Іван Мединський, PhD, аналітик Інституту світової політикиУкраїна – реципієнт (отримувач) чи контрибутор (вкладник) регіональної безпеки? Останнім часом на адресу країни лунають критичні зауваження, що вона перетворюється на носія загроз, не здатного зробити належний внесок у євроатлантичну безпеку. Між тим, більш ніж очевидно: Україна за останні півтора року показала, що здатна не лишезахистити себе, але й готова поділитися цими знаннямизі своїми стратегічними партнерами. Головне завдання цього мемо – розпочати дискусію про якісно нову додану вартість України для Євроатлантики, що може доповнити вже відомі переваги (зокрема, унікальне геостратегічне розташування, високі витрати на оборону та економічний потенціал).
З моменту заснування двостороннього співробітництва на початку 1990-х Україна зарекомендувала себе як надійний партнер, що довів свою відданість цінностям і стандартам НАТО через участь у спільних військових операціях, антитерористичних місіях та реформування сектору безпеки. За останні два десятиліття Україна продемонструвала свою прихильність принципам трансатлантичної безпеки, беручи участь у широкому діапазоні операцій під егідою НАТО. Так, українські військові взяли участь у миротворчій місії в Косово (KFOR), місії ISAF в Афганістані та тренувальній місії в Іраку. Україна надала кораблі для боротьби з піратством під час операції “Океанський щит” біля берегів Сомалі та для боротьби з тероризмом в рамках операції “Активні зусилля” в Середземному морі. Вона стала першою країною, що не є членом Альянсу, яка надала свої війська для Сил реагування НАТО (NRF). Україна надала унікальні послуги в сфері повітряних перевезень, а також брала активну участь у спільних навчаннях з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Два роки конфлікту на сході України не тільки згуртували громадськість та уряд у питанні більш глибокої інтеграції в структури НАТО, але й перетворили Україну в набагато сильнішого партнера з унікальним досвідом в гібридній війні, який міг би мати вирішальне значення для покращення обороноздатності Альянсу. Додана вартість України для євроатлантичної безпеки, зокрема, полягає в наступному:
• Досвід участі в гібридній війні. Хоча термін гібридна війна викликав чималу дискусію, безсумнівним є те, що агресія Росії проти України має елементи традиційної, асиметричної, інформаційної та кібер-війни. Два роки проб і помилок у боротьбі з сепаратистськими утвореннями, вторгненням російських військ, що не мали розпізнавальних знаків, дезінформацією і кібер-атаками, дали Україні унікальний досвід, який може бути використаний у розробці стратегій для захисту потенційних об’єктів як всередині Альянсу, так і в регіоні в цілому. Відкриття в Україні Центру вивчення гібридної війни дозволило б більш ретельно досліджувати нинішній конфлікт і розробляти стратегії запобігання аналогічних ситуацій.
• Контрпропаганда. Значна частина успіху російського просування в Криму та східній Україні належить інформаційним технологіям, що спрямовані на формування підтримки серед місцевого населення напередодні та під час конфлікту. Відверта дезінформаційна кампанія, що ллється з внутрішніх та міжнародних ЗМІ Російської Федерації, призводить до вербування прихильників не тільки в конфліктних районах, а й серед громадян західних країн. Іншим аспектом успіху Росії в інформаційній війні можна вважати недоліки культурної та мовної політики українського уряду щодо своїх громадян, які зараз живуть на окупованих територіях. Проте наявний досвід реагування українських ЗМІ, громадянського суспільства і в меншій мірі уряду на російську машину пропаганди допоможе забезпечити готовність структур НАТО, таких як Центр стратегічних комунікацій, до аналогічних випадків інформаційної війни.
• Швидка військова модернізація і вплив стійкості суспільства. Україна за короткий проміжок часу реформувала свої застарілі збройні сили в мобільні та краще обладнані військові з’єднання, які більш здатні відповідати на нові загрози. Процесу модернізації неабиякою мірою сприяла активна участь громадських активістів. Фінансова допомога від діаспори та пожертви від українців у себе вдома, взаємодія між бізнесом і суспільством у сфері підтримки збройних сил, стійкість українського війська і волонтерів можуть слугувати прикладом швидкого реагування на кризу. Цей досвід може бути корисним для членів Альянсу, що межують з Росією.
• Можливості розвідки на східному кордоні та в Чорноморському регіоні. Геополітичне положення й особливі відносини з сусідами дозволяють Україні краще розуміти безпекову динаміку в регіоні Чорного моря. У той час як взаємодія в сфері цивільного контролю над сектором розвідки між НАТО та Україною почалась ще у 2006 році, нинішній конфлікт надає імпульс для переходу на новий рівень співпраці.
• Енергетична безпека. Україна залишається стратегічним партнером Альянсу у сфері енергетичної безпеки Європи. Хоча ціни на нафту і газ зменшуються, а Європа взяла курс на поновлювані джерела енергії, природні ресурси будуть, як і раніше, відігравати важливу роль в коротко- і середньостроковій перспективі. У світлі невизначеності щодо альтернативних маршрутів доставки енергії з Росії, стабільна і надійна газотранспортна система України має бути невід’ємною складовою європейської архітектури енергетичної безпеки.
Публікації
Що Україна може запропонувати НАТО?
12:41 15-12-2015
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.