати боротьби з корупцією в оборонній сфері. Боротьба з корупцією може стати першим найочевиднішим і фундаментальним свідченням рішучості України впроваджувати зміни: принаймні вона не вимагає коштів, а навпаки заощаджуватиме їх. Покарання за корупційні дії в оборонній сфері мають бути суворішими, ніж у цивільній сфері. Законодавство має передбачати серйозне покарання компаній, які звернулися з корупційною пропозицією до структур у сфері оборони та національної безпеки.
5. Углиб, а не вшир. Україна не може дозволити собі риторику «членство або нічого» у співпраці з НАТО, але повинна максимально використати всі наявні можливості партнерства з Альянсом. Принципово нових форматів співпраці з НАТО, які б не використовувала Україна, немає. Більше того, наразі Україна повною мірою не використовує навіть ті механізми співпраці, які їй запропоновано. Партнерство України та НАТО є унікальним, рівень підтримки країни-партнера – безпрецедентний. Це не виключає можливості збільшення масштабів допомоги, але в Альянсі наголошують: для початку Київ має продемонструвати належний рівень освоєння нинішнього рівня підтримки, бо наразі Україна не може скористатися і нинішньою допомогою (йдеться про absorption capacity). Дуже важливо: Київ не має права допускати паузи у прийнятті рішень, які насправді не потребують багато часу, але позначаються на репутації країни. Наприклад, неприпустимим є подальше затягування призначення Голови Місії України при НАТО.
6. Створення нового наративу в країнах-партнерах. Уряд повинен активніше співпрацювати з неурядовим сектором як України, так і країн-членів НАТО для формування нового позитивного образу про державу – як країни, яка є контрибутором безпеки усього євроатлантичного простору; як держави, що має унікальний досвід у плані стійкості, протидії гібридійній війні. Україні необхідно налагоджувати комунікацію не лише з самим Альянсом, але, в першу чергу, з країнами-членами, а для цього інвестувати не лише в комунікацію на міжурядовому/міжпарламентському рівні (так звана track I diplomacy), але й між урядом та громадянським суспільством (track II diplomacy) та всередині самого громадянського суспільства (track III diplomacy). Варто зауважити, що в цьому контексті неурядовий сектор більш прогресивний у задіянні усіх вказаних «треків» дипломатії.
7. Максимальна інтеграція в безпековий простір ЄС і НАТО. Для зміцнення позиції України на пострадянському просторі і зменшення впливу в ньому Росії Києву потрібно активно розвивати дво- і багатосторонню безпекову, оборонну та секторальну співпрацю з країнами-членами ЄС і НАТО (формати Тримор’я, NORDEFCO, бойові групи ЄС, ЛИТПОЛУКРБРИГ, миротворчі операції тощо). МЗС України спільно з МО України мають створити робочу групу для аналізу форматів тіснішої військової співпраці з групами країн-членів НАТО і ЄС. Зокрема, слід розглянути участь України в проектах: NORDEFCO (від статусу спостерігача та участі в навчаннях і тренінгах до співпраці ВПК); в рамках Бухарестської дев’ятки (співпраця з країнами східного флангу НАТО); в рамках військової співпраці країн Вишеградської групи (подальша участь в V4 EU BG, спільні навчання та розробка оперативних планів). Мета такої співпраці – максимальна інтеграція в військовий та безпекових простір ЄС та НАТО без фактичного членства України в НАТО в короткостроковій та середньостроковій перспективах.
8. Нові знання. Запровадження стандартів НАТО і переорієнтація на європейський простір безпеки вимагають нагальної зміни підходів до навчальних планів військових ВНЗ України та підготовки військовиків загалом. Військові навчання, тренінги та сучасна військова освіта – це обов’язковий компонент налагодження регіональної співпраці в існуючих і започаткованих проектах в сфері оборони. Тому Україні слід не тільки вивчити досвід європейських країн, але також докласти зусиль для створення спільного освітнього простору для українських і європейських військовиків. Зокрема, Київ може виступити з пропозицією створення в Україні навчального центру НАТО (в короткостроковій перспективі симуляційних тренінгових центрів) або зі створення регіональної військової академії на кшталт естонської в Тарту. Про це можна вести перемовини і з Вишеградською групою, яка передбачала створення подібного вишу в рамках власного розвитку оборонної співпраці.
9. Використання можливостей ОБСЄ та ООН. Необхідною складовою зміцнення регіональної безпеки України є також активне використання можливостей ОБСЄ та ООН. Підтримка ініціатив з реформування Радбезу ООН, наполягання на модернізації договорів з контролю за озброєнням в ОБСЄ – це мінімальний набір уже існуючих ініціатив, у розгляді яких голос Києва має бути посиленим. Завданням української дипломатії є донести світові інформацію про деструктивну роль Росії у врегулюванні конфліктів та продовжувати викривати її агресію проти України та інших країн регіону.
10. Поглиблення партнерства зі США. Україні необхідно працювати у напрямку збереження і посилення співпраці з Вашингтоном. Києву слід промотувати ідею щодо збільшення присутності США і НАТО на Балканах і в Чорноморському басейні. Аргументами в цьому випадку може виступати те, що на сьогодні угруповання РФ в окупованому Криму кількісно і якісно набагато переважає за новими типами озброєння те, що Кремль розмістив у Калінінградській області. Поступово Україні варто розширювати співпрацю із США за рахунок пошуку додаткових спільних інтересів у військовій сфері. Покроковий розвиток відносин між США та Україною та їх закріплення на рівні угод в середньостроковій перспективі має супроводжуватися модернізацією українського військового потенціалу. Такий документ за рівнем юридичної сили має бути вище ніж чинна Хартія, а в кінцевому рахунку набути рівня Стратегічної рамкової угоди або Угоди про оборонну співпрацю. Серед пріоритетних напрямків такої угоди мають бути:
– Спільні навчання;
– Співпраця у сфері розробки озброєнь;
– Консультаційна та матеріально-технічна допомога в реформі оборонного сектору;
– Співпраця у сфері кібербезпеки (є важливою ланкою у співробітництві зі США, враховуючи, що хакерські атаки Росія проводила як проти США, так і проти критично важливих інфраструктурних об’єктів України);
– Співпраця у підтримці міжнародного миру та безпеки, що посилювала б роль України як стратегічної країни для США. Важливо наповнити таку співпрацю реальним змістом та уникати її декларативного характеру;
– Спільні дослідження та аналіз методів ведення гібридних війн;
– Співпраця у сфері розвідки.
Публікацію підготовлено у рамках «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Зміст дослідження є винятково відповідальністю Інституту світової політики.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.