Нідерландський референдум: менше самодіяльності, більше ”нормальних людей”

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукНедільний вечір провела у компанії керівництва голландської політичної сили D66 – єдиної політичної партії у Нідерландах, яка офіційно та відкрито підтримує на референдумі Угоду про Асоціацію України з ЄС, а отже й Україну. Німецький Фонд Науманна зробив неймовірну корисну справу: запросив представників цієї партії до України, щоб вони могли підзарядитись тут не тільки емоціями, але й фактами та аргументами напередодні референдуму щодо Угоди 6 квітня.\
До рефередуму залишається мало часу, найзапекліша боротьба матиме місце в останні 3 тижні. Поки що ситуація залишається не на користь України: грубо кажучи 60% проти Угоди, 40% – за. Однак, 33% досі не визначились. І якщо противники Угоди ще кілька місяців тому вважали, що “ні Угоді” у них вже в кишені, наразі вони не настільки впевнені і динаміка спостерігається на користь України.

Тим, що прихильників Угоди стало більше, Україна має завдячувати передусім тому факту, що вдалось серйозно послабити аргумент про Угоду як перший крок до членства України в ЄС. Так, деякі голандські політики все ще пишуть листи до Юнкера, щоб він особисто гарантував, що Угода – це не про членство, але в дискурсі ця секретна зброя для євроскептиків вже не домінує настільки очевидно.

Натомість, вдалось посилити інший аргумент. А саме про те, що Угода про асоціацію – це, передусім, про економіку та бізнес. І бізнес, зокрема й голандський, який так само матиме змогу скористатись перевагами Зони вільної торгівлі між Україною та ЄС. Так, розумію, це несправедливо: заради позитивного результату референдуму в Нідерландах ми маємо сховати подалі своє бажання стати в майбутньому членом ЄС. Фактично, грати в приховану інтеграцію вже не тільки в НАТО, але і в ЄС. Але що робити, якщо для повноцінної інтеграції в ЄС ми маємо привести себе в порядок, а привести себе в порядок з Угодою про асоціацію буде ефективніше та швидше? Так чи інакше, навіть якщо вільний вибір за Україною залишають, вільно декларувати його стає все складніше.

Щоб зберегти динаміку, важливо зібратись, скоординуватись і не стріляти самим собі в ногу, що ми, безумовно, вміємо робити. Не стріляти собі у ногу – означає, не в останню чергу, не займатись самодіяльністю і не бомбити голандців месиджами, які видаються нам найбільш ефективними, а насправді можуть зіграти проти нас.

Так, ми стояли три зимові місяці на Майдані, виборюючи достойне, європейське майбутнє. Так, ми втратили людські життя. Так, багато з нас вважає, що вже тільки за це жодна країна в ЄС не має права сумніватись, чи заслуговає Україна на Угоду про асоціацію, безвізовий режим чи перспективу членства в ЄС. Так, багато з нас думає, що референдум в Нідерландах явно грає на руку Путіну (хоча, насправді, грає тільки негативний результат). Ми можемо безкінечно розповідати голандцям про те, як ми важко боролись за Угоду, як важливо отримати від них позитивний сигнал, і чому Угода про асоціацію важлива для реформ в Україні, але насправді нам достатньо просто поставити себе на місце забезпеченого і в цілому забезпечного життям голандця і відповісти лише на одне питання: чому я, громадянин Нідерландів, маю їхати на дільницю та голосувати “так” за Угоду з далекою країною десь на Сході, в якій, як пишуть у газетах, війна, корупція і повний безлад? У чому мій інтерес? У чому моя вигода? Для чого мені робити цю країну ближчою до Європи, коли, можливо, варто було б її навпаки ще більше ізолювати, щоб не загрожувала і нас заразити усіма своїми болячками? Це і є те базове питання, від відповіді на яке по суті залежатиме результат референдуму.

Але є ще й низка дрібніших питань, які ставились і вчора на зустрічі, і раніше в спілкуванні з голандськими співрозмовниками. І на ці питання нам теж треба допомогти голандським колегам з переконливими відповідями всім в Україні, хто буде зустрічатись з голандськими делегаціями. Зокрема:

– Які конкретно реформи в Україні не можна зробити без Угоди про асоціацію?

– Як саме Угода про асоціацію може допомогти побороти корупцію, яка стала завдяки референдуму добре відомим феноменом вже і в Нідерландах (“красується” на рекламних постерах противників Асоціації)?

– Де гарантія, що завтра Україна не понесе заявку на членство в ЄС?

– Якою буде відповідь Путіна на голандське “так”? Хто може запевнити, що це ще більше не спровокує його на ексалацію в Європі?

– Хто може гарантувати, що Зона вільної торгівлі з ЄС відкриє можливості для “нормального” голандського бізнесу, а не тільки для українських олігархів та міжнародних корпорацій (недаремно ж Сорос підтримує фінансово кампанію за Угоду в Нідерландах)

– Наскільки Угода підтримується самими українцями? Якщо не підтримуться, то чому її мають підтримувати голландці?

Важливо не тільки, що відповідати, але й хто відповідає. Голландці (навіть тамтешні політики) рекомендують, щоб з мешканцями Нідерландів спілкувались і до Нідерландів впродовж кампанії їздили якомога більше “нормальні люди” з України – а це означає будь-хто, аби не урядовці та не політики. Останнім пересічні голандці не довіряють. І, до речі, одна з причин, чому був програний у 2005 році референдум щодо Європейської конституції у Нідерландах – це якраз тому, що уряд аж занадто заангажувався у цю справу. Будь-що, що йде від уряду чи політиків викликає недовіру і сприймається як форма тиску.

