Вибачте цей текст доступний тільки в “Англійська”.
Архіви: Публікації
Перспектива членства в ЄС для Грузії, Молдови та України: неможлива, забута чи прихована?
Дискусійну записку підготували Леонід Літра, старший аналітик Інституту світової політики (Україна, Молдова) та Іване Чхіквадзе, менеджер програм з європейської інтеграції Фундації “Відкрите суспільство” (Грузія).Завантажити повний текст записки можна тут.\
ВСТУП
У час випробувань Європейський Союз намагається подолати багато кризових ситуацій. Фінансова криза, проблема безробіття, наплив біженців та питання міграції змінили бачення як ЄС, так і на ЄС. Незважаючи на проблеми, з якими ЄС сьогодні зіштовхується, європейський проект, як і раніше, не втрачає своєї привабливості для східних сусідів ЄС. Асоційовані країни, такі як Грузія, Молдова та Україна, хоча й непослідовно, але демонструють свою готовність до подальшого зближення з ЄС, тримаючи курс, перш за все, на членство.
Ця записка не ставить під сумнів право трьох країн на подання заяви на членство в ЄС, а швидше передбачає, що юридичне визнання перспективи членства прописане в Статті 49 Договору про Європейський Союз. Однак всередині ЄС немає консолідованої політичної підтримки цього кроку, а трактування Статті 49 відрізняється від країни до країни. Тому, незважаючи на проблеми всередині ЄС, питання перспективи членства в ЄС для асоційованих країн полягає не в тому, чи це станеться, а коли це станеться.
Вибори на окупованій території: світовий досвід
Пост в блог на “Обозрєватель” Дарії Гайдай, аналітикині Інституту світової політикиЕксперти Інституту світової політики проаналізували світовий досвід врегулювання збройних конфліктів та розробили рекомендації для сприяння виконанню домовленостей щодо врегулювання конфлікту на сході України, і зокрема — що потрібно, аби проведені там вибори були дійсно ефективними і сприяли миру. Так, питання проведення виборів на Донбасі розділяється на три складові: умови проведення виборів, організація виборчого процесу і підрахунок голосів.Однією з головних умов є демілітаризація територій. За результатами дослідження, стало зрозуміло, що нині провести чесні вибори неможливо, позаяк використання зброї не просто підриває виборчий процес, а й нагнітає страх серед населення, яке в результаті боїться проголосувати, згідно з власною позицією та поглядами.
Інша умова – час. Як показує практика, вибори можливі після року після припинення вогню. Йдеться про повне припинення, а не часткове, що ми зараз спостерігаємо. Тільки за умови повного режиму тиші, зачекавши рік (а краще два) можна організовувати виборчий процес. Справа у тому, що під час війни присутнє емоційне загострення, за умови якого неможлива, навіть, агітація. Адже вона (агітація – Ред.) є подразником, який може призвести до відновлення бойових дій. До прикладу, міжнародні посередники під час конфлікту на Балканах зафіксували проведення виборів за 8 місяців після припинення вогню, у Хорватії цей показник був кращий – 2 роки. Наявність сприятливих умов для проведення виборів фіксує ОБСЄ (у випадку Хорватії, умови фіксував голова тимчасової організації ООН, який подавав свої висновки у Раду безпеки ООН). Щодо окреслення умов, то вони прописані у Копенгагенських критеріях.
Для попередження маніпуляцій та провокацій, слід відновити контроль над кордоном. Як показує практика світових країн, це не обов’язково має бути контроль з боку державної влади. Цю функцію можуть виконувати і міжнародні моніторингові організації. До прикладу, маніпуляцї, які виникають через не контрольованість кордону, були зафіксовані у Боснії. Зокрема, щоб покращити результати в окремих сербських громадах, там використовували так звані “каруселі” (переміщення осіб для того, щоб вони проголосували у тих районах, де виборча активність невисока).
Окрім того, світові стандарти передбачають створення окремих моніторингових груп, які слідкують за медіа під час виборів: майданчик для агітації має бути наданих усім політичним силам і не включати будь-якої радикальної пропаганди. Разом з тим, ще одна група експертів має відслідковувати дії політичних сил: якщо була встановлена персональна відповідальність лідерів політичних партій, то вони ні в якому разі не повинні виступати, у нашому випадку, з закликами до сепаратистських дій.
Щодо організації виборів, то, наприклад, на території колишньої Югославії, нею займалися міжнародні структури (Хорватія – ООН, Боснія – ОБСЄ). Важливо, що останнє слово в разі конфліктів, завжди за спостерігачами. Тобто, остаточне рішення під час майбутніх виборів на Донбасі має бути не за ЦВК, а саме за міжнародниками. Звісно, постає питання щодо доцільності використання такого досвіду. Та країнам, які довірили виборчий повоєнний процес саме міжнародним спостерігачам, вдалося отримати непоганий результат і цим полегшили перехідний період (люди добре сприймали виборчий процес і його ніхто не намагався зірвати).
