Македонія йде далі

Старт процедури із перейменування країни розблокує євроатлантичну інтеграцію

Пізно ввечері в п’ятницю парламент Республіки Македонія проголосував за початок внесення змін до Конституції, що стосуються перейменування країни задля розблокування вступу до НАТО та ЄС. «За» було 80 депутатів – конституційна більшість.

Зміни Основного Закону потрібні Македонії для імплементації положень договору із Грецією, що був підписаний урядовцями двох країн у червні цього року. Тоді на березі мальовничого озера в прикордонному містечку Преспа нарешті Скоп’є та Афіни зафіксували знайдений вперше за 27 років суперечки компроміс щодо назви колишньої югославської республіки. Цим компромісним іменем стала назва «Республіка Північна Македонія».

Перейменування країни відкриває македонцям – північним македонцям – шлях до вступу в Європейський Союз та Північноатлантичний Альянс. Державу із назвою «Республіка Македонія», або просто «Македонія», Греція категорично не хотіла бачити в одному союзі із собою, вбачаючи в такому імені сусідньої країни натяк на територіальні претензії македонців на грецьку провінцію з однойменною назвою – «Македонія». Але тепер у Скоп’є вперше з часів розпаду Югославії з’явився шанс «пробити» блокаду на своєму євроінтеграційному шляху. «Македонія йде далі», – написала у своєму Фейсбуці Посол України в Македонії Наталія Задорожнюк, коментуючи п’ятничне рішення македонського парламенту.

Попереду в македонського уряду та у проурядової коаліції в парламенті ще багато роботи в умовах шаленого спротиву. Противники ідеї зміни назви країни через патріотичні міркування поєдналися із противниками НАТО та утворили доволі міцний і дієздатний союз, підтриманий Росією. Чого вартий лише провалений завдяки їхнім зусиллям референдум щодо зміни назви країни!

Нагадаємо, що завдяки кампанії з бойкоту голосування явки виборців виявилося недостатньо задля того, щоб опитування громадян набуло статусу юридичного рішення. Втім, попре цю поразку, безкомпромісно налаштована на євроатлантичну інтеграцію влада Македонії зуміла зібрати конституційну більшість у парламенті та отримати 80 голосів за початок процедури перейменування. Це було дуже нелегко, але після цієї неймовірної перемоги подальший поступ країни в напрямку успішного завершення всіх необхідних процедур із перейменування, членство в Північноатлантичному альянсі і, пізніше, вступ до Євросоюзу видаються реальними як ніколи.

«Я сподіваюся, що подальші кроки буде легко здійснити і завершити цей процес», – заявив «Голосу Америки» Метью Німец, посередник від ООН на македонсько-грецьких переговорах, оцінюючи позитивне голосування македонського парламенту щодо угоди із Грецією. «Закликаю всіх політичних лідерів конструктивно працювати разом і фіналізувати договір та продовжувати його імплементацію, – заявив американський дипломат і додав, – від імені Генерального секретаря я можу гарантувати, що Організація Об’єднаних Націй готова допомогти вам у цьому процесі, як і завжди».

Наталя Іщенко, заступник директора Інституту

Опубліковано на сайті «День»

 

Для чардашу потрібні двоє

Нинішній стан відносин між Україною та Угорщиною свідчить про те, що шукати вихід з кризи двосторонніх відносин потрібно спільними зусиллями. Подальша ескалація війни нервів не зіграє на користь ані Києву, ані Будапешту

З осені минулого року угорський уряд намагається довести (насамперед собі), що має реальні важелі впливу на українських колег. Схоже, у Будапешті звикли почувати себе на Закарпатті вільно, навіть більш вільно, ніж в інших місцях компактного проживання угорської діаспори. Не менше 100 тисяч розданих громадянам України угорських паспортів – зайве тому підтвердження.

Внесення змін з голосу до статті 7 закону «Про освіту» додало угорській стороні наступального запалу. Дійшло до того, що Петер Сіярто жваво тлумачив рішення Венеціанської комісії про освітній закон як перемогу Будапешту, помітно перебільшуючи власну значущість та викривляючи позицію ВК.  Напередодні виборів до парламенту, на яких партія «Фідес» намагалася посилити свої позиції, мета особливо яскраво виправдовувала засоби. Гра вартувала свічок: «Фідес» здобула конституційну більшість, викинувши на маргінес вчорашніх попутників з «Йоббіка»,  її лідер Віктор Орбан вчетверте став прем’єром, а Петер Сіярто отримав карт бланш на посаді голови дипломатичного відомства. Офіційний Будапешт пообіцяв не сприяти євроатлантичній інтеграції України, що і зробив. Засідання комісії Україна – НАТО так і не відбулося, для участі Петра Порошенка у зустрічі з лідерами країн Альянсу довелося вигадувати формат, проте Угорщина не торпедувала підсумкову декларацію саміту НАТО.

Росія добре відчуває не лише особливості українсько-угорських відносин, але і специфіку ситуації в Закарпатті. Цей регіон з географічних причин виглядає уразливим для різноманітних чуток та фейків. Проте їх енергійне використання у інформаційному просторі не спричинило спалаху міжнаціонального протистояння на Закарпатті. Мабуть, з цієї причини російські пропагандисти вдалися до більш масштабних спекуляцій (обіцянка дійти до Львова) та відвертих провокацій на кшталт підпалів. Кремль вправно використовує усталені відносини з Віктором Орбаном та підіграє Угорщині.

Водночас Європейський Парламент негативно оцінив тиск угорської влади на Джорджа Сороса та згортання окремих елементів демократичного управління. У вересні ЄП розпочав процедуру накладення санкцій на Угорщину, яка в разі завершення спричинить втрату нею голосу у Раді ЄС. Це, зокрема, може призвести до усунення Будапешту від процесу обговорення та узгодження бюджету ЄС, що може спричинити негативні наслідки для економіки країни.

Практично одразу після рішення Європарламенту стався скандал у Береговому, де у консульстві Угорщини до присяги їй приводили українських громадян. Дозволю собі припустити, що це Будапешт пішов ва-банк. Причина проста: довести власним громадянам, що Угорщина спроможна давати відсіч тиску України. Обмін заявами та навіть зустріч міністрів закордонних справ у Нью-Йорку не спричинили розрядки напруженості: надто зразково-показовим було порушення Віденської конвенції про міжнародні зносини. Прогнозовано українського консула вислали і угорці: від них марно чекати стриманості.

Павло Клімкін ініціював дискусію про подвійне громадянство, проте навряд чи вона швидко спричинить зміну офіційної позиції України в цьому питанні. Насамперед – через гібридну війну з Росією, яка постійно наголошує на праві захисту співвітчизників.

Якщо говорити про силову складову, то міряти потрібно не потенціал української та угорської армій. Угорщина є членом НАТО та ЄС, тому її агресивна риторика лишається риторикою. До речі, хоча Сіярто обіцяв поскаржитися на Україну США, у Вашингтоні позицію уряду Орбана щодо України не підтримують. У Варшаві, до речі, теж.

Як видається, єдино можливий варіант виходу з ситуації, що склалася в українсько-угорських відносинах – діалог без попередніх умов, на принципах обопільної поваги. Нагадаю, що обсяги двосторонньої торгівлі перевищують 1 мільярд доларів і мають тенденцію до зростання. Очевидно, варто зафіксувати існуючі протиріччя та намагатися вирішувати їх шляхом переговорів та розвивати співпрацю у всьому спектрі обопільних інтересів. Інші варіанти видаються неефективними.

Євген Магда, директор Інститут

Опубліковано на сайті «Сегодня»

Зовнішня політика позавчорашнього дня

Факторів, які визначають успішність політики держави на міжнародній арені чимало. Це і здатність чітко розставляти пріоритети, визначаючи ключові цілі і ігноруючи другорядні питання. Це і формулювання власних інтересів і пріоритетів таким чином, щоб вони бути цікавими іноземним партнерам – перспективним членам ситуативних коаліцій. Важливе значення також має і аналіз поточних тенденцій в світовій політиці, які беруться в розрахунок при формуванні і реалізації власної політики на міжнародній арені.