Інша причина тодішнього провалу – це те, що в кампанії “так” було сформульовано аж занадто багато месиджів, і головні сигнали просто розчинились, а люди розгубились. Важливо не допустити подібного і зараз. Знаю: голандський референдум викликає надзвичайно жваву зацікавленість в Україні, створюються різні ініціативи, планується багато різних візитів та поїздок до Нідерландів. Це все добре. Однак дуже важливо перед кожним таким візитом спробувати протестувати ті чи інші месиджі або продукти з голандськими партнерами та колегами, які так само працюють на наше спільне “так”.

Однак, підсумовуючи, для початку варто пам”ятати про три “священні корови”. По-перше, сам рефередум як такий. Голландці мають право висловити свою думку та захистити свій вибір, як українці захищали свій на Майдані. І тут важливо пояснювати нашим партнерам, що Угода про асоціацію – це не щось, нав”язане з Брюсселя, а щось, чого прагнули і чого добились саме пересічні українці. Право голландців висловити свою позицію треба поважати, і жодним чином не висловлювати сумнів щодо того, що їх голос зрештою буде проігноровано. По-друге, голландці не люблять навіть найменших проявів тиску. Тому будь-які спроби тиснути на вибір голандців з допомогою звинувачень у підігруванні Путіну чи чомусь подібному матимуть зворотній ефект. Пан Юнкер зі своєю апокаліптичною заявою про референдум як катастрофу для Європи це довів. По-третє, голландці в переважній більшості хочуть менше Європи, а не більше Європи. Тому слова “європейський” і “Євросоюз” мають бути винятком, а не правилом у дискурсі щодо України та Угоди. Їх мають витіснити слова “бізнес” та “права людини”.

Загалом, добре і важливо, щоб голландці позбулись страху від України (що ніхто нікуди не вступає), але ще важливіше викликати інтерес та бажання підтримати Україну. Але це вже план максимум, звісно.

Томбінський свою справу зробив. Далі – Порошенко

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукЄвросоюз – не істина в останній інстанції, і йому теж властиво помилятись, зокрема й щодо України. Він слабкий в геополітичних іграх, але сильний в компромісах. Однак, те, що з Євросоюзом намагається провернути у питанні безвізового режиму вже добрий проміжок часу добра частина українського політикуму, не можна назвати спробою знайти компроміс. Це схоже на спробу пошити європейців у дурні. Бо, як ми гарно знаємо, компроміс у пострадянському світі є синонімом слабкості.\
Що мав би робити посол ЄС, коли відчув, що улюблене гасло української влади “а може пронесе” (чи “авось пронесет” мовою, якою спількуються побуті багато наших можновладців) не тільки стане нормою у безвізовому діалозі, а згодом ще й трансформується у гру “поший Євросоюз у дурні” – підготуй один законопроект, а потім проголосуй за інший, який не матиме нічого спільного з вимогами ЄС?

Він міг зробити порятунок безвізового режиму справою виключно України, закрити очі на антикорупційне законодавство, і зберегти прекрасні стосунки з усіма на Банковій та Грушевського, де сидять головні адресанти дзвінків й повідомлень від посла ЄС. Не ЄС же веде діалог про безвізові подорожі до України? І не Томбінському та його дітям доведеться далі мешкати в просоченій схемами та відкатами країні.

Або ж – як інший варіант – публічно вказувати на всі спроби української сторони пошити ЄС в дурні, але опинитись перед ризиком перетворитись у Жозе Мануеля Пінту Тейшейру. Пам”ятаєте, був такий посол за Януковича, який під кінець свого головування став серйозним джерелом роздратування, а зрештою і просто несприйняття для колишніх керманичів, незважаючи на дружбу з молодих років з самим головою Єврокомісії Баррозу? Томбінські вибрав другий варіант. Є підстави вважати, що вибір дався йому дуже важко. І він до останнього явно не хотів стояти зі словесною нагайкою та вказувати на всі законотворчі безвізові трюки українських колег у публічній площині. Однак, йому не залишили вибору. Бо, виявилось, що українські політики краще за посла ЄС знають, який закон насправді потрібен Євросоюзу. І краще за посла знаються на директивах ЄС.

Варто, очевидно, нагадати: безвізовий діалог – це вже давно не тільки про те, будуть їздити українці до ЄС без віз чи ні. Рано чи пізно будуть. Це про те, зможемо ми отримати безвізовий у пакеті з запуском реальної, а не віртуальної, боротьби з корупцією, чи ні. Адже навряд чи у найближчому майбутньому з”явиться ще один настільки ж потужний зовнішній мотиватор, щоб перевести актикорупційні зусилля у більш-менш практичні рамки. А внутрішній мотиватор – людські жертви на Майдані – якби не було прикро і соромно це сьогодні визнавати, на жаль, не спрацював.

Впродовж останніх днів могло скластись враження, що Томбінські найбільше з офіційних осіб бажає безвізового для України. Думаю, Порошенко бажає його так само сильно. Але відмінність між ними полягає якраз в тому, що перший бажає його безвідносно до того, чи буде запущена боротьба з корупцією (інакше депутати його фракції не калічили б законодавство на користь корупціонерів), а інший все ж таки в комплекті з антикорупцією.