Стосовно голосування біженців, то в Югославії було передбачено, що ці люди повинні голосувати на території, на якій раніше жили. Втім в цій країні настільки швидко (8 місяців після завершення війни. – Ред.) відбулися вибори, що досягти успіху в ініціативі не вдалося. Саме тому так важливо організовувати виборчий процес після тривалого перехідного періоду. Відтак, зважаючи на велику кількість осіб, яка виїхала з Донбасу, нам поспішати не слід.
Щодо безпосереднього проведення виборів, то процес повинен бути гнучким під час самого голосування, адже врахувати всі технічні проблеми просто неможливо. Наприклад, в Східній Славонії, коли помітили, що списки населення не повні, в день виборів прийняли рішення, яке дозволяло голосувати усім, хто має документи, які ідентифікують особу. Це хонепоганий досвід для України.
Загалом, умов для підготовки виборів на окупованих територіях Донбасу є багато. Більшість з них – це досвід країн, які свого часу перебували у схожій ситуації. Тому важливо на них зважати. А ще хочу наголосити: нині немає жодної умови, яка б цілком була виконана. Тому нам є над чим працювати, якщо хоче грамотно організувати вибори на окупованих територіях.
Саміт НАТО для України: Уельс плюс, Бухарест мінус
Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукТе, що для президента Порошенка саміт НАТО виявився успішним – приймали на найвищому рівні, попри відсутність окремої зустрічі з тим же Обамою – сумнівів нема.\
Але фотографії на тему “Петро Олексійович в колі сильних світу цього” всі встигли обговорити на вихідних. Варто розставити кілька акцентів, що залишилось в сухому підсумку від саміту, і на що нам далі фокусуватись у діалозі від НАТО.
– Варшавський саміт НАТО став одним з найбільш “тверезих” у відносинах України та Альянсу. Ні особливого фокусу на нашому прагненні стати членами НАТО, ні публічних вимог надати летальну зброю, ні інших побажань, з приводу яких у НАТО немає і, є підстави вважати, ще довго не буде єдності.
– Як і передбачалось, НАТО не порозумілось навіть щодо того, аби відобразити Бухарестську декларацію (чітка фіксація, що Україна та Грузія будуть членами НАТО) якщо не в загальній декларації НАТО, так принаймні на рівні декларації Комісії Україна-НАТО. Це ні до чого не зобов”язує, але продемонструвало б відданість НАТО усім раніше прийнятим рішенням, а не лише тим, які вписуються у поточну міжнародну кон”юнктуру. Так, дехто зауважить, що є пункт про відданість НАТО політиці відкритих дверей і про вільний зовнішньополітичний вибір, без зовнішнього впливу. Але, очевидно, що натівська політика відкритих дверей має вибірковий характер, оскільки є високий рівень неготовності застосовувати цю політику щодо України та Грузії в осяжній перспективі. Низка впливових країн-членів НАТО взагалі вважають, що на Чорногорії розширення НАТО має закінчитись.
Так само з вільним вибором – право на наш євроатлантичний вибір у нас є, але реалізувати його ми не можемо. Хоча б тому, шо згідно з дослідженням про розширення НАТО від 1995 року, на яке рівняється Альянс у своїй політиці розширення – в аплікантів на членство немає бути будь-яких територіальних суперечок з сусідами.
– Не виключено, що це був останній саміт НАТО, на якому Президента України переважна частина країн-членів Альянсу була готова бачити лише тому, що він уособлював країну-жертву зовнішньої агресії. Навіть не просто жертву, а жертву, через яку в НАТО перестали боятись знову вимовляти вголос слово “стримування” (deterrence). Інші країни-члени, серед яких і чимало дуже впливових західних партнерів Києва, погодились на участь України на Комісію Україна-НАТО на найвищому рівні авансом. А саме – зробили це тому, що Порошенко і Ко встигли надати чітке бачення реформ в секторі безпеки і оборони, викладених і добре структурованих в Стратегічному оборонному бюлетені (СОБ). Однак, наступного разу такі аванси давати не будуть. Україні доведеться продемонструвати не тільки документ, але є його успішну імплементацію. Причому, бажано перші історії успіху мати вже через рік. Якраз наступного року у цей час виповниться 20 років Хартії про особливе партнерство між Україною та НАТО, і Україні варто серйозно підготуватись до цієї дати – представити наочний доробок не тільки того, як НАТО допомагає Україні, але й який внесок Україна робить у євроатлантичну безпеку. Бо зрештою давно минули ті часи, коли про бажання України інтегруватись до НАТО свідчила кількість офіційних заяв, зроблених на різних рівнях. У НАТО повірять у щирість намірів України лише після того, як побачать, наскільки Україна готова модернізуватись і змінюватись у рамках Стратегічного оборонного плану і оновленого Річного національного плану, який мав бути замінником ПДЧ, а по суті став пародією на ПДЧ. І наскільки Україна готова інвестувати в систему євроатлантичної безпеки хоча ю на рівні своїх скромних можливостей. Сумніви з приводу того, чи хоче Грузія в НАТО навіть за управління неоднозначного зовнішньополітично Іванішвілі, зникли не після того, як грузинське керівництво почало заявляти курс на НАТО, а як почало сумлінно виконувати те, що прийнято називати стандартами НАТО?