Проте українські реалії далекі від приписів теорії. Нещодавно Інститут світової політики презентував дослідження «Ризики і можливості для зовнішньої політики України». В його основі спроба зрозуміти, як Україна реагує на тенденції світової політики. Гарним відображенням цього є ідея закріплення в Конституції України курсу на ЄС і НАТО. Формування консенсусу серед національних еліт щодо вектору зовнішньополітичної і економічної інтеграції було поширеним явищем серед країн Центрально-Східної Європи в 1990-х і на початку 2000-х років. Тоді такий крок і справді був доцільним і виправданим. Проте в той час як на Мадридському саміті НАТО в 1997 році приймалося рішення щодо розширення Альянсу за рахунок Польщі, Чехії і Угорщини офіційний Київ ще не міг досконально розібратися, чи потрібне нам повноцінне членство.

Україна не скористалася існуючим тоді вікном можливостей, коли до НАТО приймали країни незалежно від їх військового потенціалу і можливої необхідності потім виконувати статтю 5 Вашингтонського договору щодо колективної оборони. На сьогодні ж, щонайменше в академічних колах США, почалася активна дискусія щодо можливого припинення політики «відкритих дверей» НАТО. Окремі американські політики типу сенатора Ренда Пола також публічно озвучують цю ідею. Тим самим Києву на сьогодні доцільно було б подумати яким чином будемо вибудовувати власну зовнішню політику, якщо ідея щодо припинення політики розширення Альянсу почне домінувати. Оскільки в іншому вийде парадоксальна ситуація: закріплення курсу на НАТО в Конституції буде відбуватися в умовах припинення політики розширення Альянсу.

В даному контексті не зайвим буде згадати, що нашим міжнародним партнерам знову вкотре приходиться нагадувати нам про необхідність практичних кроків в рамках Євроатлантичної інтеграції. Від України в тому числі очікують завершення реформи СБУ, про що нещодавно нагадала співробітниця Представництва НАТО в Україні Шерон Ірон. Саме такі речі і становлять суть процесу Євроатлантичної інтеграції, посилюючи обороноздатність України. І саме від таких кроків залежить допомога по лінії НАТО і з боку США. Наші міжнародні партнери очікують реалізації повною мірою на практиці всього потенціалу прийнятого в червні 2018 року «Закону про національну безпеку». Від реалізації цього закону, що означає реформу СБУ, в тому числі залежить отримання $250 млн на посилення обороноздатності України в рамках бюджету Міністерства оборони США на 2019 рік.

Тому маємо ситуацію, коли Україна відстає від поточних реалій світової політики. Так само Верховній Раді пропонують концентруватися більше на символічних кроках, а не на тих, що реально можуть посилити обороноздатність, яких чекають наші партнери і від яких залежить отримання фінансової допомоги в сфері нацбезпеки і оборони.

Так само показовою стала промова президента України перед 73-ю сесією Генеральної Асамблеї ООН, яка більше підходила до реалій 10-20 річної давності. Проте апелювати до міжнародного порядку, світової спільноти і справедливості в умовах коли президент США за день до цього в своїй промові перекреслив все на чому будувалася зовнішня політика країни із кінця 1940-х років як мінімум нерозважливо.

Загалом же промова Дональда Трампа відображає його підхід до зовнішньої політики. На сьогодні США із основи і головного бастіону захисту світового порядку перетворюються на іще одну державу-ревізіоніста, яка своїми діями намагається цей самий порядок знищити і на його руїнах побудувати кращий. США за нинішньої адміністрації вже почали називати rogue super power, яка в своїх діях більше нагадує КНР чи РФ, а не країну, до якої звикли за останні 70 років. Дональд Трамп не сприймає саму ідею «ліберального міжнародного порядку», до якої в останні роки намагаються активно апелювати представники українського керівництва. Не сприймає її і частина американської експертної спільноти, яка почала із цього приводу академічну дискусію. Замість побудови зовнішньої політики із розрахунку що США, НАТО і країни ЄС будуть намагатися захистити нинішній світовий порядок офіційному Києву варто було б подумати, що будемо робити, коли наші західні партнери перейдуть до створення нового світового ладу. Ладу, який базуватиметься на принципі «сила робить тебе правим» (might makes right).

Власне в цьому і криється головний виклик для зовнішньої політики на наступні 10-15 років. А найбільш радикальне нарощення силового потенціалу – це щорічне збільшення ВВП темпами в 6-10% для його потроєння. Закріплення курсу на НАТО і ЄС так само як і можлива фіксація статус-кво в регіоні країн Східного партнерства є насправді другорядними питаннями. Лише збільшення силового потенціалу може гарантувати збереження України як функціонуючого соціально-політичного утворення, а також спроможність Києва захищати національні інтереси на міжнародній арені і гарантувати їх в рамках формування нового світового порядку. Саме навколо цього усвідомлення і варто було б формувати консенсус еліт України, а також прикладати всіх зусиль для реалізації його на практиці.

Микола Бєлєсков, заступник директора Інституту

Джерело: Сегодня

Сім уроків Дональда Трампа для України

2018 рік є по суті першим роком президентства Дональда Трампа, коли очільник Білого Дому по справжньому намагається запровадити власні правила гри в американській зовнішній політиці.

До цього 45-го президента США стримували ключові члени його адміністрації, значна частина яких вже в відставці, а також новизна посади.

Тепер же Дональд Трамп почуває себе набагато вільніше, а політика США на ключових напрямках відчуває на собі все більше впливу глави Білого Дому. Мова йде про політику щодо КНР, КНДР, Ірану, РФ, Євроатлантичної безпеки, палестинсько-ізраїльського врегулювання, міжнародної торгівлі. Активність на різних напрямках, а також відповідні заяви мають стати гарною причиною для Києва врахувати їх при розробці і реалізації зовнішньої політики. По суті можна говорити про певні уроки, які було б доцільно врахувати Україні.

Урок 1 – змінити статус-кво в світовій політиці легше чим повернути його назад.Дональд Трамп будоражив світову спільноту і Україну в 2016 і 2018 роках неоднозначними заявами щодо статусу Криму, а також натяками щодо зміни офіційної позиції США по цьому питанню. Проте насправді мова йшла про те, що статус-кво легше змінити чим поновити його, відігравши назад. І мова йде не лише про окупацію Росією Криму. Так само КНР, намиваючи острови в Південно-Китайському морі і створюючи військові бази на них, створює радикально нову реальність в південно-східній Азії. Тому апеляція до начебто слабкості адміністрації Барака Обами це не лише спроба зіграти на контрасті і посилити внутрішньополітичні позиції, але і чітке нагадування, що саме при попередньому уряді у Вашингтону була можливість ефективно реагувати на спроби змінити статус-кво. В умовах, коли ти поставлений перед фактом зміни відіграти назад дуже важко.

Урок №2 – апеляція до справедливості в міжнародних відносинах не спрацює. В останнє подібні тези звучали в промові президента України на 73-тій сесії Генеральної асамблеї ООН. Загалом же з 2014 року Україна постійно намагається представити РФ як світове зло, таким чином мобілізуючи міжнародну спільноту протидіяти політиці Москви. Це робиться в тому числі через сприйняття міжнародних відносин, як протистояння добрих і злих сил, де добрі обов’язково в кінці кінців мають перемогти. Оскільки по іншому ніяк – має бути happy end. Проте, як відзначив радник з нацбезпеки президента США Джон Болтон в промові щодо Міжнародного кримінального суду, в кінці кінців єдиним гарантом від зла і страждань є справедлива могутність США і їх союзників – їх силовий потенціал, а не апеляція до справедливості.

Справді світ в перші 20 років після закінчення «холодної війни» перебував під впливом ідей кінця історії, забувши, що міжнародні відносини це конкуренція і протистояння. Україна по суті і стала однією із найбільших жертв цієї парадигми мислення на початку 2014 року. Проте сьогодні до міжнародних відносин знову повертається принцип «сила робить тебе правим» (might makes right) і розуміння того, що самі міжнародні відносини – це джунглі, де панує закон сили. І міра справедливості щодо тебе в кінці кінців буде пропорційною твоєму загальному силовому потенціалу.

Урок №3 – максимально посилюй свій силовий потенціал. Це логічний наслідок із попереднього уроку. Сам Дональд Трамп обожнює силу і в цьому дуже близький до Володимира Путіна. Особливо це стосується потенціалу американських збройних сил. Для 45 президента США загальний силовий потенціал – це можливість за допомогою тиску і примусу отримувати бажані результати. При цьому в хід мають йти не лише військові інструменти впливу, але і мита та інші торгівельні обмеження.