Томбінського разом з ЄС звинувачують на Печерських пагорбах в тому, що він висуває все нові й нові побажання, а насправді парламент і так вже багато й достатньо зробив для безвізового. Ніхто не сперечається – парламент дійсно багато зробив. Але це якраз той випадок, коли побажання ЄС працюють на Україну, потрібні Україні, і рано чи пізно їй все одно потрібно було б розгрібати ці авгієві конюшні. Ці побажання принаймні на рівні законодавства зроблять багато речей незворотніми. Так, це мало б відбуватись натурально, а не з під нагайки. Але у нас нема часу знову чекати слушного моменту. Закони міняти швидше, ніж світогляд та старі практики. Погодьтесь. І це якраз той випадок, коли спроби пошити ЄС в дурні – це насправді пошити в дурні себе.

Отож, не знаю, як у кабінетах влади, але пересічні українці мають точно бути вдячні Томбінському. У випадку з реформами й особливо антикорупційною (на відміну від виконання Мінських домовленостей) пересічні українці якраз “за” тиск Євросоюзу. І це не припущення. Це результати замовленого нами соціологічного опитування, в якому “політичний тиск на уряд” був названий першим видом допомоги, який ЄС має надати Україні.

Томбінський свою роботу зробив. Далі – справа рук депутатів та їх партійних лідерів. Передусім, Петра Олексійовича. І не примушуйте Томбінського почуватись в Україні Тейшейрою.

Рубрика:
Політика

Мінськ: роковини чи все ж таки річниця?

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукОтже, рік з моменту фіксування других сумнозвісних Мінських домовленостей. Що можемо констатувати?\
Мінськ не приніс великого миру, але й не приніс великої війни. Точніше, Мінськ приніс більше миру на Донбас, але Мінськ приніс і більше війни до Києва. Доблесна владна верхівка зробила все можливе, щоб відповідь на питання “А якби не було війни з Росією, коаліція та уряд з президентом ще б досі тримались якої не якої купи?”, звучала як риторична. Якщо Путін хотів з допомогою Мінська поляризувати решту України – йому до певної міри це вдалось.

За рік Росію не вдалось зробити повноцінною стороною конфлікту, але їй так само не вдалось зробити донецьких та луганських маріонеток рівноправною стороною на переговорах, а самій гордо записатись у миротворці.

Майже рік ми насолоджувались дебатами на тему “Які погані мінські домовленості”. І добре, що хоч зараз пробиваються паростки дискусії на тему: “Що з цими поганими мінськими домовленостями робити чи не робити далі?”. Незважаючи на багато справедливої критики, фактично не з”явилось якісних та реалістичних альтернатив мирного врегулювання: а що, власне, замість Мінська? Не політичних та популістичних декларацій, а саме професійних та реалістичних рекомендацій. Повернутись до Женевського формату? А американці точно готові за це братись? А Могеріні замість Меркель вас влаштує? Піти на заморозку конфлікту? Але тоді треба готуватись до найбільшої чорної діри в регіоні і нового покоління народжених в “ДНР” і вихованих в ненависті до Києва (хоча як тимчасове рішення, заморозка не виглядала б найстрашнішим варіантом, проблема, як забезпечити заморозку). Гримнути дверима та гучно вийти з Мінська? Підписатись під міжнародним вироком, що Україна проти мирного врегулювання, і втратити довіру як мінімум тих на Заході, хто інвестував свій авторитет, час і політичну вагу в Мінський процес. Створити нову міжнародну коаліцію? Але крім Польщі ніхто особливо не висловлював бажання до неї вступати. І де гарантія, що новий Мінськ буде суттєво кращим для України за попередній?

Всі уже давно змирились з тим, що Мінські домовленості не про те, хто їх виконає. І навіть не про те, хто їх не виконає. Вони про те, кого міжнародна спільнота визнає винним за зрив. Як на мене, певним переломним моментом у цьому плані став Париж, де, по суті, відбувся Мінськ 2.5. Президент України в його традиційному стилі набрав ще й усних зобов”язань, виконання яких від нього тепер вимагають в комплекті до Мінська. Саме тому, коли у європейських столицях дискутуєш з профільними людьми про Мінськ, співрозмовники неодмінно нагадують: “Мінськ-Мінськом, але є ще Париж”.

Ресурси, які сьогодні витрачаються на те, щоб довести, що Мінськ зірвала Росія, неспівмірні з ресурсами, які витрачаються Росією на те, аби довести, що Мінськ зриває Україна. Росіяни знають, що роблять: санкції щодо Росії, як би не прикро було це визнавати, утримуються сьогодні в ЄС меншістю. Крихкою меншістю. Нам просто пощастило, що в меншості Німеччина (пардон, Меркель). І що з позиції лідера на задньому сидінні їй допомагають американці втихомирювати тих, хто або дуже вже розуміє Росію, або добре знає, як свою згоду на санкції можна обміняти на щось корисне для країни у Брюсселі чи, точніше, у Берліні.

Що далі? Очевидно, що Україні далі треба зображати в Мінському процесі конструктивного партнера, як нам радять наші друзі. Очевидно, що якщо ми з”їжджаємо з Конституції, маємо запропонувати щось рівноцінне взамін – а-ля підготовку до виборів на окупованих територіях. І, мабуть, не треба дивуватись, якщо завтра Петро Олексійович полетить до Мюнхена з проектом закону про вибори. Хоча світовий досвід свідчить, що в молодих демократіях з моменту припинення вогню і до моменту виборів має пройти не менше 2 років, інакше це призводить до поновлення збройного протистояння. А у нас, перепрошую, ще й припинення вогню толком немає. А припинення вогню не завжди означає перемир”я.

Очевидно, що треба далі добиватись згоди на миротворчу місію. І конкретно – поліцейську місію ОБСЄ, оскільки інші варіанти наразі нереалістичні. І навіть мандат на місію ОБСЄ теж ще невідомо, як отримати, враховуючи, що росіяни вже тривалий час блокують навіть збільшення кількості обсєшних спостерігачів до 1000 осіб. Тут знову важлива місія припадає на Німеччину, яка головує в ОБСЄ (у наступному році головуватиме більш лояльна до Росії Австрія).