– Можливо, найбільше політичне досягнення України на Варшавському саміті не стосується безпосередньо відносин України та НАТО. Але стосується російської агресії. У Варшаві НАТО виступило союзником України у питанні того, яким чином мають реалізуватись Мінські домовленості. Українські високопосадовці ще напередодні саміту говорили про те, що багато працювали з натівськими партнерами саме по позиціям, які стосуються виводу російських військ, умов проведення виборів на окупованих районах і їм вдалось пролобіювати саме українські позиції. Судячи з підсумкової декларації КУНу, попрацювали досить результативно. Ми отримали ще один люфт у часі, але судячи з посилань на розмову Меркель та Обами в рамках саміту щодо України, політичний прогрес від України до кінця року будуть далі вимагати. Безпекові передумови для проведення виборів кожен розуміє по-різному.
Достатньо чіткими й однозначними були і заяви з приводу окупації Криму та порушення прав людини на півосторові. Однак, тут треба констатувати і наступне: політика Заходу щодо Криму все більше оформлюється в політику, яку проводили США щодо окупації СРСР країн Балтії на основі так званої деларації Уеллеса.
– Варшавський саміт – і дискусії напередодні, і під час заходу- продемонстрував, наскільки глибокими є розбіжності між тими членами НАТО, які в своїй політиці щодо Росії дотримуються принципу 3D (defence, deterrence, dialog), або ж українською – оборона, стримування, діалог, і тими, хто вважає, що поки путінська Росія не підкоригує свої підходи, політика НАТО має базуватись на 2D – тобто без діалогу. Прихильники 3D – це фактично ті, хто запозичили і дещо апгрейднули підходи, закладені ще в Звіті Армеля у 1967 році, який ще тоді пропонував вибудовувати політику щодо Росії на основі як раз стримування і діалогу. У Варшаві тактично перемогли прихильники другого підходу. Саме тому засідання Ради Росія-НАТО відбудеться після саміту, а не до нього, як пропонували активні промоутери 3D, і відбуватиметься знову на рівні послів, як наполягали прихильники 2D. Зрозуміло, що якщо Росія притримуватиметься принаймні “ні миру-ні війни” тактики й надалі, позиції прихильників 3D посилюватимуться, а дипломатична шизофренія у вигляді Росія – супротивник на Сході, але союзник на Півдні – серед окремих і далеко не останніх членів Альянсу зберігатиметься. Особливо в контексті тих країн, для яких загрози з Півдня виглядають більшими, ніж ні Сходу.
– Головним практичним досягненням співраці Україна-НАТО на саміті мав стати розрекламований Комплексний пакет допомоги (Comprehensive Assistance package). Все ще не зустріла в доступних джерелах детальної, бажано візуалізованої інформації, яка б пояснювала додану вартість пакету і дала б зрозуміти, чим по суті він відрізняється від допомоги, ухваленої на саміті Уельсі. Однак зрозуміло, що і ту допомогу, яка надається окремими країнами-членами НАТО у вигляді інструкторів та радників (останніх вже 15), і спільні військові навчання, і трастові фонди потрібно сьогодні брати стільки, скільки можемо переварити, щоб наблизитись до реальної цілі: стати членами НАТО де-факто, навіть якщо не буде змоги в осяжній перспективі стати членами НАТО де-юре. Хтось скаже, що на де-факто члена НАТО не розповсюджується стаття п”ята, але правда є сьогодні такою, що навряд чи стаття 5 готова захистити від усіх тих нетрадиційних та гібридних викликів, які сьогодні стоять навіть перед країнами-членами. Це навіть при тому, що на фоні тих дезінтеграційних процесів, які сьогодні відбуваються у ЄС, НАТО виглядає у досить непоганій формі. Принаймні жодна країна-член НАТО сьогодні не бажає повторити навіть де голлівський крок – вийти з військової структури НАТО, не кажучи вже про бажання вийти з НАТО взагалі. Це теж про щось свідчить.
Аудит зовнішньої політики: Україна-Словаччина
Дискусійну записку щодо українсько-словацьких відносин підготувала Марина Воротнюк, запрошена лекторка Університету Коменського в Братиславі.Завантажити текст повний текст записки можна тут.\
ВСТУП
Українсько-словацькі відносини важко пояснити в чорно-білій палітрі сприйняття світу. Їхня історія рясніє як позитивними прикладами співпраці, так і неоднозначними, складними подіями. На сучасному етапі експерту чи пересічному українському громадянину, який намагатиметься вписати Словацьку Республіку (СР) в систему координат «друг-недруг України в Європі», буде складно це зробити. Словацькі співрозмовники визнають, що Україна не¬однозначно сприймається в словацькому суспільстві та політикумі, а українсько-російський конфлікт став випробуванням, яке оголило ціннісні суперечності в суспільстві, що має власний посткомуністичний синдром.