З одного боку Україна з 2014 року частково засвоїла цей урок. Збройні сили України за останні 4,5 роки перестали існувати значною мірою лише на папері, перетворившись на реальну бойову силу. Кількісні зміни особливо відчутні – мова йде про кількість навчань, відремонтовану техніку. Проте відкритим залишається питання, яким буде загальний силовий потенціал України наступних 10-15 років. Для виживання, нормального функціонування і системного протистояння РФ українська економіка повинна рости на 6-10% на рік замість сьогоднішніх 3-3,5%. Лише так можна буде в тому числі забезпечити потреби в переозброєнні на нову техніку, коли радянські високотехнологічні зразки озброєння (літаки, системи ППО) почнуть виходити з ладу.

На сьогодні ж поки що маємо економіку, яку без кредитів МВФ скоріше за все чекає дефолт. І яка не має жодного запасу міцності на випадок нової рецесії світової економіки.

Урок 4 – не треба розраховувати на такі евфемізми як «ліберальний світовий порядок», «світове співтовариство» та інші. Варто подумати про своє місце в новому світовому порядку. З 2014 року свою зовнішню політику Україна будувала з розрахунку, що країни ЄС і США будуть підтримувати той світовий порядок, який РФ поставила своїми діями під питання. І що можливо наші західні партнери навіть допоможуть відновити старий довоєнний статус-кво. При цьому наші політики і чиновники навіть вивчили ці формулювання про «ліберальний світовий порядок», апелюючи до нього.

Проте будувати політику виключно за таким сценарієм як мінімум наївно. Особливо коли самі США за адміністрації Дональда Трампа перейшли від політики підтримання статус-кво до його ревізії на міжнародній арені. Тим самим до табору ревізіоністів світового порядку, в якому вже декілька років перебувають РФ і КНР, тепер також долалися США. Вашингтон відігравав ключову роль в створенні цього таки «ліберального світового порядку» і без американської допомоги утримати його буде дуже важко. Україна ж при всіх перевагах попереднього світового порядку не може об’єктивно по своєму силовому потенціалу ставити в основу зовнішньої політики його захист. Краще в цьому плані думати яким буде місце України в новому світоустрої. При цьому єдиною гарантією того, що таке місце буде є лише загальний силовий потенціал країни, перспективи якого на сьогодні не особливо райдужні.

Урок №5 – максимально посилюйте стратегічну автономність і стійкість до зовнішніх впливів. Цьогорічна промова Дональда Трампа на Генеральній Асамблеї ООН пройшла під знаком апелювання до суверенітету США і необхідності його поваги із боку інших країн. Насправді ж мова йде про стратегічну автономність, здатність протидіяти деструктивним ворожим впливам всередині країні. По суті саме над цим останніх 15-20 років активно працювали Москва і Пекін: максимальна автономізація від деструктивних на їх думку проявів впливу Заходу, максимізуючи спроможності самим чинити відповідний вплив. Тепер же в США приходять до розуміння, що свобода руху ідей, людей і капіталів не є благом, починаючи переходити до їх регулювання.

Україна теж частково переходить до відповідної політики, вводячи обмеження на рухи людей і ідей з РФ. Проте цього явно недостатньо. Крім того в умовах України важливим є відсутність критичної асиметричної залежності від будь-яких зовнішніх впливів. І мова не лише про РФ, але і про будь-яких зовнішніх гравців. Це повинно робитися для того, щоб ніхто ззовні не мав відповідних інструментів тиску на Київ і можливості нав’язування рішень, які суперечать національним інтересам України. З 2014 року Київ постійно прагнув збільшити об’єми американської допомоги для укріплення обороноздатності. Проте в новому дивному світі Дональда Трампа те, що Україна не залежить критично від такого типу допомоги може бути перевагою, а не недоліком. Інакше це давало б Вашингтону засоби тиску на Київ. Те, що Україна сама гарантує власну військову безпеку і є прикладом такої критично важливої автономності.

Урок №6 – плануватися треба виходячи з найгіршого, а не найкращого сценарію. Про один приклад небезпечності підходу планування з найкращого, а не найгіршого сценарію згадувалося в «Уроку 4» щодо сподівань на «ліберальний міжнародний порядок». Але відносно нещодавно сам Дональд Трамп ще раз нагадав Україні про небезпечність такого підходу. В рамках переговорів з президентом Польщі Анджеєм Дудою в рамках його візиту до Вашингтону глава Білого Дому заявив, що в США ніхто насправді не планував запроваджувати санкції щодо компаній, які задіяні в створенні «Північного потоку-2». (Трамп заявив, що США не збирались вводити санкції проти компаній, задіяних в проекті «Північний потік-2», які і так вийшли зі складу акціонерів ще рік тому; насправді найболючішими санкціями, які дійсно можуть заблокувати проект, будуть обмеження проти компаній підрядників – Ред.).

По суті вся українська політика щодо цього проекту, який в разі реалізації може коштувати бюджету країни до $3 млрд транзиту газу, зводилася до єдиної позиції – газогон так чи інакше не буде створений і не запрацює, скоріше за все завдяки санкціям США або втручанню Єврокомісії. «Плану Б» в офіційного Києва на випадок, якщо «Північний потік-2» таки буде створений і запрацює на повну потужність 55 млрд куб м газу до останнього часу не було. І, як показала практика, дарма.

Урок №7 – «Чому американські платники податків мають цікавитися Україною?» Це питання, яке минулого квітня озвучив тодішній держсекретар США Рекс Тіллерсон на засіданні керівників МЗС країн G7, викликало певний шок в Києві, а також купу аргументів у відповідь. Ще більшим шоком стало те, як стало відомо завдяки Der Spiegel, що таким чином глава зовнішньополітичного відомства США готував своїх колег до відсутності значного інтересу Дональда Трампа до всього, що пов’язано із Україною.

Проте нічого дивного в такій постановці питання немає. В зовнішній політиці нормою є те, що час від часу відбувається переоцінка пріоритетів, даючи відповідь на питання: «Чи те, що я роблю відповідає моїм інтересам?». А тому сприймати підтримку США як даність Україні не варто. Так само відсутність значного інтересу до України, а також ідея, що за нашу державу мають відповідати європейці, об’єднує Дональда Трампа і Барака Обаму. В цьому сенсі можна говорити про спадковість настроїв попереднього і нинішнього глави Білого Дому. Із такими реаліями буде змушений рахуватися будь-хто, хто опиниться на Банковій і Грушевського на кінець 2019 року.

Микола Бєлєсков, заступник директора Інституту

Джерело: Сегодня

Росія в шкурі миротворця. Невивчені уроки грузинської поразки

Чому грузини програли?

У вересні виповнюється 25 років з дня втрати Грузією Абхазії. 13 місяців та 13 днів, з 14 серпня 1992-го до 27 вересня 1993-го, тривала війна між грузинськими урядовими військами, місцевими грузинськими добровольцями з одного боку, та абхазькими підрозділами, добровольцями т.зв. Конфедерації гірських народів Кавказу, російськими козаками і військовими РФ – з іншого. У підсумку Грузія зазнала руйнівної поразки і до тепер, вже четверть століття, територія колишньої Абхазької Автономної Республіки офіційним Тбілісі не контролюється. У 2008 році Росія визнала Абхазію самостійною державою, що, по суті, зацементувало ситуацію на роки вперед.

Чому грузини програли? Саме на їхніх уроках – «як не треба робити» – мала б повчитись Україна.

Урок перший. Ворог може воювати

14 серпня 1992 року центральна влада Грузії розпочала введення регулярних військ до Абхазії. Формальним приводом був «захист залізниці від терористів». Реальним – встановлення контролю Тбілісі в автономній республіці, яка заявляла про бажання відділитися від Грузії. Втім, швидкої операції не вийшло. Грузинські війська, ще по дорозі від кордону до Сухумі, почали обстрілювати підрозділи абхазької гвардії (на бронетехніці та з гранатометами), і оперативно озброєні місцеві абхази. Лише після боїв за участю танків в центрі Сухумі військам грузинського уряду вдалося взяти столицю Абхазії під свій контроль.

Грузинські війська в Сухумі. Фото ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода)

Грузинські війська в Сухумі. Фото ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода)

Одночасно морський десант Національної гвардії Грузії висадився біля Гагри і взяв під контроль місто-курорт і розташовану неподалік абхазьку ділянку держкордону Грузії з РФ поблизу Адлера.