Очевидно, треба активніше добиватись від наших європейських партнерів тиску на Росію, щоб не постачалось нове озброєння. Як тільки воно не постачається, відразу стає тихо, як це було продемонстровано останнім часом на лінії розмежування з “ЛНР”. Очевидно, що треба тиснути на європейців, аби допомогли нам зі звільненням заручників: права людини для РФ – абстрактна матерія, а для Заходу – цілком зрозуміла, і на ній треба акцентувати увагу на кожному кроці, створюючи правильний міжнародний дискурс.

… Мінськ від початку був приречений на поразку, оскільки Україна та Росія переслідують в ньому діаметрально протилежні цілі: Росії треба закріпитись в Україні, Україні треба, щоб Росія пішла. Перефразовуючи одне старе мудре висловлювання, Україні треба лише такий Мінський процес, щоб Росія залишилась поза Україною, Європа з Німеччиною, а Америка в Європі. Росію влаштовує принципово інший сценарій: Росія в Україні, Німеччина під Європою, а Америка поза Європою.

Так, Мінські домовленості – це політичне, а не юридичне зобов”язання. Таке ж політичне, як і Будапештський меморандум. Жодних юридичиних гарантій. Б”ють по репутації, але пояснити, чому не можуть бути виконані, завжди можна. Інша справа, що Україна – не США, і навіть не Британія. Буде страшно, якщо ми втратимо підтримку Заходу через Мінськ. Але буде значно страшніше, якщо ми втратимо підтримку через Київ.

Бо якщо вже зовсім по-чесному, то Президенту Порошенку має бути вигідно, щоб Мінськ продовжувався й надалі: поки є Мінськ, є інтерес до його персони, і його прийматимуть у головних кабінетах якщо не світу, то Європи. Прийматимуть, як приймали впродовж останніх півтора роки – завдяки Путіну, як жертву російської агресії. Без Мінська він буде цікавий лише як президент країни, яка продемонструвала дива реформування за умов зовнішньої агресії. Але з цим поки що все дуже погано. Так що, наразі все-таки річниця, а не роковини.

Досвід врегулювання конфліктів у світі. Уроки для України

Інститут світової політики презентував аналітичну записку “Досвід врегулювання конфліктів у світі. Уроки для України”.ІСП вивчив міжнародний досвід врегулювання конфліктів і розробив рекомендації, які сприятимуть виконанню домовленостей щодо врегулювання конфлікту на Сході. \
Завантажити повний текст дослідження можна тут.

Дослідження підготовлено в рамках проекту «Ініціативи з розвитку українських аналітичних центрів» Міжнародного фонду «Відродження» (IRF) у співпраці з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF), за фінансової підтримки посольства Швеції в Україні (SIDA).

Україна-Німеччина: Як ситуативне партнерство перетворити на пріоритетне

9 лютого Інститут світової політики презентував дослідження «Україна-Німеччина: Як ситуативне партнерство перетворити на пріоритетне»Автори:Альона Гетьманчук, директорка Інституту світової політики
Сергій Солодкий, перший заступник директора ІСП

Дослідження українсько-німецьких відносин є першою запискою у рамках нової амбітної ініціативи ІСП «Аудит зовнішньої політики України». Мета ініціативи – дослідити взаємні інтереси України та низки стратегічно важливих для неї держав з метою вироблення проактивної зовнішньої політики України.

ВСТУП

Відносини між Україною та Німеччиною перебувають на своєрідному випробувальному терміні: за останні два роки перед двома країнами з’явилося чимало можливостей для виведення відносин на новий рівень. Проте ще більше перешкод можуть стати на заваді формуванню абсолютно іншої за своєю суттю взаємодії. Україна має продемонструвати за цей час те, що німці цінують у партнерстві з іншими країнами: вміння дотримуватись чітких правил гри та вміння виконувати взяті на себе зобов’язання.
Досі невідомо, чи вдасться ситуативне партнерство, яке встановилось між Києвом та Берліном, перетворити на пріоритетне і принаймні наблизити до стратегічного. Для цього потрібні зусилля з обох боків. План дій щодо України, розроблений німецьким Урядом, який координує МЗС Німеччини, а також фактична стратегія, розроблена зовнішньополітичним крилом правлячої партії ХДС/ХСС СС — перші кроки в напрямку розробки майбутньої стратегії щодо України, в закріпленні яких Київ має бути як ніхто зацікавлений.
Для того, аби впливати на цей процес, Україні потрібна проактивна позиція з елементами стратегічного бачення, оскільки сьогодні в Берліні не до кінця розуміють, наскільки серйозно Київ зацікавлений інвестувати у свої відносини з Німеччиною, а не лише тактично використовувати її для протидії російській агресії.
Наразі в активі України-Німечиини — перебування українського досьє в топі пріоритетів відомства Федерального канцлера та інтенсивний політичний діалог, який став можливим завдяки залученню Берліна у припинення війни та розв’язання конфлікту на Сході України. Однак рівень довіри між лідерами обох країн наразі залежить від того, наскільки Україна готова виконувати взяті на себе зобов’язання в рамках Мінського процесу.
Не в останню чергу від України залежить, у якій мірі нова українська політика Німеччини буде йти окремим треком, а не в субординації до політики Німеччини щодо Росії. Політика «Russia first» серйозно поставлена під сумнів, однак зважаючи на коопераційний, а не конфронтаційний характер німецької зовнішньої політики, шанси на її відтворення залишаються.
У Німеччині й надалі спостерігається консенсус із приводу того, що німецька зовнішня політика — це європейська політика. Берлін і надалі не зможе діяти винятково згідно з власними преференціями, а повинен буде враховувати позиції інших країн ЄС, аби уникнути подальшого самоблокування в ЄС. Передусім, Франції.
Ключовий загальний інтерес України щодо Німеччини в Києві формулюють наступним чином: зробити все можливе, аби і в середньостроковій перспективі українське політичне досьє в Берліні залишалось серед пріоритетних, а з часом перетворилося також на економічне з допомогою приходу та закріплення в Україні стратегічних німецьких інвесторів у різних галузях. Серед інших інтересів фігурує роль Німеччини в забезпеченні європейської єдності щодо критичних для України питань та підтримці (зокрема й фінансової) реформ в Україні.
Якщо узагальнити озвучені нашими німецькими партнерами інтереси Німеччини щодо України, то вони виглядатимуть приблизно наступним чином:
1) стримування конфлікту на Сході України, оскільки він може підривати стабільність інших частин України;
2) запобігання дестабілізаційних та дезінтеграційних процесів в Україні, а також різкого погіршення соціально-економічних умов;
3) консолідація України політично та через реформи, оскільки майбутнє України залежить від її внутрішніх трансформацій;
4) підтримка європейської інтеграції України як найпотужнішого інструменту трансформації країни.