Україна є невідомим сусідом, який, на відміну від сусідніх Угорщини чи Австрії, сприймається як далека периферія Європи. І справа не тільки в тому, що столиця Братислава, а й, отже, епіцентр словацького policy-making, географічно розміщена на кордонах з вище¬згаданими країнами і в найвіддаленішій від України точці. Однак дається взнаки й той факт, що «залізна завіса», яка в часи комунізму відділяла комуністичні країни Центральної Європи не тільки від Західної Європи, а й від своїх сусідів в СРСР, збереглась у вигляді вже не фізичної, а ментальної «завіси». Події в Україні привернули до неї увагу, але проблема непізнаності України та українців у Словаччині не була розв’язана, а інформаційний вакуум продовжує заповнюватись викривленими уявленнями та стереотипами.
Причиною історичної «прохолоди» словаків до України є те, що вони сприймають її через російську призму, оскільки словацький націоналізм, на відміну від українського чи польського, був традиційно проросійським. Словаки завжди були симпатиками ідей панславізму . Словацький експерт Александр Дулеба пише з цього приводу:
«Розглядаючи історії словацького та українського націоналізму, важко знайти приклади спільних інтересів і співпраці в минулому. З іншого боку, на відміну від польсько-українських відносин, також не існує історичних конфліктів, які могли би стати джерелом національної ворожнечі чи конфлікту в майбутньому. Скоріше словаки та українці — історично байдужі одне до одного» .
«Ми маємо спільний кордон з Україною, але нібито багато хто забув, що за тим кордоном Україна, а не Росія». Так характеризувала ситуацію зі словацькою позицією щодо України парламентар Народної Ради Словацької Республіки під час дискусій, присвячених ратифікації Угоди про асоціацію України з ЄС . Росія — це окремий культурний пласт у словацькій колективній свідомості. Події придушення Москвою Празької весни в Чехословаччині в 1968 році не обов’язково мали однаково травматичний вплив на чеське та словацьке суспільство, а спротив диктатурі Кремля не став частиною словацького генетичного коду. В результаті, за даними опитувань, —ставлення до російської агресії проти України більш індиферентне. Як і у випадку багатьох інших країн, Росії вдалось автоматично успадкувати все те, що репрезентує російську (в широкому смислі) культуру, яку в Словаччині поважають. За даними Євростату, Словаччина є четвертою країною-членом ЄС за кількістю школярів, які обрали російську мову як другу зарубіжну мову (після Литви, Естонії та Латвії), з 20,5 % у 2013 р. Тому в очах багатьох словаків більш жорстка позиція щодо російської агресії проти України прирівнюється до русофобії, і це грає на руку російської пропаганди в країні.
Починаючи з кінця 2015 року, експерти характеризують стан словацько-українських відносин як «медовий місяць» — при¬наймні у тому, що стосується політичної риторики. На двосторонніх зустрічах Україна отримує високу оцінку від своїх словацьких партнерів, які зазначають, що українська влада протягом останніх двох років зробила прорив у реформах, імплементувавши значно більше реформ, аніж упродовж двох десятиліть. «Дружнім жестом» Словаччини називають українські високопосадовці реалізацію проекту «малого реверсу», який допоміг Україні диверсифікувати поставки енергоресурсів і зменшити залежність від Росії. Обидві країни спільними зусиллями виступають проти російського проекту «Північний потік-2». У дослідженні «European Foreign Policy Scorecard 2016» Європейської ради зовнішніх відносин Словаччина в питанні «Підтримка Україні» отримала найвищу оцінку «лідер» (разом з Данією, Швецією, Францією, Німеччиною, Польщею та Литвою), що було пов’язано в основному з реверсом газу . На питання «Хто є другом України в ЄС?» українська експертна спільнота висуває Словаччину на дев’яту сходинку, тобто в першу десятку країн, головним чином через реалізацію проекту реверсу .
Вражає інтенсивність двосторонніх контактів в останні місяці: словацькі оглядачі називають Україну найчастішою дестинацією високопосадовців Словаччини. Міністр закордонних справ та європейських питань СР Мирослав Лайчак здійснив декілька візитів, зустрічаючись із Президентом, Прем’єр-міністром, Головою Верховної Ради та Міністром закордонних справ України. Головними питаннями обговорення були підтримка широкомасштабних реформ в Україні, надання безвізового режиму Україні, функціонування поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Такі обговорення є особливо важливими з точки зору головування Словаччини в ЄС у другій половині 2016 року.
Проте позицію Словаччини можна також назвати неоднозначною з огляду на те, що меседжі, які отримували Україна та міжнародна спільнота від словацького уряду, були контроверсійними. Незважаючи на те, що в цілому Словаччина слідує курсом, спільним для всієї європейської спільноти, в питаннях міграційної кризи чи санкцій проти Росії уряд, зокрема Прем’єр-міністр Роберт Фіцо, відомий своїми заявами про небажання приймати біженців-мусульман чи про те, що антиросійські санкції є контрпродуктивними. Однак важливо, що в питанні санкцій Словаччина ніколи офіційно не виступала в Брюсселі проти їх запровадження — на відміну від питання міграційних квот ЄС, щодо яких словацький уряд подав скаргу.