Та офіційний Тбілісі не очікував збройного спротиву, і просування грузинських військ було зупинене. Натомість абхази не виглядали заскоченими. Через кілька годин після початку бойових дій абхазька влада оголосила мобілізацію та запросила допомоги у Конфедерації гірських народів Кавказу – регіонального об’єднання Абхазії, Південної Осетії та російських північно-кавказьких автономій.

Негайно та, звісно, неформально втрутилася Росія. Зокрема, вже 16 серпня до Абхазії було перекинуто дві парашутно-десантні частини російської армії (про це через багато років написали самі росіяни).

Так розпочалася справжня війна.

Урок другий. Росія в шкурі посередника

Через майже три тижні після початку бойових дій в Абхазії, 2 вересня 1992 року, у Москві відбулися переговори між очільниками Росії, Грузії та Абхазії – Борисом Єльциним, Едуардом Шеварднадзе та Владиславом Ардзинбою. Сторони підписали договір, який передбачав припинення вогню та запровадження обмежень на дії сил обох сторін. Документ було укладено за посередництва РФ – попри те, шо російські громадяни вже виступили на боці абхазів.

Перемир’я тривало недовго.

У перші дні жовтня 1992 року абхазькі сили штурмом взяли Гагру і встановили свій контроль над кордоном з Росією. У боях на боці абхазів брали участь підрозділи, сформовані з мешканців північно-кавказьких республік РФ та, за твердженням грузинської влади, російські військові.

 Російський десантник в Абхазії. Фото з сайту ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода).

Російський десантник в Абхазії. Фото з сайту ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода)

Після падіння Гагри стали надходити повідомлення про масове спалення грузинських будинків, про вбивство мирних мешканців – етнічних грузин. Тисячі гагринських грузин рятувалися, в паніці покидали свої домівки і майно. Додому вони так і не повернуться.

Втім, всі ці події не змусили Тбілісі відмовити Москві в її намаганні виконувати роль посередника або навіть миротворця.

Урок третій. Росія в шкурі миротворця

В наступному 1993 році, після чергового загострення, 27 липня, в місті Сочі, між владою Грузії і Абхазії укладено угоду про припинення вогню і розробку механізмів контролю. Документ передбачав поетапну демілітаризацію зони конфлікту під контролем міжнародних спостерігачів.

3 серпня в Сухумі відбулося перше засідання об’єднаної комісії з врегулювання ситуації в Абхазії. Російську частину об’єднаної комісії очолив тодішній голова Державного комітету з надзвичайних ситуацій Сергій Шойгу, абхазьку – заступник голови парламенту Абхазії Нодар Хашба, грузинську – голова Ради міністрів автономної республіки Абхазія Жиулі Шартава. Розглядалося питання про введення в регіон миротворчих сил ООН. Але, як було зазначено, це стане можливим лише після того, як будуть розведені збройні формування протиборчих сторін.

Сергій Шойгу під охороною російського спецназу біля будинку Ради міністрів Абхазії влітку 1993 року. Фото з відкритих джерел

Сергій Шойгу під охороною російського спецназу біля будинку Ради міністрів Абхазії влітку 1993 року. Фото з відкритих джерел

Глава Грузії Едуард Шеварднадзе тоді назвав заплановану участь ООН у врегулюванні конфлікту в Абхазії значущим фактором і покладав на нього великі надії. «У той же час, – як писала російська газета «КоммерсантЪ» на початку серпня 1993-го, – Шеварднадзе підкреслює і важливу роль Росії в мирному процесі. За словами глави Грузії, Росія об’єктивно зацікавлена в стабілізації на Кавказі, і курс Тбілісі на співпрацю з Москвою – не випадковість, а необхідність».

Росіяни почала створювати у Сухумі, який, на той момент контролювали грузини, оперативний штаб для реалізації угоди про припинення вогню. Очолив його Сергій Шойгу. Штаб мав займатися розведенням військ протиборчих сторін і організовувати їх вивід із зони конфлікту. Крім того, ця ж структура відповідала за відновлення «нормального життя» в Сухумі і повернення туди біженців.

З 1 до 20 серпня 1993 року грузинська сторона повністю виконала вимоги мирної угоди. Регулярні частини були виведені або розформовані, важка техніка була вивезена з Абхазії на кораблях.

З 1 вересня в Абхазію, в першу чергу, в столицю, почало повертатися мирне населення, яке повірило, що воюючим сторонам вдалося домовитися та встановився сталий мир.

16 вересня абхазька сторона порушила угоду про припинення вогню та розпочала штурм Сухумі. Ударною силою були російські підрозділи. Протистояли їм легкоозброєні та недосвідчені загони грузинської самооборони та місцева міліція. Всі вони не мали жодного шансу проти озброєного важкою технікою та артилерією, добре навченого та більш чисельного противника.

Наступ абхазьких підрозділів разом з їх союзниками проходив успішно та швидко. З Сухумі в паніці почало тікати грузинське населення, пам’ятаючи те, що сталося в Гаграх. Але літаки збивали, катери були переповнені, і переважна частина біженців покидала Абхазію пішки, через гірські перевали.

27 вересня 1993 року Сухумі впав. 30 вересня абхазькі сили, практично не зустрівши спротиву, вийшли на кордон з Грузією на річці Інгурі.

На цьому війна закінчилася – більше на території Абхазії масштабних бойових дій не було (не виключення і 2008 рік).

Урок четвертий. Гаага не для всіх

Всього під час грузинсько-абхазького конфлікту загинуло біля 16 тис. чоловік, з них 10 тис. грузинів і 4 тис. абхазів (точних та погоджених сторонами даних не існує). В останніх числах вересня 1993 року Абхазію залишило 250 тис. людей, в основному, грузини – половина(!) довоєнного населення республіки. Вони і досі не повернулися.

Грузинські біженці в горах. Вересень 1993 р. Фото з сайту ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода).

Грузинські біженці в горах. Вересень 1993 р. Фото з сайту ekhokavkaza.com (проект Радіо Свобода)

Майже всі представники грузинської національності, хто вирішив залишитися, були вбиті. Зокрема, в день падіння Сухумі потрапив в полон і був розстріляний прогрузинський уряд Абхазії на чолі із Жиулі Шартава (який був, разом із Шойгу, співголовою комісії із врегулювання ситуації в Абхазії) та мер міста Гурам Габіскірія.

Грузинська сторона неодноразово заявляла про воєнні злочини проти грузинів, але судів і трибуналів, як Міжнародний трибунал щодо колишньої Югославії, з приводу абхазько-грузинського конфлікту не створювалося.

12 серпня 2008 року Грузія подала до Міжнародного суду ООН заяву, в якій звинуватила Росію в порушенні статей Міжнародної конвенції про ліквідацію всіх форм расової дискримінації – тобто, в етнічних чистках на території Абхазії та Південної Осетії. Але 1 квітня 2011 року Суд ООН вирішив (10 голосів проти 6-ти), що заява Грузії не підпадає під його юрисдикцію, оскільки не була дотримана обов’язкова досудова процедура, яка зобов’язує сторони докласти всіх зусиль для вирішення спору шляхом переговорів.

Більше це питання офіційний Тбілісі не порушував.

Резюме

Вищезгадані уроки про необхідність добре розуміти задуми та ресурси ворога, про важливість тверезого ставлення до російської «миротворчості», про актуальність реальних оцінок міжнародного правосуддя є найважливішими. Саме події тієї війни на території колишньої республіки СРСР 25 років тому має пам’ятати Україна. Дещо нам вже вдалося засвоїти. Але багато чому нам ще вчитися і вчитися.

Наталя Іщенко, заступник директора Інститут

Опубліковано Інформаційним агентством «Главком»

Томос як передчуття, або Головні завдання для українського православ’я

Боротьба українського православ’я за самоуправління вийшла на фінішну пряму

Не виключено, що вже у середині жовтня Вселенський патріархат надасть Томос про автокефалію Української православної церкви попри спротив цьому Російської православної церкви.

Ритуальні дії

Чисельність та вплив українських православних примушують Вселенський патріархат поспішати повільно у питанні надання автокефалії. Вже зрозуміло, що Варфоломій І не прагне бути руйнівником, проте налаштований на відновлення історичної справедливості, порушеної Московським патріархатом у далекому вже XVII столітті. Створення помісної православної церкви в Україні перетворить Київ на потужного гравця у православному світі, хоча і не спричинить одномоментного зникнення російського впливу на церковні справи нашої держави.

