Cтаття аналітика ІСП Жанни Безп’ятчук для “ГЛАВКОМУ”В Україну не треба подорожувати власною автівкою, а, опинившись там, потрібно триматися подалі від їхніх міліціонерів – приблизно таку установку доводилося чути від іноземців, які з тією чи іншою метою приїжджали на українські терени. Табу на власні автопоїздки через українсько-єесівський кордон дехто з європейців для себе встановив, наслухавшись від колег і знайомих про «подвиги» українських прикордонників і митників. Ті й притримати авто можуть з незрозумілих причин на кордоні, і порушення якісь несподівані знайти. Потім обстановка розряджається за допомогою банального хабаря. До цього варто додати добру поінформованість європейців про жахливий стан доріг на схід від ЄС.\
Так само з вуст у вуста передаються історії про те, як українські «полісмени» заробляють на іноземцях практично на рівному місці. Приміром, один німецький колега розповів, як його з цигаркою у руках на вокзалі затримали двоє міліціонерів якраз за лічені хвилини до прибуття потягу. Почали змальовувати перспективу провести наступну ніч у міліцейському відділку, а не в потязі за куріння в забороненому місці, хоч відповідних знаків навколо не було, і про такі правила гість України міг здогадатися хіба що інтуїтивно. Потяг уже прибував – міліціонери готувалися зірвати джек-пот. Фінал був усе ж таки успішний: на потяг гість України таки сів.
Український Євро екзит-пол Інституту світової політики, в якому взяла участь тисяча закордонних гостей Євро 2012, громадян країн ЄС, виявив: 10 % із них вимушені були дати хабар в Україні, тобто кожен десятий. При цьому 63 % вимушені були заплатити «на лапу» міліціонерам, 14 % – прикордонникам, 19 % – працівникам митниці, 9 % – міській владі. Вочевидь, певний відсоток тих, хто платив, має власний бізнес в Україні. Звідси в структурі хабарників фігурують митниця й міська влада.
10% – це дуже й дуже велика цифра, що ілюструє український феномен «бізнесу на іноземцях». Щоб оцінити ненормальність такої частоти хабарництва, достатньо уявити себе на місці туристів у чужій країні, співставити свій досвід подорожей у Західній та Центральній Європі з досвідом цих 10 % європейців. Пишатися тим, що аж 90 % нічого такого не платили нікому, – це приблизно те саме, що хвалитися тим, що під час матчів на «Олімпійському» чи на інших стадіонах нікому нічого не впало на голову, і що пожежа трапилася на столичній арені лише під час її відкриття і т. д.
56 % європейських футбольних вболівальників вважають, згідно з даними Євро екзит-полу, що Україні, аби покращити свій імідж у Європі, потрібно насамперед боротися з корупцією. Цей варіант відповіді на поставлене запитання отримав найбільшу кількість голосів. Водночас наймеш європейським в Україні гості Євро 2012 назвали владу: 47 %. Цей варіант теж отримав найбільшу підтримку респондентів з-поміж довгого переліку опцій для відповіді. У європейській пресі сьогодні домінує наратив про Україну як країну з корумпованою, відірваною, відмежованою, далекою від простих людей державною владою й народом, змученим, та вартим кращої долі. Просто уболівальники з ЄС читають пресу. І, взагалі, опитування виявило, що половина з них мають вищу освіту й чверть – закінчили коледж. Тому можна припускати, що переважно це доволі зорієнтовані люди. Цікаво, що 74 % гостей України з країн ЄС найбільш європейськими назвали в ній людей. 10 % переконалися, що дихотомія «влада – люди» у пострадянській країні значить на практиці.
Звісно, важко було не помітити, що напередодні та під час Євро 2012 українські правоохоронці отримали наказ «не чіпати іноземців» , перемкнутися зі звичного совкового ставлення до «своїх» на євроклас для гостей. І в декого з них явно це непогано виходило. Але буйна низова корупція, про яку в сусідній Грузії вже всі забули, у забюрократизованій і неефективній державі все одно пробивається. Це таке собі шило, що дірявить і дірявить мішок, в який сховано.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.