На теперішньому етапі інтереси України і Словаччини збігаються в кількох напрямах.
Інтереси України щодо Словаччини полягають у таких сферах:
1) політичній, що стосується насамперед вивчення уроків реформування та демократичного транзиту Словаччини, а також у питанні підтримки українських євроінтеграційних та євроатлантичних прагнень;
2) безпековій, що означає використання досвіду Словаччини щодо вступу в НАТО, досягнення взаємосумісності за НАТО-вськими стандартами, а також участі в регіональних безпекових ініціативах;
3) економічній, а саме у використанні переваг, які надає сусідство двох країн, посилення економічних зв’язків між прикордонними регіонами та використання нерозкритого потенціалу економічної взаємодії, зважаючи на ЗВТ між Україною та ЄС;
4) енергетичній, що означає продовження і розширення реверсу природного газу зі Словаччини до України, реалізації проектів з енергоефективності та імплементації словацьких кращих практик у цій сфері тощо;
5) гуманітарній, яка пов’язана зі словацькою гуманітарною допомогою, питаннями української меншини в Словаччині, транскордонною співпрацею тощо;
Інтереси Словацької Республіки щодо України полягають у тому, щоб:
1) сприяти стабілізації політико-безпекової ситуації в Україні як елементі безпекової архітектури Центральної Європи;
2) гарантувати стабільність на українсько-словацькому кордоні, — єдиному кордоні з країною, що не є членом Шенгенської зони, а отже є ключовим щодо протидії нелегальній міграції та організованій злочинності;
3) ефективніше використовувати потенціал економічної співпраці зокрема між прикордонними регіонами, що стимулювало б економічне зростання східних регіонів Словаччини;
4) забезпечити в особі України надійного партнера щодо транзиту російського природного газу в Європу, мінімізувавши спільними зусиллями можливості реалізації проектів, що обходять їх (такі як Північний потік-2).
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики «Аудит зовнішньої політики України». Цей проект виконується за підтримки «Чорноморського фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (GMF), Міжнародного Вишеградського Фонду та «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA).
Посол України в Італії: наше завдання не вказувати, а пропонувати альтернативу
Виступ Євгена Перелигіна, Надзвичайного і Повноважного Посла України в Італії, під час презентації дослідження ІСП “Аудит зовнішньої політики: Україна-Італія” 30 червня 2016 року.Відправною точкою для аналізу відносин між Україною та Італією, а також для вироблення відповідних рекомендацій, мають бути національні інтереси обох країн. Вважаю, що таких напрямків є три, принаймні, основних. Для Італії це: глобальна і регіональна безпека, протидія нелегальній міграції і соціально- економічний розвиток країни, економічне зростання. Якщо ми зрозуміємо всі ці три пріоритети і знайдемо можливості для співпраці у рамках цих італійських пріоритетів, думаю, що наші відносини стануть ще більш інтенсивними. Ми зможемо досягнути нового рівня партнерства між Україною та Італією. \
Що стосується глобального і регіонального виміру безпеки для Італії: Україна не відіграє основну роль у цьому процесі, і це об’єктивно. У чому ця об’єктивність полягає? У тому, що ми поки не є членами НАТО і не можемо разом з Італією виробляти рішення, які могли б убезпечити цю країну і весь регіон від загрози тероризму з Півдня. Що стосується регіональної безпеки і протидії нелегальній міграції, ми також не можемо відігравати тут ключову роль, оскільки не є членами ЄС, який постійно обговорює і виділяє фінансові ресурси для протидії нелегальній міграції.
Що стосується економічного зростання і соціально-економічного виміру розвитку Італії, думаю, Україна може і повинна відігравати ключову роль. Про що йдеться? Ви сказали про бренд «made in Ukraine», який до цих пір залишається невідомим в Італії, і ми не можемо широко вийти на італійський ринок з цим брендом. Але сьогодні відкривається нова можливість, і якщо б ми зробили бренд «made in Ukraine, made with Italy», це б не лише стало сполучною ланкою між Україною та Італією, а й допомогли Україні вийти на більш широкий європейський ринок та на традиційні ринки Італії в Північній Африці, Азії, Латинській Америці.
Наразі є чотири пріоритетні сфери, в яких працюють Україна і Італія. По-перше, це політичні контакти, тобто політична платформа для розвитку відносин. Як неодноразово зазначав шановний Посол Фабріціо Романо, за останні два роки відбулося стільки політичних заходів, що вони перевищують всю ту роботу, яка велась до цього 22-23 роки. Тому, я вважаю, що нашими керівниками, як України, так і Італії, створена надзвичайно потужна зовнішньополітична платформа для подальшої реалізації проектів.