В останній день серпня у Фанарі зустрілися Вселенський патріарх Варфоломій та предстоятель Російської православної церкви Кіріл. Для останнього візит до колеги був значною мірою вимушеним, не думаю, що в РПЦ не розуміли позиції Константинопольського патріархату. Проте російська церква, серед іншого, виконує геополітичні забаганки Кремля, тому Кірілу довелося на власні вуха почути про готовність Вселенського патріархату надати автокефалію українському православ’ю. Заперечення союзного Росії голови Сербської православної церкви Ірінея ситуацію не змінили.

Право Варфоломія І видавати Томос про автокефалію підтвердив і синаксис Константинопольського патріархату, який пройшов 1-3 вересня. У Фанарі намагаються діяти послідовно та розважливо, беручи до уваги не лише позицію РПЦ, але і ситуацію в Україні. Саме тому до Києва було направлено двох екзархів (повноважних представників) – архієпископа Даніїла Памфілонського та єпископа Іларіона Едмонтонського. Обидва є вихідцями з Західної України, які служать за океаном. Це рішення Фанару спричинило різку реакцію з боку РПЦ, представники якої почали погрожувати розривом євхаристичного спілкування з Вселенським патріархатом.

Український акцент

Наближення надання Томосу ставить перед українським православ’ям низку важливих завдань. Виконавши домашню роботу у питанні звернення до Вселенського патріархату, не можна схибити в організаційних питаннях. Процес створення помісної православної церкви в Україні, який має відбиток передвиборчої логіки, не повинен порушувати свободу совісті. Ця вимога виглядає необхідною запорукою ефективних змін релігійного ландшафту країни.

Прихильники УПЦ МП (або інакше кажучи – РПЦ) не мають намірів капітулювати. Варто розуміти, що про механічне злиття православних церков не йдеться, і РПЦ збереже власний вплив в Україні протягом тривалого часу. Більше того – до видання Томосу та юридичного оформлення канонічної Української православної церкви складно прогнозувати, яку кількість вірян та парафій вона об’єднає. Здійснювати ці процеси у дусі християнської любові доволі складно, проте це виглядає єдино можливим варіантом розвитку подій.

Противники автокефалії мають потужні інформаційні та фінансові ресурси, очевидно, що Росія їх підтримуватиме. У цьому контексті відносно недавні заяви народного депутата Вадима Новінського про загрозу громадянської війни у випадку видання Томосу УПЦ набувають неоднозначного звучання. Не лише парламентарію, але і іншим учасникам бурхливих процесів змін в українському православ’ї бажано думати над наслідками своїх заяв. Україна на початку 90-х років переживала непростий процес поділу храмів між УПЦ (КП) та УПЦ (МП), зрозуміло, що зараз у центрі уваги опиняться насамперед Києво-Печерська та Почаївська лаври, які контролює Московський патріархат.

Ніде правди діти: президентська кампанія стала каталізатором боротьби за самостійність Української православної церкви. Роль Петра Порошенка виглядає вагомою, і він вправі розраховувати на політичні дивіденди в разі успіху. Проте учасникам процесу становлення помісної православної церкви дуже важливо дотриматися чистоти процедури, забезпечивши мирний та законний характер історичного процесу, свідками якого всі ми є. Будь-які прагнення застосувати силу спроможні спричинити ефект дискредитації процесу набуття самоврядності УПЦ.

Євген Магда, директор Інституту

Сербські радикали. Що спільного між Донбасом, Чорногорією та Косово

Сербські радикали, які працюють на декілька фронтів

Арешт в Сербії Братислава Живковича, керманича руху четників, що займався відправкою «добровольців на допомогу братському народу Донбасу», втішило українську громадськість. Ця дія сербських правоохоронців нібито демонструє, що офіційний Белград не підтримує «активність» своїх громадян в ОРДЛО, і (нарешті) всерйоз має намір покласти їй край. Втім не все так просто.

Братислав Живкович та його паспорт «ЛНР». Фото «Аргументы и Факты» (РФ)

Братислав Живкович та його паспорт «ЛНР». Фото «Аргументы и Факты» (РФ)

Патріоти чи терористи?

Боротися із явищем найманцтва сербська влада насправді почала відразу після початку війни на Сході України. Ще в 2014 року в Сербії було ухвалено зміни до Кримінального кодексу щодо участі громадян у війні за межами держави. За новим законом передбачається, що за цим звинуваченням можна отримати ув’язнення строком від шести місяців до п’яти років. Якщо ж йдеться про участь в бойових діях за кордоном у групі, то це карається позбавленням волі на строк від одного до восьми років, тоді як за організацію відправки людей для участі у війні або збройному конфлікті у чужій країні передбачено позбавлення волі на строк від двох до десять років. Теоретично, саме останній варіант покарання може чекати на Живковича.

Згідно з інформацією Вищого суду Сербії, оприлюдненою «Радіо вільна Європа», у 2018 році 28 громадян Сербії були засуджені за участь у бойових діях на Сході України. Але лише четверо з них потрапили до в’язниці. 24, тобто абсолютна більшість, уклали угоди зі слідством та отримали умовні терміни.

Відомою є історія про Радомира Почучу, колишнього журналіста, ведучого одного із популярних сербських телеканалів та екс-прес-секретаря антитерористичного підрозділу у Міністерстві внутрішніх справ Сербії.

Радомир Почуча (другий зліва) на Донбасі. Джерело фото Sputnik Srbija

Радомир Почуча (другий зліва) на Донбасі. Джерело фото Sputnik Srbija

Він, разом із Живковичем, є списку з шести сербських громадян, що воювали на Донбасі на боці проросійських сепаратистів і проти яких веде слідство Генеральна прокуратура України. Вдома Почуча вже засуджено за незаконну участь в збройному конфлікті на Донбасі, але він отримав умовний термін і нині бере активну участь в суспільно-політичному житті Сербії.

Нещодавно British Council Serbia оприлюднив доповідь Наукового форуму з екстремізму у Сербії. Як наголошують автори документу, існують різні підходи сербського правосуддя щодо покарання громадян країни, що беруть участь у війні за її межами. Одна з авторів доповіді Ісідора Стакіч зазначає, що «тих, хто повертається з України, звинувачують в кримінальному правопорушенні – участі в збройному конфлікті в іноземній державі, а тих, хто повертається з Сирії звинувачують та засуджують за тероризм».

«Ви можете бачити добровольців, що були в Україні, які вільно гуляють в центрі Белграда», – наголошує дослідниця. На її думку, «проблема в тому, що Сербія не розглядає етнічний націоналізм та екстремізм як загрозу безпеці», – пояснює Стакіч. «Панівна ідеологія в Сербії робить правий екстремізм прийнятним та нормальним, тоді як добровольці в Україні вважаються патріотами, ті, хто воює в Сирії, є терористами», – наголошує співавтор доповіді.

Під ковпаком

Втім хоча сербська влада і не засуджує участь своїх громадян у війні на Донбасі з усією жорстокістю, навіть умовні покарання надсилають радикалам «меседж»: їхня діяльність на Сході України не вітається на Батьківщині. Є й інші сигнали, про які стало відомо зі слів самих фігурантів справ. Так, Братислав Живкович в інтерв’ю російським «Аргументам і фактам» розповів, що забратися з Донбасу його змусили… сербські спецслужби. «Живковичу подзвонили співробітники Служби безпеки Сербії і настійно запропонували повернутися на Батьківщину. Довелося дослухатися», – пише видання.

Після повернення за ним встановили контроль, провели допити, на яких наполегливо радили не брати участь у війні на Сході України. «Тепер мені потрібно постійно звітувати перед ними про всі свої пересування як всередині країни, так і за її межами… Щоразу допити по п’ять-шість годин, це дуже важко. «Навіщо тобі це треба? Ми хочемо в Євросоюз», – переказує Живкович слова представників спецслужб в інтерв’ю, яке він дав ще до свого затримання.

Якщо згадати, що і Радомир Почуча колись працював на сербське МВС, то складається враження, що із самого початку участь сербських добровольців/найманців у війні з боку «ЛНР/ДНР» була «під ковпаком» спецслужб Сербії, які не хотіли жорстко карати радикалів за їхню незаконну діяльність, а намагалися припинити цю практику іншими методами. Втім арешт сербською поліцією Братислава Живковича вже не вписується в цю логіку.

