Газета “Дзеркало тижня” про четверте засідання Стратегічного дискусійного клубу “Роль України у розв’язанні затяжних конфліктів”Очоливши в 2013 р. ОБСЄ, Київ визначив одним зі своїх пріоритетів урегулювання заморожених конфліктів — у Придністров’ї, Нагорному Карабаху, Грузії. Не дивно: один із них — придністровський — біля самих наших кордонів, а це загрожує безпеці країни. Тому не випадково Придністров’я одне з перших включили в графік візитів глави українського зовнішньополітичного відомства Леоніда Кожари як чинного голови ОБСЄ. Наприкінці червня, після тривалої відстрочки, український міністр має вирушити в південнокавказьке турне і відвідати Азербайджан, Вірменію і Грузію. (Втім, цю поїздку знову можуть відкласти на невизначений час. За інформацією DT.UA, президент Вірменії Серж Саргсян найближчими днями йде у відпустку. Леонід Кожара може відмовитися від візиту в Єреван і Баку, якщо не буде організовано зустрічі з главами держав.)\
“Ми не маємо наміру зупинятися на тому, що було зроблено до цього дня”, — зауважив спецпредставник чинного голови ОБСЄ Андрій Дещиця під час четвертого засідання стратегічного дискусійного клубу “Роль України у розв’язанні затяжних конфліктів”, організованого Інститутом світової політики за підтримкою уряду Норвегії й Офісу зв’язку НАТО. На практиці все виходить трохи інакше. Погодимося з думкою директора Центру близькосхідних досліджень Ігоря Семиволоса, що “в Києві більш орієнтовані на процес, а не на результат”.
Починаючи з 90-х років минулого століття, експерти і політики не раз пропонували різні плани розв’язання проблеми сепаратистських регіонів. Усе було марно. Адже для подолання будь-якого конфлікту потрібна політична воля його учасників, їхня готовність до компромісу. А цього саме й немає: за понад двадцятилітню історію існування Придністров’я, Нагорного Карабаху, Абхазії і Південної Осетії з’явилися сторони, зацікавлені в збереженні статус-кво. І це не тільки політики і бізнесмени з сепаратистських регіонів.
Один з основних гравців — Російська Федерація, яка володіє “монополією на розв’язання конфліктів” і найчастіше диктує своєї умови. Москва, як зауважив заступник директора програми Росії і Євразії Фонду Карнегі Метью Рожанськи, “грає не в ті ворота”. Що ж, у Придністров’ї й Нагорному Карабаху, Абхазії й Південній Осетії РФ уже давно з посередника де-факто перетворилася на учасника конфліктів. Старший аналітик Jamestown Foundation Володимир Сокор навіть уважає, що Придністров’я — це, скоріше, російсько-молдавський конфлікт, а не внутрішній конфлікт Молдови.
Ситуацію поглиблює те, що Сполучені Штати фактично самоусунулися від участі в урегулюванні конфліктів. Зокрема придністровського. Для Вашингтона він не становить
особливого інтересу, про що прямо сказав Метью Рожанськи: “Американським представникам дуже важко літати через океан і вирішувати такі питання в регіонах, де американці ніколи не були й нічого про ці регіони не знають”. Із тим, що Сполучені Штати мало що можуть зробити в урегулюванні придністровського конфлікту, згоден і Володимир Сокор.
“Щоб почати якісь конкретні заходи, слід враховувати всі обставини переговорного процесу”, — зазначив під час засідання дискусійного клубу Андрій Дещиця, який визнав, що нині немає умов для розв’язання конфліктів. Можливо, через безперспективність залагодити їх у найближчому майбутньому нинішнє вище українське політичне керівництво й не виступає з ініціативами щодо урегулювання придністровського конфлікту. На відміну від адміністрації Віктора Ющенка, котрий запропонував у 2005 р., зокрема, план щодо його розв’яання через демократизацію сепаратистського регіону.
