Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукОскільки ще не мала змоги поговорити з інсайдерами вчорашнніх, вже традиційно затяжних Нормандських вечорів, деякі враження від того, що було публічно оголошено за їх підсумками. Без чорно-білих інтерпретацій, великим опонентом яких я є.\
– Факт відсутності серйозного прориву в Берліні – позитивний для України факт. Серйозні домовленості наразі можливі ціною серйозних поступок з боку Києва. Водночас, залишається відкритим питання, наскільки виграшною для Києва є тактика затягування часу. Хоча і на Заході, і в Києві (на рівні Президента і Ко) схильні вважати, що час грає проти України і на користь Путіна, є різне бачення того, коли Україні вигідніше вирішувати конфлікт на кращих для неї умовах. Наші західні партнери в основному ввважають, що чим швидше, тим на кращих для України умовах (навіть безвідносно до того, хто стане новим президентом США).
– Берлін ще раз підтвердив: Порошенко має дякувати, що в Україні хоч і крихка, та все ж демократія, і має плекати її з усіх сил. Тільки так він зможе апелювати нормандським партнерам про серйозну опозицію, яка не сприймає Мінськ взагалі, про різні позиції щодо імплементації Мінська в правлячій коаліції, про думку пересічних українців, про позицію громадянського суспільства. Авторитарного лідера він вже зіграв у Мінську, взявши на себе зобов”язання забезпечити зміни до Конституції, і потрапив до пастки. Тепер його може порятувати тільки демократія або ж, принаймні, її майстерна інсценізація.
– Навіть Путін визнав, що левову частку часу у Берліні присвятили безпековій складовій Мінська. Тобто складовій, на яку активноробила ставку впродовж останнього року українська сторона і на офіційному, і на неофіційному рівні. Однак, непотрібно плекати ілюзій. Є різне бачення у нас, і в наших західних партнерів щодо того, який рівень безпеки потрібний для проведення тих же виборів. Європейські та американські співрозмовники вважають, що Україна прагне ідеальних безпекових умов, які забезпечити апріорі нереально. Поки в лексиконі наших західних партнерів лунатимуть словпосполучення “місцеві провайдери безпеки” (local security providers), до того часу буде очевидно, що або немає повного розуміння ситуації в “ЛНР” та “ДНР”, або ж нашим західним партнерам байдуже, або ж, що нашими західними партнерами легко маніпулювати.
-Домовились розробити дорожню карту до кінця листопада. Плюс, що потреба такої карти визнана усіма учасниками. Мінус, що в України, Росії та європейських партнерів є своє бачення цієї дорожньої карти. Після Берліну стало ше більш очевидно, що де факто затверджена лінія на дотримання золотої середини – тобто паралельному виконанню безпекової та політичної частини (це підтверджують і заяви учасників). Це цілком влаштовує Путіна, і під час візиту в Індію він це підтвердив, допустивши, що обидва компоненти “як мінімум” мають виконуватись паралельно. Але це є ходінням по дуже тонкому льоду для України. І майстерність, щоб власна ініціатива (дорожня карта) не перевторилась в чергову пастку для України, знадобиться неабияка.
– Навіть Меркель публічно допустила обговорення поліцейської місії ОБСЄ – ще одна ідея-фікс України, яку вже останнім часом фактично похоронили. Щоправда після прийняття відповідного закону про вибори. Сам факт такого публічного визнання, це вже плюс (непублічно вона її допускала і раніше, і навіть у свій час доручала німецькому МЗС запропонувати, який це саме має бути мандат). Мінус, що й вдалі йдеться про можливість обговорення, а не запровадження. Але є так само підстави вважати, що поки що шанси на таку місію й надалі залишаються достатньо примарними. Бачення, яке є щодо цієї місії в інших нормандських столицях ставить під питання додану вартість цієї місії взагалі.
– Питання важливості кордону й надалі залишається недооціненим з боку наших партнерів, хоча певний прогрес є. Принаймні, наші європейські партнери вже менше, фактично наслідуючи Лаврова, при першій згадці про кордон, емоційно реагують в стилі “ви якісь одержимі тим кордоном”. Очевидно, Україна дещо заплутала і внутрішню, і міжнародну публіку, коли почала говорити про контроль над українським кордоном до виборів (що суперечить Мінським домовленостям), маючи на увазі контроль з боку ОБСЄ відповідно до Мінського протоколу, а не контроль з боку України. Однак, незважаючи на заяви, що не існує першого і другого Мінська, є свідчення того, що перший Мінськ за великим рахунком нехтується на переговорах, особливо й у тому, що стосується контролю ОБСЄ над кордоном.
А так процес триває. І тут в українців є перевага над нашими європейськими і американськими партнерами: забезпечувати процес у нас завжди виходило краще, аніж результат. Так що далі буде.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.