Показово, що якщо в інтересі України до Німеччини чітко фігурує економічний фактор, то в окреслених інтересах Німеччини щодо У
країни він не простежується так очевидно, незважаючи на потужний геоекономічний акцент, який традиційно робився в німецькій політиці щодо інших країн. Саме на економічних інтересах, а не безпекових, роками вибудовувалась стратегія Німеччини щодо багатьох країн світу.
Водночас є чіткий збіг інтересів у тому, що стосується трансформації України в рамках процесу європейської інтеграції. Після підписання, ратифікації Угоди про асоціацію й набуття чинності Зони вільної торгівлі з ЄС процес європейської інтеграції став для України неминучим. Однак в європейських столицях, зокрема, й у Берліні, все ще є питання, наскільки цей процес буде незворотнім. Для німців, на відміну від багатьох українців, євроінтеграційний вектор — це не геополітичний проект, а модернізаційний проект. На деяких владних рівнях відчувається брак усвідомлення, що з Україною потрібно буде мати справу не на ситуативній, а на постійній основі. Цілком очевидно, що мала б сенс розробка української версії «Партнерства заради модернізації» — політики, яка зазнала поразки щодо Росії.
Нові можливості полягають також і в тому, що для німецьких політиків, як і в цілому для німецького суспільства, Україна вийшла з так би мовити сліпої зони. До Євромайдану Україна для німецьких еліт була ще однією пострадянською, бідною країною зі схильністю до авторитаризму, з неясними пріоритетами, катастрофічно корумпованими політичними елітами й засиллям олігархів. Після Євромайдану вдалося переконати принаймні частину німецького істеблішменту, що українці щиро бажають змінити стан речей. Німецьке керівництво прагне підтримати українські зусилля. Питання лише в тім: як далеко готовий піти Берлін у цій підтримці?
Можливості супроводжуються також ризиками. Німеччина дедалі більше змушена відволікатися на внутрішні проблеми (передусім — кризу біженців). Не менше уваги Берліна займають питання дієвого функціонування усього Європейського Союзу (грецька криза; невдовзі не менше сил Берліна може забрати референдум про перебування в ЄС Великої Британії). Дуже швидко увесь німецький політикум зануриться у виборчий процес, коли українське питання взагалі може відійти на задній план — вже у 2016 році важливі вибори до п’яти німецьких земель, у 2017-му — через парламентські вибори. До того ж, не варто недооцінювати сильного російського лобі в Німеччині, тиску з боку частини німецького бізнесу, який прагне повернутися до статус-кво у відносинах з Росією.
Інтерес до України в Німеччині може в середньостроковій перспективі утримуватись на високому рівні за двох умов. Перша песимістична: безпекова ситуація в регіоні погіршуватиметься, відбуватиметься ескалація конфлікту між Україною та Росією. За таких умов Україна, без сумніву, входитиме щонайменше до трійки пріоритетів зовнішньої політики ФРН. Очевидно, що такий сценарій не бажаний ні для Києва, ні для Берліна. Другий оптимістичний: Україна демонструватиме стрімкі дива реформування, боротьби з корупцією — німецькі політики зможуть використовувати український приклад як власне досягнення, своєрідний козир. Альтернативні сценарії існують: вони полягатимуть у тому, що Україна повертатиметься в розряд хоч і важливої, але не пріоритетної східної периферії Європи. Не в інтересах України допускати такий розвиток подій.
Найбільшим подразником у відносинах між Києвом та Берліном є питання інтеграції України до НАТО. У Німеччині існує консенсус з приводу того, що інтеграція України до НАТО є деструктивною політикою. Причому ці настрої поділяються і німецькими громадянами — за цим показником німецькі суспільні настрої б’ють усі негативні рекорди порівняно з настроями в інших країнах НАТО. Так, 57% німців протистоять включенню України до Альянсу, тимчасом як навіть у Франції 55% підтримують таке включення.
Очевидно, потрібен новий рівень діалогу в секторі безпеки та оборони. Україна та Німеччина наразі обидві надають великої ваги посиленню власної безпеки та перебувають на етапі інтенсивного реформування збройних сил. Обмін досвідом у цьому контексті міг би, з одного боку, виявитися корисним для трансформаційних зусиль самої України, але також заклав би підвалини для поглиблення взаєморозуміння у безпековому секторі.
Поки що в Німеччині не існує впливових політиків чи лідерів думок, які б могли резонно пояснити своїм співвітчизникам важливість такого кроку. У цьому контексті ситуація лише погіршилися порівняно з тією, яка була під час Бухарестського саміту у квітні 2008 року, коли Україні і Грузії відмовили в отриманні Плану дій щодо членства в НАТО.

