Строуба Телботта, котрий на минулому тижні перебував у Києві на запрошення Фонду Пінчука, в українській столиці мало б постійно переслідувати дежавю. Як і в старі добрі часи його роботи в адміністрації президента США, на берегах Дніпра знову тільки й мови про реформи в майбутньому часі, про зовнішньополітичну орієнтацію, сум з приводу відданої ядерної зброї й введене в активну лексику слово «позаблоковість».Утім, колишній заступник держсекретаря США, відомий радник Білла Клінтона по Росії, а нині президент Інституту Брукінгза, котрий може дозволити собі найняти на роботу навіть Хав’єра Солану, видавався наприкінці своєї дводенної київської програми досить задоволеним тим, що почув від ключових полісімейкерів країни. Зокрема й від Віктора Януковича, котрого пан Телботт відвідав на Банковій безпосередньо перед нашою з ним зустріччю…\
— Пане Телботте, зізнайтеся, ви не були здивовані, що в Україні досі точиться жвава дискусія про те, де і з ким їй бути. Йдеться як не про ЄЕП, так про Митний союз із Росією, Казахстаном та Білоруссю або навіть про приєднання України до Союзу Росії і Білорусі?
— Я знаю, що такі питання порушувалися в Україні під час президентської кампанії. Все, що я можу зараз сказати, це те, що за короткий час я мав можливість запитати представників команди президента, а також представників опозиції і колишньої адміністрації, і всі до одного сказали, що ідея приєднання до Митного союзу з Росією, Білоруссю та Казахстаном — це погана ідея, і вона не втілиться у життя.
— Але все ж в Україні є відчуття, що це питання не зняте з порядку денного, і Володимир Путін, як ми всі знаємо, дуже наполегливо продовжує проштовхувати цю ідею…
— Це ваша відповідь, а я свою вже сформулював. Я, до речі, також зустрівся з багатьма представниками дипломатичного корпусу в Києві, і ніхто з них так само не думає, що таке може трапитися… І якби це справді сталося, то це був би дуже неприємний сюрприз, бо приєднання України до Митного союзу — а ми всі розуміємо, що ви добиваєтеся прийнятних цін на газ — було б абсолютно і повністю не співвідносним з її зобов’язаннями в рамках Світової організації торгівлі.
— Чи мають Сполучені Штати власну стратегію щодо України? І чи не полягає ця стратегія в тому, що Україна має бути таким собі віце-стратегічним партнером США? Адже, якщо подивитися бодай на перелік американських високопосадовців, котрі відвідували Київ за часів адміністрації Обами, то кожен із них мав у своїй посаді або слово «віце», або «заступник» чи «асистент»?
— Я теж був заступником держсекретаря США (усміхається). Мета, а стратегія зажди має бути з метою, полягає в тому, щоб Україна була сильною, демократичною, незалежною і заможною країною. А також — щоб вона стала повноцінною частиною політичної Європи.
— Ви могли б назвати три ключові пріоритети Сполучених Штатів щодо України?
— Насправді є навіть один пріоритет: чим демократичніша Україна, тим вона сильніша. А більш демократична означає — з верховенством права, з більш привабливими умовами для інвесторів, з більшими свободами…
— Ви б порекомендували президентові Обамі провести повноцінну двосторонню зустріч із президентом Януковичем під час Вашингтонського саміту з ядерної безпеки 12—13 квітня?
— Я думаю, що чим більше закордонних лідерів відвідають президента Обаму, тим буде краще. Президент Янукович — важливий гість для Вашингтона. Я просто не знаю, в якому стані наразі перебувають дискусії між двома урядами…
— У чому, на ваш погляд, полягає ключова причина того, що Україна, хоч би як би вона намагалася, не може знайти розумного балансу у своїх відносинах з Росією: вона видається то занадто антиросійською, то занадто проросійською. Все як за Джорджем Кенаном: або вороги, або васали…
— Знаєте, прізвища багатьох моїх друзів, які проживають у Москві, закінчуються на «-ук» і «-ко». Я усвідомлюю органічність відносин українців і росіян.