Наступне – міжпарламентське співробітництво. За останній рік кількість делегацій і кількість контактів як формальних, так і неформальних досягла свого піку за всю історію наших відносин. Не випадково, що минулого року італійський парламент відхилив 10 проектів резолюцій щодо скасування санкцій щодо Росії, а два дні тому Сенат Італії переважною більшістю голосів (150 проти 50), відхилив ще дві резолюції щодо скасування економічних санкцій проти Росії. Тобто, ми маємо на сьогоднішній день надійного партнера, який працює на збереження європейської солідарності.
Ще одне питання – це міжрегіональне співробітництво. Маємо тут надзвичайно великі перспективи. Слід врахувати, що Італія – це найкращий приклад того, як у рамках унітарної держави існують широкі повноваження для регіонів. Ми могли б активно переймати цей цінний досвід, а також розвивати співпрацю на міжрегіональному рівні. Достатньо сказати, що Київ і Флоренція мають побратимські зв’язки більше 50 років. У нас є Лігурія і Одеса, у нас є Дніпропетровськ і Харків, які активно співпрацюють з Емілією-Романією і Болонією. Тобто, у нас створена певна база, але не вистачає міжрегіонального розвитку, який був б втілений у конкретні проекти співпраці.
І на завершення, знову повертаючись до економічної співпраці: ми пройшли пік нашої торговельно-економічної співпраці десь в 2011 – 2012 рр., коли товарообіг досягав майже $5 млрд. За останній рік товарообіг між Україною та Італією впав приблизно на 28-30% з об’єктивних причин (і деяких суб’єктивних), і досягає $3,5 млрд. Отже у нас є потенціал, і якщо ми зможемо конвертувати політичні домовленості у конкретні проекти в економічній, енергетичній, сільськогосподарській, інфраструктурній сфері, можу вас запевнити, що на наступній конференції, яка буде організована Інститутом світової політики, ми буде констатувати зовсім інші цифри.
Михайло Гончар, Президент Центру глобалістики «Стратегія XXI»:
Сьогодні ми дійсно бачимо таку ситуацію, коли нібито інтереси України і Італії співпадають і вони займають однакову позицію щодо продовження санкцій щодо Росії. Але бізнес інтереси італійської держави превалюють. Маттео Ренці недаремно зазначив під час зустрічі в Петербузі про інтерес Італії щодо відновлення проекту «Південний потік». Як тільки такої згоди буде досягнуто, італійський уряд займе зовсім іншу позицію щодо режиму санкцій проти Росії. Має місце продовження військово-технічного співробітництва Італії з Росією. Наступний пункт – компанія Eni. Чи не вважаєте ви, що в деяких речах потрібно давати відчути італійській стороні, що режим сприяння може бути змінений на користь інших партнерів через таку поведінку?
Посол Євген Перелигін:
У відносинах з Італією Україні слід дотримуватися більш практичного підходу, тобто не вказувати з ким і як їм працювати, а пропонувати альтернативу. Я в своїй презентації сказав, що нам треба здобути партнерства. На жаль, з історичної точки зору в українсько-італійських відносинах було мало точок дотику, але сьогодні, якщо ми запропонуємо тій же компанії Eni альтернативу, ситуація може бути зовсім інакшою. Ми не можемо просто сказати: не працюйте з тими (Росією – ред.), а працюйте з нами. Ми маємо показати, яким чином Eni буде вигідніше працювати з надійним європейським партнером Україною, ніж просто отримувати прибутки в іншій країні.
Уряд Італії відреагував разом з урядами всіх 28 країн членів, коли ввів перші санкції проти російських чиновників через анексію Криму. Щодо Eni, то це приватна компанія, яка може відреагувати, а може й не відреагувати (на анексію – ред.). Але для того, щоб Eni відреагувала на користь України з нею треба працювати. Це стосується й решти енергетичних проектів. Щодо поїздки прем’єр-міністра Маттео Ренці до Санкт-Петербургу, ми можемо уважно подивитися, як відбувався візит і які контракти, які економічні перспективи були намальовані російською стороною для італійських компаній, серйозно підійти до цього питання і запропонувати Італії альтернативу. Україна сьогодні може стати найбільш привабливим ринком для європейських країн. У цьому я бачу наше завдання – не вказувати, а пропонувати альтернативу.
Катерина Зарембо, заступниця директора Інституту світової політики:
Пане Євгене, ви постійно присутні в італійському медіа-просторі і вашими зусиллями, на мою думку, відбувся колосальний поступ у ставленні ЗМІ до України. Як проблема російської пропаганди та її розв’язання виглядає з вашої точки зору?