Нині Київ обмежується лише формальною участю в урегулюванні “заморожених” конфліктів, прагнучи підтримати стабільність на цих територіях. Наприклад, спецпредставник чинного голови ОБСЄ практично щотижня зустрічається з представниками конфліктуючих сторін. Але чи готовий Київ вийти за ці рамки?
Щодо південноосетинського й абхазького конфліктів українська дипломатія гадає, що головне — продовжувати женевські переговори. Що ж стосується Нагорного Карабаху, то українська позиція під час головування нашої країни в ОБСЄ полягає в тому, аби “не порушувати баланс”. Київ також пропонує зустрітися президентам Азербайджану і Вір-менії. При цьому, як констатує Андрій Дещиця, рівень загрози “вибуху” ситуації в НКР залишається доволі високим, цього разу — через плановане відкриття авіасполучення між Єреваном і невизнаною республікою.
Та ось придністровському конфлікту, з огляду на його близькість до наших кордонів, українська дипломатія все-таки приділяє особливу увагу. І важелів у Києва тут більше. Як зазначає Метью Рожанськи, “Україна має певний вплив на ситуацію”, хоча вона й “не бере такої активної участі, яку могла б брати”. Своєю чергою, Володимир Сокор вважає, що “очікування мають бути якнайнижчі”. “Будьте реалістами. Тоді навіть найменше просування (у придністровському врегулюванні. — В.К.) буде успішним, і ви зможете півміліметра просування назвати міліметром”, — зазначив експерт Jamestown Foundation.
Загалом же, Київ так і робить. Він проводить раунди переговорів у форматі “5+2” (у лютому у Львові і у травні — в Одесі) і не втрачає надії організувати зустріч лідерів Молдови і Придністров’я. Схоже, що посадити за один стіл молдавського прем’єра і придністровського президента — це мінімальна мета української дипломатії. Максимальна — до кінця 2013 р. розробити шляхи залагодження придністровського конфлікту. Але, як зазначають українські дипломати, для цього слід посадити за один стіл лідерів Молдови і Придністров’я, що Україні поки не вдається.
У такій ситуації в Києві трактують як успіх уже те, що під час одеського раунду представники Тирасполя і Кишинева домовилися про демонтаж канатної дороги через Дністер у містах Рибниця і Резина. “Непоганий результат, з огляду на те, що востаннє сторони конфлікту підписували якісь угоди аж у липні 2012 р.”, — сказав Андрій Дещиця.
Скромні результати переговорів викликають у багатьох експертів скептичне ставлення до формату “5+2”. Метью Рожанськи навіть каже, що цей переговірний формат (куди входять представники Молдови, Придністров’я, України, Росії, ОБСЄ, а також Європейського Союзу і Сполучених Штатів) “фундаментально зруйнований”: в останні роки “сторони збираються лише для того, аби вирішувати короткострокові завдання, забуваючи, а іноді й блокуючи стратегічні”. Звідси й заклики шукати нові формати і політичні рішення.
Можливо, що саме діяльність у гуманітарній сфері за активного залучення представників громадянського суспільства (неурядових і громадських організацій), може стати тим ключем, за допомогою якого вдасться “закрити” заморожені конфлікти. Природно, він не має бути єдиним інструментом при їх врегулюванні. Слід також ураховувати інтереси місцевих і міжрегіональних бізнес-груп.
Поки ж ситуація така, що переговори з урегулювання заморожених конфліктів — це ігри з “нульовою сумою”, оскільки перемога однієї сторони означає поразку іншої. Програшу ж не хоче ніхто. Тому й погодимося з думкою експертів, що, найімовірніше, головування України в ОБСЄ в контексті придністровського врегулювання буде оцінене як провальне. І в такій ситуації, як зауважив Олексій Семеній з фонду “Єдиний світ”, підсумком головування Києва буде те, що переговірний процес не зупинився, а канатну дорогу через Дністер — демонтовано.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.