Сербські «добровольці» на Донбасі. Фото з приватного архіву, джерело blic.rs

Сербські «добровольці» на Донбасі. Фото з приватного архіву, джерело blic.rs

Можливо, нині Белград вирішив провадити більш проєвропейську політику або піти на зустріч вимогам офіційного Києва. Але, здається, на позицію сербської влади вплинули більше інші фактори.

Чорногорський варіант

За різними даними, лідер організації «Четницький рух» Братислав Живкович був одним з тих, з ким контактували пов’язані з російськими спецслужбами особи, коли готувався переворот в Чорногорії в 2016 році.

Як відомо, два роки тому, в жовтні 2016-го, у день парламентських виборів, група осіб, серед яких і громадяни Сербії, планувала захопити будинок парламенту та здійснити замах на тодішнього прем’єр-міністра Чорногорії Міло Джукановича. Змову було розкрито. Один із організаторів путчу, сербський радикал Александр (Саша) Сінджеліч, погодився співробітничати зі слідством. Під час розслідування з’ясувалося, що кураторами невдалого перевороту були громадяни Російської Федерації Едуард Широков та Володимир Попов, яких пов’язують із ГРУ РФ. Наразі вони перебувають в Росії, і їх судять заочно, в Подгориці, де досі продовжується процес над організаторами невдалого державного перевороту.

Широкова та Попова розшукує Інтерпол. Фото vijesti.me.

Широкова та Попова розшукує Інтерпол. Фото vijesti.me.

Росіяни дали свідчення письмово. Вони не визнають свою вину та причетність до подій осені 2016-го в Чорногорії, і кажуть, що контактували із лідерами сербського четницького руху через Александра Сінджеліча лише для того, щоб написати… історичні статті.

Здавалось би, ця чорногорська справа мало стосується самої Сербії, за виключенням участі в цієї історії сербських громадян. Втім, це не так.

Як з’ясувало слідство, замах на очільника уряду планувалося здійснити не тільки в Чорногорії, але і в Сербії. «Ми хочемо довести: те, що було заплановано для прем’єр-міністра Чорногорії, саме те було приготовлено і для Вучича», – сказав головний спеціальний прокурор Чорногорії Мілівоє Катніч під час одного з недавніх судових засідань.

Дійсно, 30 жовтня 2016 року спецслужби Сербії попередили замах на тодішнього прем’єр-міністра, а нині президента Сербії Александара Вучича. Біля його будинку під Белградом знайшли схованку зі зброєю, де були гранати і ручний протитанковий гранатомет. І, якщо дійсно хтось з четницького руху пов’язаний з цим інцидентом, зрозуміло, що українське питання не є однією причиною для «розборок» сербської влади із «радикальними елементами».

Косовська небезпека

Є ще один нюанс, який може пояснити, чому в Сербії нарешті ув’язнено причетного до відправки добровольців на Донбас Живковича, і зроблено це саме зараз.

Справа в тому, що нині Белград всіма силами намагається досягнути домовленостей щодо нормалізації відносин із Приштиною. Наявність такої угоди – головна вимога Європейського Союзу до Сербії на її шляху до євроінтеграції.

Втім, з одного боку, поки що зусилля не призвели до якихось політико-правових результатів і обмежуються лише домовленостями про те, що всі проблеми сторони будуть вирішувати мирно, за столом переговорів. З іншого – є ймовірність того, що Белград піде на дуже суперечливу угоду з Приштиною, яка передбачає обмін територіями.

Сербські радикали не погоджуються з таким станом речей і є багато ознак того, що деякі політичні сили в Белграді періодично намагаються дестабілізувати ситуацію та підштовхнути нинішню сербську владу до силового сценарію та втілення на практиці лозунгу «Косово (все Косово в його нинішніх кордонах) є Сербія».

Востаннє таке загострення сталося на початку серпня. Тоді Вучич звинуватив опозицію в тому, що вона підбурює сербів на провокації, через які косовські албанці отримують шанс розпочати силові дії. Наприклад, Приштина може спробувати силою встановити контроль на північною частиною Косова, яку нині де-факто контролює Белград.

На цьому фоні дуже підозрілим є той факт, що активність сербських радикалів на Донбасі та в Косово є тісно пов’язаною між собою. Наприклад, вже згаданий вище Радомир Почуча наразі періодично бере участь в акціях, присвячених «захисту сербських інтересів в Косово», а Братислав Живкович є ветераном бойових дій в Косово.

Вербували бойовиків для «ДНР/ЛНР» за допомогою радикальної російсько-сербської організації «Косовський фронт». Засновником організації  є Олександр Кравченко, який, за деякими даними, на початку 1990-х воював в Боснії разом з Ігорем Гіркиним (Стрєлковим).

До початку збройного конфлікту на Сході України «Косовський фронт» активно брав участь в подіях в Косово. Зокрема, в 2011 році, під час загострення ситуації в регіоні, Кравченко збирав в Росії гроші сербам «на барикади» і встановлював на цих барикадах на Півночі Косова російські прапори.

Блокада доріг в Косово із використанням портретів Путіна, 2011 р. Джерело фото economist.com.

Блокада доріг в Косово із використанням портретів Путіна, 2011 р. Джерело фото economist.com.

Окрім того, «фронт» виступає організатором великої кількості публічних акцій на Балканах і в Росії, спрямованих на просування тези «Косово є Сербія». А вже після початку війни на Донбасі «Косовський фронт» долучився до різнобічної підтримки «ДНР» та «ЛНР».

Якщо зібрати до купи побоювання Вучича стосовно можливих провокацій сербської радикальної опозиції на косовському напрямку, підозри щодо причетності радикалів до замаху на сербського лідера, то, в принципі, стає зрозуміло, що причиною активізації справ проти одного з важливих фігурантів всіх цих процесів, Живковича, є, в тому числі, спробою офіційного Белграда мінімізувати загрози безпеці нинішньої владі Сербії та для її регіональної політики. Ймовірно, саме ця причина, а не порушення сербських законів під час участь в бойових діях на території України, зумовила затримання лідера руху четників. Якщо це справді так, то це означає, що Белград більше не буде заплющувати очі на протизаконну діяльність своїх громадян (під керівництвом російських кураторів) за межами країни. Сербська влада зрозуміла, що цей досвід радикали можуть використати і в себе вдома.

Цілком логічний висновок. Залишається сподіватися, що його зроблено не запізно для самої Сербії.

Наталя Іщенко, заступник директора Інститут

Опубліковано Інформаційним агентством «Главком»

Зміни на мапі Європи

57 % македонців підтримують вступ країни до ЄС і НАТО з новим ім’ям — «Республіка Північна Македонія»

 

30 вересня громадяни колишньої югославської республіки Македонія мають прийти на виборчі дільниці і відповісти на запитання: «Чи виступаєте ви за членство в Європейському Союзі і НАТО, приймаючи угоду між Республікою Македонія та Грецькою  Республікою?».

Шанси на позитивний результат референдуму є. Наразі 57 % громадян Македонії підтримують пропозицію щодо вступу країни до ЄС і НАТО з новим ім’ям — «Республіка Північна Македонія». Це — дані опитування, проведеного Міжнародним республіканським інститутом (IRI) і оприлюдненого македонськими ЗМІ наприкінці серпня.

Отже, на політичній мапі світу невдовзі може з’явитися нова назва, а один із застарілих балканських конфліктів має нарешті завершитися миром та дружбою.

Історичне рішення, яке дало надію на саме таке завершення суперечки між Грецією та Македонією щодо назви останньої, відбулося 17 червня. В цей день міністри закордонних справ двох країн, Нікос Кодзіас та Нікола Дімітров, підписали на березі прикордонного озера Преспа історичну угоду про нову назву колишньої югославської республіки. 27-річна грецько-македонська суперечка завершилася ухваленням компромісного рішення, яке може нарешті розблокувати вступ колишньої югославської республіки до НАТО та ЄС — Греція погодилася більше не заважати євроатлантичній інтеграції сусідньої держави, якщо вона стане Республікою Північна Македонія.

За кілька днів після підписання угоди македонський парламент ратифікував документ, а ще за кілька днів зробив це повторно, подолав вето президента Македонії Гьорге Іванова, який виступає категорично проти зміни назви країни.

На 30 вересня македонські депутати призначили наступний крок щодо імплементації угоди з Грецією — референдум, який, якщо вірити соцопитуванням, може завершитися позитивно.

Втім, негативний сценарій, хоч він і є малоймовірний, усе ж існує: противників перейменування країни в Македонії теж немало.