Від того, що Україна буде постійно заявляти про недалекоглядність Німеччини в цьому питанні, Берлін не змінить своєї позиції.
Завдання цього аналітичного матеріалу полягає в тому, аби дослідити реальний стан справ відносин України та Німеччини в ключових сферах партнерства: політично-безпековій та торговельно-економічній. Основна ж ціль — проаналізувати шляхи зближення двох країн, «прив’язки» їх одна до одної — йдеться фактично про реконфігурацію старої зовнішньополітичної доктрини Німеччини (нова східна політика, чи Neue Ostpolitik) у нову зовнішньополітичну програму з паралельним українським треком.

Повний текст аналітичної записки доступний тут.

Також записку можна завантажити тут.

Записка підготовлена у рамках проекту ІСП «Нова європейська політика: заповнюючи прогалини в інформації», що здійснюється за підтримки проекту «Об’єднуємося заради реформ» (UNITER), який реалізується Pact в Україні за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Дослідження підготовлено за підтримки “Чорноморського фонду для регіональної співпраці” Німецького фонду Маршалла.

Дедлайн від Меркель

Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукСьогодні пані Меркель пояснить Петру Олексійовичу, що в Мінських домовленостей є чіткий дедлайн, і що тактика штучно затягувати час – не працює і не спрацює. Крайній дедлайн – червень місяць, коли, власне, має прийматись рішення по санкціях ЄС щодо Росії – продовжувати, чи скасовувати. Якщо продовжувати, то які саме.\
Тактика затягування часу в тренді серед багатьох нинішніх лідерів країн. Справжній майстер-клас по ній продемонстрував президент Обама в питанні Сирії. Та й щодо України ця тактика теж простежувалась. Але є різниця між країнами, які можуть собі довзволити продукувати час, і тими, хто можуть собі дозволити його лише купувати. Україна належить до країн, які саме спробували купувати час, вважаючи, що він на нашому боці. У Берліні вважають по-іншому. Там переконані, що чим далі, тим виконати мінські домовленості буде складніше.

Використання Порошенком в питанні конституційних змін старого кучмівського методу “я ж тільки за, але ж депутати” теж суттєво не здатне врятувати ситуацію. Назвався Путіним, коли взяв на себе зобов”язання в рамках Мінських домовленостей і до певного моменту їх стабільно підтверджувавав, не треба грати в усталену демократію.

Звісно, кампанія, яку розгорнув Київ, з переконання німецьких колег, чому не можна зараз прийняти конституційні зміни, похвальна. Похвальна, але запізніла. Аргументи української сторони, судячи з моїх розмов з німецькими інсайдерами, надаються і вони достатньо зрозумілі. Є велика різниця між тим, чи аргументи розуміють, і між тим, чи аргументи приймають. У випадку з Німеччиною сьогодні аргументи розуміють, але не завжди приймають.

Найцікавіше в цій історії, що німці дійсно вважають, що роблять добру справу для України. “Ми на стороні України, і не треба в цьому сумніватись” – цей вислів доводилось мені чути впродовж останніх півроку чимало разів від різних німецьких інсайдерів. Благо для України, з їхньої точки зору, полягає в тому, що повне виконання Мінських домовленостей веде до відновлення територіальної цілісності на Сході України через повернення кордону України.

Очевидно, розмова для Порошенка сьогодні в Берліні буде не з легких. Але й у нього є питання, які не роблять дуже легким життя наших західних друзів. Наприклад:

-Де гарантія, що якщо Україна проголосує конституційні зміни, Росія виведе звідти війська й військову техніку і допустить ОБСЄ до кордону? Тобто, виконає 10 пункт Мінських домовленостей перед тим, як виконати пукт 11?

-Де гарантія, що якщо Україна проголосує конституційні дослідження, а Росія далі в основному коситиме під дурника, санкції все одно будуть переглянуті на користь Москви? Тобто, чи не станеться так, що Мінські домовленості будуть виконані за рахунок України, і Україна де-факто має допомогти Росії зняти санкції?

І ці питання можна продовжувати. До Порошенка теж є давнє, але, як на мене, важливе питання у німецькому контексті:

– Чи дійсно він, на питання Меркель, якою є його стратегія щодо Донбасу – реінтеграція чи тимчасове заморожування, віповідав, що якнайшвидша реінтеграція. Якщо так, то питань, в принципі, бути не може, чому Берлін так завзято проштовхує реінтеграцію. Хоча є підстави вважати, що далеко не всі в Берліні від початку вважали тимчасову заморозку найгіршим сценарієм для України, хоча вголос, звичайно, про це ніхто не скаже.

PS Як відобразиться невиконання Мінських домовленостей на відносинах України-Німеччини вже 9 лютого будемо обговорювати на публічних дебатах та презентації нашого дослідження “Україна-Німеччина. Як ситуативне партнерство перетворити на пріоритетне”. Це буде перший аналіз а рамках нашого масштабного проекту “Аудит зовнішньої політики України”.