Я також був свідком труднощів, які супроводжували досить складний процес набуття української незалежності. У той час я вже був в уряді і намагався допомагати українцям подолати всі труднощі, пов’язані з цим процесом. Це має бути складний процес для України та Російської Федерації, щоб виробити по-справжньому взаємовигідні відносини, які б поважали б українську незалежність і право України на визначення своєї ролі у світі. На це потрібен час.
— А вам сьогоднішня політика Сполучених Штатів щодо України не нагадує політику США щодо Росії в середині дев’яностих, коли ви працювали в адміністрації Клінтона і коли робився головний акцент на демократизації і європейському виборі?
— Дозвольте мені відповісти на це запитання таким чином. У дев’яності роки ми слухали те, що говорили нам російські лідери. Вони нам казали, що хочуть рухатися саме демократичним, європейським шляхом. І ми робили все, що могли, аби допомогти їм на цьому шляху. Оскільки ці лідери були обрані демократично, ми слухали те, що вони кажуть. Те ж саме нині і з Україною. Деякі з українських політиків виграли, а деякі програли нещодавні вибори, але всі вони мають дуже багато аргументів і всі говорять про те (і пані Тимошенко, і пан Янукович, і деякі інші політики, які сьогодні поза урядом), що продовжать шлях, який би дозволив Україні стати частиною сучасної Європи. Вони не згодні одне з одним у питанні, яким саме чином здійснювати таку політику, але політика Сполучених Штатів полягає якраз у тому, аби допомогти в цьому процесі. І робити це так, аби не являти жодної загрози для Росії. Виходить, швидше, навпаки. Росія теж має певні власні прагнення. Щонайменше, деякі російські офіційні особи так визначають майбутню роль Росії і пояснюють їхню зовнішню політику, що багато американців просто не можуть погодитися з таким трактуванням. Я щойно прилетів із Грузії. Росія окупувала і фактично анексувала частину грузинської території. Це поведінка ХІХ століття. Виклик, з яким ми всі зіштовхуємося, полягає у тому, аби сформулювати національні інтереси так, щоб вони були відповідними до ХХІ століття.
— Як ви гадаєте, «ставка» адміністрації Обами на довірливі стосунки з президентом Медведєвим виправдала себе?
— Я б не погодився з формулюванням, що адміністрація Обами робить ставку
на президента Медведєва. Адміністрація Обами робить ставку на те, щоб Російська Федерація визначила свою роль в Євразії сумірно з інтересами Сполучених Штатів. Це не питання персоналій. Це питання, я б сказав, національної долі, бо доля — це те, що відбувається неминуче.
— Ви сприймаєте російсько-грузинську війну як кульмінацію путінської політики чи як її реальний початок?
— Я переконаний, що це кінець, не початок.
А ви як думаєте?
— Я вважаю, що це була кульмінація, після якої режим почав потроху видихатися…
— Ще я гадаю, що для України особливо важливо підтримувати близькі відносини з Грузією. Я прилетів до Києва з Тбілісі, і моя наступна зупинка — це Москва. Якби я не був запрошений Фондом Пінчука до Києва, я однаково був би змушений летіти через якусь іншу країну принаймні тому, що нема прямих рейсів із Тбілісі до Москви. Це символізує той стан, в якому опинилися відносини між двома країнами. Стан, невигідний жодній з них. І я сподіваюся, що Україна зможе також допомогти цим двом країнам звузити прірву між ними…
— Ви вже встигли заявити в Києві, що позаблоковість втрачає актуальність у сучасному світі. Ви мали на увазі, що для України найкращою моделлю в плані безпеки все ж залишається її членство в НАТО?
— Сполучені Штати ніколи не штовхали ту чи іншу країну в НАТО. Питання було тільки в тому, як ми маємо відповісти на бажання тієї чи іншої країни вступити до НАТО.
Ваш президент говорить про позаблокову зовнішню політику. Я гадаю, що позаблокова зовнішня політика — це гарна ідея. Але коли під позаблоковістю мають на увазі, що НАТО — це теж блок, то виходить помилка. НАТО — це не блок. НАТО — це відносини багатьох країн, які базуються на співпраці.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.