В день підписання угоди з Грецією в македонській столиці Скоп’є відбулися масові маніфестації, які під вечір перетворилися на заворушення. Кілька сотень протестувальників намагалися пробити поліцейський кордон та увірватися до будівлі парламенту. Вони жбурляли петарди, пляшки і каміння в правоохоронців, які відповіли шумовими гранатами і сльозогінним газом.

Пізніше прем’єр-міністр Македонії звинуватив у підготовці масових заворушень «грецьких бізнесменів, що пов’язані з Росією». За даними ЗМІ, близько 300 000 євро було переведено на підтримку протестних акцій відомим мільярдером із екс-СРСР, який сьогодні живе в Греції. Платежі, як стверджують, пішли більш ніж десяткам македонських політиків із різних партій, членам радикальних націоналістичних організацій та футбольним хуліганам, які брали участь у сутичках.

Бізнесмен категорично спростовував усі звинувачення, але після скандальних заяв македонської влади активність протестувальників у Македонії знизилася. Зокрема, опозиція згорнула вуличні акції прямої дії.

Але в інших форматах діяльність противників угоди з Грецією продовжується, причому знов там можна побачити російський слід.

На початку серпня 30 політичних партій та громадських організацій з Македонії та діаспори домовилися створити кризовий штаб для координації протидії майбутньому референдуму. Одним із головних організаторів ініціативи «Македонія бойкотує» виступила опозиційна партія «Єдина Македонія», яка не приховує свого проросійського спрямування.

Для ілюстрації зв’язків «ЄМ» із РФ достатньо згадати, що саме ця партія проводила навесні цього року конференцію «Стратегічний союз Республіки Македонія з Росією та членство в Євразійському економічному союзі» за участі Олександра Дугіна, а влітку лідер «Єдиної Македонії» Янко Бачев приходив на акції протесту проти перейменування країни… з російським прапором.

Наразі активність групи «Македонія бойкотує», як і більш радикальних рухів, не є помітною — чи то готуються до активних дій саме під час голосування, чи то македонській владі вдалося перекрити фінансування їхньої протестної діяльності.

Ще одні постійні організатори протестів, найбільша опозиційна партія Македонії ВМРО-ДПМНЄ (Внутрішня македонська революційна організація — Демократична партія македонської національної єдності) поки що взагалі не визначилася зі своєю чіткою позицією щодо референдуму і традиційної для себе протестної активності щодо цього теж не проявляє.

Тим часом близько 30 македонських політичних партій підтримали правлячий Соціал-демократичний союз прем’єр-міністра Зорана Заєва і закликали виборців голосувати «так» на майбутньому референдумі. Зустрічі лідерів партій було організовано Заєвим наприкінці серпня.

До того ж кілька днів тому в Македонії стартувала комунікаційна кампанія, під час якої уряд — на зустрічах у регіонах, через ЗМІ та соціальні мережі — буде переконувати якомога більше громадян підтримати євроатлантичний вибір та нову назву країни. Бюджету Македонії кампанія обійдеться 80 млн денарів (1,3 млн євро).

Широкомасштабна кампанія, що її проводить влада, на тлі низької активності опозиції і є, напевно, головною причиною зростання числа прихильників досягнення компромісу з Грецією. За словами Пола Макарті, регіонального директора Міжнародного республіканського інституту, що ближче до дати референдуму, то підтримка компромісного вирішення питання про назву буде більша.+

Отже, якщо Росія не зможе або не захоче активізувати своїх «агентів», Македонія таки додасть до свого офіційного імені визначення «Північна». А після цього, після 27 років тупцювання перед зачиненими дверима НАТО і ЄС, ця колишня югославська республіка, нарешті розпочне процедуру вступу в ці організації.

Наталія Іщенко, заступник директора Інститут

Опубліковано на сайті газети «День»

Чому падає рівень освіченості української молоді

Декілька років тому я почала спостерігати катастрофічне зниження рівня освіченності і загального розвитку української молоді. Довелося багато займатися рекрутингом, і я бачила студентів гуманітарних спеціальностей, які були практично безграмотними, випускників «політології», які не знали ім’я прем’єр-міністра…

Втім, багато хто казав мені, що це «таке покоління», «світ змінився», «вони інші» і т.п. Я навіть вірила… Пока не познайомилася з дітьми, підлітками та молоддю Чорногорії. Немає там ніякої «іншості».

Ці діти, відразу після школи, знають вільно англійську, якщо закінчили гімназію – ще одну іноземну мову, теж вільно. Ще з часів Югославії, за традицією, на канікулах вони їздять на шкільні екскурсії Європою, і тому гарантовано бачать та знають навколишній світ. Вони всі, без виключення, займаються спортом – футбол, баскетбол, гандбол, водне поло, теніс… Ходять на «кружки» та постійно виступають на багаточисельних культурних заходах…

Не знаю, чого тут більше – державної політики чи традицій. Але воно працює. І тому один знайомий нашої родини, вчорашній студент, без будь-яких корупційних схем отримує на виборах мандат депутата столичної міськради. Інша знайома, школярка, без жодного репетитору, відразу після закінчення гімназії в провінційному Которі, поступає в провідний університет в сусідній країні. А десятирічна дочка хазяйки квартири займає друге місце на загальноєвропейському (!) конкурсі дитячих репортажів.

Я не знаю, що саме робить з українськими дітьми, як то кажуть, сім’я та школа, але в нас явно десь є проблеми. І поки ми їх не вирішимо – ми не зможемо побудувати сучасну, європейську Україну.

Заступник директора Наталія Іщенко

Мені – Крим, а вам – Косово? На «болісні компроміси» вмовляють не тільки Київ, але і Приштину

Серед союзників Приштини вже немає колишньої рішучості щодо Косова?

Нещодавно  Україна з острахом чекала результатів зустрічі президента США Дональда Трампа та президента Росії Володимира Путіна в Гельсінкі. У Києві побоювались, що американський президент погодиться на якийсь «болісний компроміс» щодо Криму. Але нічого жахливого не сталося – Трамп нічого не «здав». Більше того, через декілька днів після саміту Державний департамент США оприлюднив офіційну позицію щодо українського півострова, захопленого Росією. У «Кримській декларації» вказано, що США ніколи не визнають анексію і вимагають відновлення територіальної цілісності України.

Дональд Трамп і Володимир Путін перед початком зустрічі «один на один» в президентському палаці в Гельсінкі, Фінляндія, 16 липня 2018 (фото з сайту golos-ameriki.ru)

Дональд Трамп і Володимир Путін перед початком зустрічі «один на один» в президентському палаці в Гельсінкі, Фінляндія, 16 липня 2018 (фото з сайту golos-ameriki.ru)

Нібито «пронесло», можна розслабитися, ніяких «зрад» не буде? Але не все так просто. Після Гельсінської зустрічі Трампа із Путіним поповзли чутки про іншу «зраду», в іншій частини Європі – на Балканах, в Косово. Є всі підстави вважати, що геополітичні торги і насправді тривають, і стосуються всіх проблемних територій, де присутні інтереси США і Росії. Тому нам треба пильно, як ніколи, слідкувати за всім, що відбувається на світовій «шахівниці», щоб вже справжня «зрада» не сталася з нами несподівано. Предметом торгів, які ще невідомо чим закінчаться, дійсно можуть бути зони заморожених або гарячих конфліктів по всьому світу.

Отже, в той самий час, коли українці раділи «Кримській декларації» Вашингтону, в Косово обговорювали чутки про те, що адміністрація президента США за спиною Приштини, погодилася на «болючий компроміс» щодо Косова.

Як написала невдовзі після зустрічі в Гельсінкі приштинська преса, Трамп, ймовірно, прийняв пропозицію врегулювання питання Косова, яку Путін нібито висловив в столиці Фінляндії. Згідно з інформацією Gazeta Express з Приштини, де є посилання на анонімне джерело, Білий дім «не проти» «віддати» частину Косова (населене сербами Північне Косово) Сербії в обмін на визнання незалежності того Косова, що залишиться. «Адміністрація Трампа дала зелене світло розділу Косова», – стверджували медіа  із посиланням на дипломатичні джерела.

Фото за сайту okradio.rs.

Фото за сайту okradio.rs.

На думку оглядачів приштинського видання, ця корінна зміна в позиції Сполучених Штатів, які раніше взагалі ніколи не обговорювали якийсь іншій варіант, окрім повного визнання Косова світовою спільнотою,  відбулася після призначення Джона Болтона на посаду радника президента США з питань національної безпеки. Болтон, як стверджують балканські медіа, відомий своєю антикосовською позицією ще з часів, коли він був послом США в ООН.