Моніторинг та оцінка імплементації Угод про асоціацію з ЄС

Полісі-бріф старшого аналітикв ІСП Леоніда Літри, підготовлений на основі результатів обговорень під час конференції Форуму громадянського суспільства Східного партнерства на тему “Посилення участі ФГС СхП у процесі імплементації Угоди про асоціацію/Угоди про поглиблену і всеохоплюючу зону вільної торгівлі”.Мета цієї записки полягає у тому, щоб на основі наявних прикладів поділитися ефективними інструментами, що їх успішно використано у Молдові, Україні та Грузії, і надати рекомендації щодо вдосконалення певних аспектів роботи. Це дозволить досягнути більш ефективної імплементації Угоди про асоціацію, а також продемонструвати можливості для успішного моніторингу та оцінки процесу. Окрім того, в цьому документі досліджуються відносини між багатосторонніми національними платформами громадянського суспільства, утвореними в рамках ініціативи Східного партнерства, і двосторонніми платформами, утвореними в рамках Угоди про асоціацію. Понад те, будуть подані пропозиції і рекомендації, напрацьовані тематичними робочими групами під час конференції у Тбілісі.\
Завантажити публікацію українською мовою можна тут.

Текст також доступний російською.

Переклад здійснено у межах “Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України”, яку виконує Міжнародний фонд “Відродження” (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки посольства Швеції в Україні (SIDA).
Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією Інституту світової політики та не обов’язково відображають позицію уряду Швеції.

Летальне озброєння США для України: механізми і наслідки

Полісі-бріф аналітика Інституту світової політики Івана Мединського.Питання постачання американського летального оборонного озброєння в Україну було яблуком розбрату з самого початку конфлікту на Донбасі. Прихильники постачання летального озброєння стверджували, що посилення обороноздатності України є важливим для стримування Росії від спроб подальшого порушення безпекового порядку в Європі. Противники вважали, що це призведе до ескалації конфлікту. В той час, як Конгрес США постійно виступає за більш рішучу підтримку України, що включає в себе і надання летального оборонного озброєння, Адміністрація Обами до цього часу обмежувала допомогу Україні в сфері безпеки підготовкою фахівців та нелетальною зброєю. Попри це президент Обама підписав Закон про бюджет на підтримку національної оборони на 2016 рік, що зняло останні бюрократичні перепони для надання військової допомоги Україні в обсязі $300 млн., зокрема і летального оборонного озброєння. У цій аналітичній записці буде проаналізовано, як рішення США посилити обороноздатність України вплине на динаміку конфлікту на Донбасі. Основна думка полягає в тому, що надання Україні американського летального оборонного озброєння навряд чи схилить чашу терезів на користь Києва. Але це стане чітким сигналом українському народу і російському керівництву про готовність США доповнити свої дипломатичні зусилля більш конкретними діями в сфері безпеки.\
Завантажити повний текст записки можна тут.

Думки та позиції викладені у цій публікації є позицією автора та не обов’язково відображають позицію уряду Швеції.

Публікація надрукована у рамках «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки посольства Швеції в Україні (SIDA).

Референдум в Нідерландах: сценарії та наслідки для України та ЄС

Стаття для “Європейської правди” Катерини Зарембо, заступниці директора Інституту світової політики, та Берта Маана, судді Апеляційного суду Амстердама у відставці.6 квітня 2016 року нідерландці вперше матимуть змогу перевірити в дії омріяний інструмент “прямої демократії”, який з’явився у них від минулого року – референдум щодо законодавчих рішень.\
Як відомо, предметом референдуму стала Угода про асоціацію між Україною та ЄС.
Хоча у Нідерландах запевняють: йдеться зовсім не про українські інтереси, а про нідерландський євроскептицизм.

Хай там як, результати референдуму матимуть прямий вплив на долю Угоди.
Інститут світової політики спробував без емоцій розібратися, що саме говорить нідерландський закон про референдум та якими можуть бути його правові наслідки.

Трохи передісторії
Ідея “прямої демократії” – спроможності виборців безпосередньо впливати на політичні рішення – у Нідерландах вельми популярна. В історії країни було чимало законодавчих ініціатив з цього приводу.
Нинішній законопроект був внесений у нідерландський парламент ще у 2005 році, однак проголосували його тільки у 2014 році, а набув чинності він 1 липня 2015 року. За цим законом референдум може бути призначений у разі, якщо на його підтримку набереться 300 тис. підписів.
Повна назва закону – Закон про консультативний коригуючий референдум.
Що це означає?
Він названий “коригуючим”, оскільки його об’єктом є законодавчі ініціативи, які вже пройшли всю процедуру схвалення, але ще не набрали чинності.
Термін “консультативний” (на противагу “зобов’язуючому”) у даному контексті свідчить, що результат референдуму не скасовує рішення напряму, а є підставою для наступних дій з боку уряду та парламенту.
Але це не означає, що результати голосування не є важливими, як помилково вважає чимало наших політиків.
Для визнання референдуму як такого, що відбувся, потрібна явка мінімум 30% виборців. Питання, яке виноситься на референдум, може мати лише відповіді “так” або “ні”.