Євген Перелигін:
Це дійсно проблема. Треба рахуватися з тим, що всі національні медіа Італії мають своїх кореспондентів у Москві і не мають їх у Києві. І це спотворює реальну картину. Відповідь України має бути виключно зосереджена на журналістських джерелах. Попередній спікер задавав питання, щодо російської пропаганди на телебаченні. Я можу сказати, що в Італії пропагандою вважаються будь-які виступи державних чиновників, державних представників тому, що вони кажуть не від себе, а від державної установи, від партії. І тому в Італії цінна та інформація, яка отримана від журналістів, а не від державного діяча. Саме тому робочі візити до України, які організовував Інститут світової політики для італійських журналістів та експертів, мали неабиякий ефект. Ознайомившись з реальною ситуацією в Україні, вони після повернення продовжували висвітлювати українські події, хоча, на жаль, слід визнати, що їхнього запалу вистачало лише на місяць-два. Потім треба знову або запрошувати, або створювати відповідні умови, щоб вони відслідковували події в Україні.
Ще один важливий момент. Вважаю, що реальним досягненням Посольства за ці два роки було не те, що ми з’являлися на шпальтах головних італійських газет або на телебаченні, а те, що ми пропонували (досить успішно) брати інформацію не тільки і не стільки від Посольства, а передусім від українських інформаційних агентств. Однак проблема полягає у тому, що новина з’являється спершу українською мовою, ну можливо російською. І тільки окремі інформагентства, як наприклад UNIAN, дають переклад англійською через годину або дві. Італійської мови, на жаль, ми не маємо. Тому, звичайно, у конкуренції інформації, коли є новина від власного кореспондента з Москви італійською мовою та новина українською чи російською мовою з Києва, перемагає новина з Москви. І це проблема, над якою нам всім потрібно працювати. Наразі є згода окремих центральних інформагентств Італії мати певні угоди з українськими інформагентствами на постачання інформації. Але реалізувати ці угоди без достатнього фінансування неможливо. Йдеться про те, щоб, наприклад, у щоденному режимі наше інформагентство надсилало у певний час стрічку з 20 новинами італійською мовою.
Повний текст записки “Аудит зовнішньої політики: Україна-Італія” доступний тут.
Замість Обами
Пост в блог на “Українській правді” директорки ІСП Альони ГетьманчукПоки Керрі пролетить через Київ, дуже схоже на те, що його бос -Президент Обама робить свою прощальну європейську гастроль, відвідуючи саміт НАТО у Варшаві. Дивне відчуття, Обама вдруге за другий термін президентства перебуває в годині льоту від України, у Варшаві, але Україна не входить до його маршруту.\
І ми, у Києві, так само можемо констатувати те, що я обережно передбачала на початку року у своїй записці: Президент Обама готується увійти в історію як перший президент США за часів незалежної України, який жодного разу не відвідав Україну з хоча б коротким візитом. І, можливо, ще ніколи в історії незалежної України візит президента США не був настільки затребуваним, враховуючи безпрецедентну в наші часи зовнішню агресію і спроби побудувати на обломках пронизаного корупцією постсовка нову Україну.
Мої співрозмовники, деякі високопосталені американські дипломати, запевняли мене, що насправді непотрібно приділяти стільки уваги візиту президента Обами, оскільки і віце-президент Байден має достатній карт-бланш, щоб говорити від імені президента в українському питанні і надсилати відповідні сигнали. Очевидно, вони лукавлять: візити американських президентів – це сигнали самі по собі, безвідносно, які вербальні сигнали вони надсилають під час візитів.
Так, не треба робити з візиту фетиш, але треба принаймні спробувати серйозно проаналізувати причини, з яких Обама не прийняв запрошення відвідати Україну, і зробити відповідні висновки.
Ризикну припустити, що в часи незалежної України у США навряд чи був інший президент, якому Україна була б настільки нецікавою з політичної точки зору і настільки далекою з точки зору емоційної прив”язки. Навіть при тому, що впродовж півтора років Обама був змушений постійно чути слово “Україна”, і постійно думати, яким чином реагувати на те, що відбувається навколо цього слова. А на зустрічі з тоді ще прем”єром Яценюком навіть зізнався, що більше уваги, ніж Україні, йому доводилось в перший рік після анексії Криму приділяти тільки Сирії.
Навіть колеги Обами по Демократичній партії, зокрема і ті, хто працювали в адміністрації Білла Клінтона, достатньо неприємно вражені тим, наскільки легкважно Білий Дім Обами підходив до українського питання. Мовляв, складно навіть уявити, щоб за інших адміністрацій, Білий Дім, наприклад, надав таке поле для самодіяльності заступнику Дерджсекретаря (у нашому випадку Нуланд) у веденні таких важливих і чутливих переговорів з Росією, які вона більше півроку здійснює у діалозі з Сурковим навколо виконання Мінських домовленостей.
Звісно, той факт, що ніхто вчасно не допоміг Обамі “загорітись” Україною, і відтак недостатній рівень інтересу до нашої країни може бути лише однією – і зовсім не основною – з причин, чому запити та запрошення української сторони не находили достатньої підтримки у Білому Домі.