Версії та здогадки ЗМІ категорично спростували у Москві. Заяви про згоду президента США Дональда Трампа на пропозиції, що нібито обговорювалися, щодо визнання Белградом незалежності Косова, якщо Сербії відійдуть північні території, є абсолютною дезінформацією, йдеться у повідомленні МЗС РФ.

На цьому можна було б поставити крапку, але це ж Балкани, де все завжди складно. Попри різкі спростування з Москви, тема можливої згоди Вашингтону на компроміси щодо Косова, отримала свій розвиток.

Офіційний Вашингтон не став висловлюватися однозначно. Посол США в Белграді Кайл Скотт на минулому тижні зазначив, що позиція Сполучених Штатів полягає в тому, що шляхом сербсько-косовських переговорів необхідно знайти стабільне рішення, пов’язане з Косово і Метохією. «Будь-яку угоду між Белградом і Приштиною ми готові розглянути позитивно», – зазначив американський дипломат та нагадав, що вирішення цього питання є дуже важливим для майбутнього регіону.

Довідка: Наразі між сербською та косовською владою триває діалог «щодо нормалізації відносин» під егідою Брюсселю. Єдине, про що вдалося домовитися,  необхідність всі проблеми вирішувати мирно, за столом переговорів. Але щодо принципового питання – щодо статусу Косова – сторони демонструють такі ж принципові розбіжності. Офіційна Приштина чекає від Белграда визнання Республіки Косово як незалежної держави. Сербія говорить про пошук компромісу, коли «дві сторони однаково будуть незадоволені». Із заяв сербських можновладців зрозуміло, що це в жодному разі не буде повноцінним визнанням незалежності Косова в його нинішніх кордонах.  
Більше про розвиток ситуації навколо Косова стало відомо із заяв першого заступника прем’єр-міністра та міністра закордонних справ Сербії Івіци Дачича, який декілька днів тому побував із візитом у Сполучених Штатах. Підсумовуючи дводенні перемовини із представниками адміністрації Трампа, сербський урядовець заявив, що наразі США готові почути креативні рішення для Косово. За словами Дачича, про це йому повідомив радник Білого дому з питань нацбезпеки Джон Болтон.

Дачич на переговорах із Болтоном (фото з сайту rs.n1info.com)

Дачич на переговорах із Болтоном (фото з сайту rs.n1info.com)

В інтерв’ю «Голосу Америки» керівник МЗС Сербії зазначив, що найбільші зміни, які відбулися після приходу нової американської адміністрації, це те, що тепер у Вашингтоні «готові вислухати аргументи Сербії», тоді як раніше казали, що питання Косово є вирішеним. Зараз американські можновладці кажуть, що «потрібен компроміс»,  і це велика різниця, підкреслив Дачич. Дуже позитивним та «надихаючим» для Сербії є  те, що нині адміністрація США готова підтримати Сербію в пошуку компромісного вирішення питання  Косова і Метохії, заявив сербський міністр в коментарі для інформагенції «Танюг».

Загалом свої зустрічі із Джоном Болтоном і помічником держсекретаря США у справах Європи і Євразії Аароном Весом Мітчеллом, Дачич оцінив як такі, що проходили «в дуже позитивній атмосфері» та «дуже конструктивні».

За словами сербського міністра, Болтон зазначив, що нинішня політика США щодо Балкан керується «автопілотом», тобто реалізується політика, яка була визначена 20-30 років тому. «В даний час адміністрація США готова рівноправно оговорювати і наші пропозиції щодо вирішення основних проблем в регіоні», – розповів Дачич, зазначив, що найбільшою регіональною проблемою є рішення питання Косово і Метохії.

Прем’єр-міністр Сербії Ана Брнабич, яка днями побувала із візитом в Сполучених Штатах, також зазначила, що тепер Сербія та Америка краще розуміють один одного, коли йдеться про Косово.

Таким чином, чутки про те, що адміністрація Трампа може погодитися на компроміс щодо Косова, очевидно, мали ґрунт під собою. Хоча поки що мова йде про невідомо який компроміс, але такий, що влаштує як Белград, так і Приштину.

Чи стане таким варіантом розділ Косова та визнання незалежною державою тільки частину нинішньої Республіки Косово? Белград впевнений, що нинішня політика Вашингтону щодо Косова, яка відходить від вимог щодо ультимативного визнання незалежності республіки та передбачає досягнення компромісу, є холодним душем для Приштини. Відповідно Сербія сподівається, що є шанс змусити косовську владу погодитися на «болісний компроміс».  Але наразі немає жодного аргументу на користь такої версії. Офіційна Приштина категорично не погоджується із пропозицією перекроїти кордони. «Для мене розділ означає війну», – заявив нещодавно прем’єр-міністр Косова Рамуш Харадінай. Не підтримує косовська влада і т. зв. «обмін територіями», коли населені сербами північні райони Косова теоретично могли б обміняти на райони на півдні Сербії, що заселені албанцями.

Отже, патова ситуація, через яку Косово залишається в статусі частково визнаної держави, і яка триває вже 11-й рік, триватиме ще довше. Можна передбачити, що на Приштину будуть тиснути, вмовляти піти на поступки Белграду, і вперше із моменту проголошення незалежності ці вмовляння будуть лунати із Вашингтону також.  Але все одно немає впевненості, що косоварів найближчим часом таки вдасться дотиснути.

Складається враження, що адміністрація Трампа всерйоз націлена на вирішення застарілих конфліктів в Європі. Для цього Вашингтон хоче підтримувати досягнення двосторонніх домовленостей, в тому числі, завдяки болісним компромісам, на які, очевидно, має піти менший та слабший. Але також очевидно, що Крим винесений Вашингтоном за «дужки» таких рішень. «Кримській декларації», звичайно, неймовірно далеко до операції «Союзна сила» 1999 року, але декларація – це максимально жорсткий та безкомпромісний документ як для заяви дипломатичного відомства.

Довідка: Операція «Союзна сила» (Operation Allied Force)  — військова операція НАТО проти Союзної Республіки Югославія з 24 березня по 10 червня 1999 року. Вона розпочалася після того, як в лютому 1999 року Слободан Мілошевич відмовився від мирного плану врегулювання конфлікту в Косово, який запропонувало міжнародне співтовариство.

Бомбардування воєнних, інфраструктурних і промислових об’єктів Югославії було припинено після того, як 9 червня 1999 року представники війська СРЮ і НАТО в місті Куманово (Македонія) підписали договір про виведення з території Косова військ і поліції Союзної Республіки Югославії і розміщення миротворців. 10 червня Рада Безпеки ООН прийняла резолюцію № 1244, що передбачала введення на територію Косова військового миротворчого контингенту.

Одночасно зрозуміло, що Росія не полишає ідею щодо розгляду проблем Косова та Криму в одному «пакеті». Раніше вона точно таким  чином намагалася поєднувати Косово та Абхазію, але з’ясувалося, що колишня грузинська автономія нікому на Заході не цікава, і торг не вдався. Крим виявився більш актуальним питанням для західних країн.

Перша шпальта сербської газети «Блік» від 10.09.2016 р.

Перша шпальта сербської газети «Блік» від 10.09.2016 р.

Поки немає доказів, що Європа або США можуть погодитися на компромісні рішення щодо півострова, втім, як виявилося, Захід таки готовий піти на компроміс щодо Косова. Не варто, звичайно, чекати, що ЄС або США взагалі відмовляться від власного рішення щодо визнання незалежності республіки, але, здається, серед можновладців найзапеклішого союзника Приштини, Америки, вже немає колишньої рішучості щодо Косова.

Україна в цієї ситуації мала б радіти. Але можна передбачити, що, якщо Вашингтоном та Брюсселем буде дійсно  поставлений під сумнів статус Косова як незалежної держави, можна чекати неймовірного посилення тиску РФ на своє лобі в західних країнах із вимогою перегляду оцінок щодо Криму. Справа в тому, що, з точки зору Москви, «Косово – це Сербія», але «Крим – це Росія». І, якщо це справді станеться, ми, на жаль, зможемо почути про «російський Крим» не тільки з вуст одного міністра однієї європейської держави, але і цілий хор прихильників болісних компромісів.

Наталя Іщенко, заступник директора Інституту

Опубліковано Інформаційним агентством «Главком»