Що відбудеться 6 квітня?
Отже, 6 квітня 2016 року нідерландські виборці дадуть відповідь на питання: “Чи виступаєте ви за чи проти Угоди про асоціацію між Україною та ЄС”?
Існує три можливих результати референдуму:
Явка становить менше 30% виборців, результати визнаються недійсними (але не неважливими).
Явка становить понад 30%, більшість з яких підтримує Угоду про асоціацію.
Явка становить понад 30%, більшість з яких голосує проти Угоди про асоціацію.
Отже, явка – це питання особливої ваги.
І в Нідерландах вона буває кардинально різною. В той час як загальнонаціональні питання та питання, пов’язані з ЄС, зазвичай демонструють явку, яка суттєво перевищує 30%, у місцевих виборах нідерландці дуже пасивні.
Так, у голосуванні щодо Конституції ЄС у 2005 році взяло участь 63% виборців, тоді як, приміром, на вибори мера міста Утрехт – четвертого за населенням в країні – у 2007 році прийшло тільки 9%.
Та український референдум потрапляє до першої групи, куди виборці ходять дуже охоче.
Сьогоднішні соціологічні опитування засвідчують, що явка на референдумі 6 квітня значно перевищить 30%.
Тому – і це вкрай важливо – на низьку явку розраховувати не варто. Нам доведеться або виграти на референдумі за кількістю голосів, набравши більше 50% підтримки, або – в іншому разі – програти.

Що каже закон…
Якщо більшість на референдумі проголосує за Угоду про асоціацію, наслідки прості: Угода просто набере чинності.
Тому розглянемо негативний сценарій. І тут не все просто.
Закон про референдум регулює дії уряду та парламенту, передбачаючи два варіанти розвитку подій. Перший (описаний у статті 11) – застосовується до “національних законів Нідерландів”, другий (дещо спрощений шлях, стаття 15) – до “міжнародних угод”.
На перший погляд здається, що ми маємо йти за другим сценарієм, але це хибна думка. Річ у тім, що в Голландії є також процедура “мовчазного схвалення” міжнародних угод – в разі, якщо парламент тривалий час не ставить угоду на голосування, вона вважається ратифікованою. Стаття 15 поширюється саме на такі випадки.
Водночас, українська асоціація була схвалена за повною процедурою, і в разу нашого програшу на референдумі уряд буде змушений діяти за першим сценарієм.
В цьому разі уряд має подати до парламенту законопроект або про денонсацію Угоди з Україною, або про її підтвердження.
Тобто навіть у разі програшу України від уряду залежить, який “вхідний меседж” буде голосуватися нідерландськими парламентарями.
Отже, закон не зобов’язує уряд вносити пропозицію щодо скасування чи розірвання вже підписаної Угоди. Навіть за негативних підсумків референдуму.
“В цьому разі референдум не вб’є Угоду, але створить юридичне і політичне тло для того, щоби вона не набула чинності в тому вигляді, в якому є зараз. Хоча її тимчасове застосування триватиме”, – прокоментував негативну перспективу у вівторок представник МЗС України, посол з особливих доручень Дмитро Кулеба.

…і як буде насправді
Та не варто мати надміру оптимістичні сподівання.
У реальності ж, якщо ті, хто прийде на виборчі дільниці 6 квітня, проголосують проти української Угоди, уряд та парламентарі навряд чи скористаються своїм правом не брати це до уваги.
Адже йдеться не лише про Україну.
Ігнорування думки виборців матиме для нідерландських політиків зависоку ціну. Дуже скоро – менше ніж за рік після референдуму – тут пройдуть парламентські вибори.
Тому більшість нідерландських партій вже зараз публічно заявили, що уряд країни має діяти відповідно до волі виборців.
Фактично, це нівелює “консультативний характер” референдуму. Попри дозвіл закону ігнорувати голосування, можна бути впевненим, що його результати будуть імплементовані.
Створений у Голландії політичний тиск не лишає парламентарям великого поля для маневру.
Зрештою, це голосування є тестом для інструменту “прямої демократії” у Нідерландах взагалі. Якщо уряд проігнорує його результати, це певною мірою дискредитує нідерландських десіжн-мейкерів.
Якщо у першому ж випадку його застосування результати референдуму не братимуть до уваги, то навіщо цей закон узагалі ухвалювався?
Утім, невелике поле для маневру лишається.
Матиме значення конкретне співвідношення кількості тих, хто проголосує “за” та “проти”.
У випадку, якщо ці цифри будуть близькими одна до одної (приміром, голоси розподіляться як 45% на 55%), то уряду буде значно легше відстояти необхідність залишити Угоду в силі або пояснити її повторну підтримку в парламенті.
Хоча уникнути повторного затвердження Угоди в кожному разі не вдасться.

Наслідки для ЄС
Результати референдуму матимуть наслідки не тільки для Угоди про асоціацію, але й для інструменту референдуму як такого – і можливо, не тільки у Нідерландах, але і й в інших державах-членах.
Ставлення до ідеї “коригуючих референдумів” у Нідерландах не є однозначним (цим, зокрема, пояснюється небажання певної кількості нідерландських громадян брати у ньому участь).
В Голландії є і противники використання інструменту референдуму як такого. Вони пояснюють, що його застосування – доволі коштовне для національного бюджету – може стати занадто частим та дестабілізуючим для нідерландської політики.
11 років тому, коли розробляли цей закон, ніхто не уявляв, що в епоху соцмереж зібрати 300 тис. підписів буде нескладно.
Якщо більшість громадян Нідерландів проголосує “за” на референдумі 6 квітня, швидше за все, привабливість використання цього інструменту в майбутньому у Нідерландах зменшиться.
З іншого боку, негативний для України результат може стати небезпечним прецедентом для інших держав-членів ЄС, враховуючи євроскептичні настрої у різних країнах Євросоюзу.
Є імовірність, що за поширення ідеї референдумів ЄС взагалі виявиться неспроможним втілювати угоди з іншими країнами.
Адже достатньо буде 10 тис. підписів громадян Люксембургу для того, щоб призупинити дію спільного рішення Євросоюзу.
Якими б не були результати референдуму та їхні наслідки, їхню далекосяжність як для України, так і для Євросоюзу важко переоцінити.