Очевидно, є й інші причини. Це, зокрема, неспроможність української влади продемонструвати за два останні роки жодної видимої історії успіху, яку американськи президент, перебуваючи у Києві, міг би позиціонувати як досягнення і його адміністрації. Всі важливі реформи нагадують улюблені українцями надкушені яблука – вони лише понадгризали стару систему, але ще не проковтнули її.
Очевидно, що Обама так само не хотів робити персонального подарунка своїм візитом президенту Порошенку. Петро Олексійович, і про це, не особливо приховуючи, кажуть в неформальних розмовах представники нинішньої адміністрації США – не має особливої довіри у Білому Домі. Під питанням його політична воля боротись з олігархами і руйнувати корупційні схеми, його власне збагачення на фоні загального збідніння в Україні. Однак, тут варто нагадати, що дуже серйозне розчарування президентом Ющенком і політичним хаосом в Україні не завадило Джорджу Бушу-молодшому у 2008 році залетіти до Києва по дорозі на аналогічний саміт НАТО у Бухаресті. Та й власне зараз Обама міг використати свій візит як умову і важіль впливу на прискорення тих чи інших реформ.
Деякі колеги у Вашингтоні також кажуть, що своїм візитом до Києва Обама не хотів зайвий раз дратувати Путіна і підігрівати російську пропаганду, допомагаючи їй представити США як сторону конфлікту. Обама від початку не хотів бути на 100% залученим у вирішення російсько-українського конфлікту, оскільки в його оточення було резонне переконання: за термін президентства Обами досягнути видимої перемоги над Путіним неможливо. Понад те, в американських урядових колах нема до кінця розуміння того, як, власне, має виглядати ця видима перемога над Путіним, котру можна було б достойно продати американському виборцю. І чи колапс путінського режиму дорівнює колапсу Росії. У лексикон як урядовців, так і аналітиків у Вашингтоні вже потрохи входить поняття “менеджмент колапсу Росії”, але, очевидно, що реагування на цей виклик стане більш актуальною темою для наступних адміністрацій. Нинішній адміністрації, в свою чергу, важливо так само не допустити колапсу України. Чи то безпекового, чи то політичного, чи фінансового. І в цьому полягає обрана генеральна лінія нинішньої адміністрації. А вже подальша доля України – розвиток чи, не дай Боже, занепад, стане теж проблемою наступної адміністрації.
А що ж Керрі? Керрі – добрий фахівець з Близького Сходу, професійний політик, добре вміє демонструвати єдність американської позиції, незважаючи на те, що з Обамою у нього непроста історія стосунків, і деякі рішення нинішньої адміністрації (перезавантаження з Кубою) народжувались взагалі без нього як Держсекретаря. Добре, що наші друзі в адміністрації переконали його вшанувати Україну візитом.
Україна сьогодні для США і Заходу, перефразовуючи класика, – це головний біль, який завжди з тобою. Щоб бути цікавою та важливою для Вашингтона, як і для будь-якої іншої столиці, нам треба для початку перевести головний біль з режиму постійної мігрені в поодинокі спазми.
Загострення відносин по історичній лінії “інфікує” і політичний діалог між Києвом і Варшавою – Гетьманчук
Коментар Альони Гетьманчук, директорки ІСП, для газети “День”Нинішня правляча коаліція в Польщі виходить з позиції, що вона може працювати з Україною по двох паралельних, тобто які між собою не пересікаються, треках: безпеково-політичному, де Польща та Україна виступають як союзники (зокрема у питаннях протистояння російській агресії), та історичному, де польська сторона з моменту приходу до влади ПіСу вважає за потрібне поновити діалог з Києвом щодо історичного примирення. Насправді, загострення відносин по лінії історичній безсумнівно “інфікує” і політичний та безпековий діалог між Києвом та Варшавою. І польській правлячій партії потрібно для себе прийняти рішення, до якої міри вони готові ризикувати втратою України як ключового безпекового партнера. Знаю, що в самій ПіС йде дискусія з цього приводу. Дуже сподіваюсь, що до річниці Волинської трагедії польський сейм прийме резолюцію, а не закон, як наполягали окремі польські політики. \
Україні, в свою чергу, варто більш серйозно та відповідально ставитись до своїх дій та обіцянок у діалозі з Варшавою. Непотрібно нехтувати важливістю та чутливістю питання історичної пам’яті для польської сторони, і тим більше списувати її на вплив російської пропаганди чи російського лобі. Історичні питання є насправді дуже важливими та чутливими для польського уряду, і тут з українського боку, як мінімум, потрібен діалог, а не імітація до його готовності. Верховна Рада України припустилась помилки, коли законодавство про визнання УПА було прийняте саме у день виступу Коморовського. Це було сприйняте у Польщі як великий ляпас. Також, якщо вірити представникам польського сейму, з українського боку на рівні спікера (нинішнього прем’єра) та інших високопосадовців були дані обіцянки внести певні зміни у це законодавство. Ці обіцянки не були виконані. Якби ці зміни були внесені, у польської сторони би з’явився серйозний аргумент прийняти до річниці трагедії резолюцію, а не закон.
Сейм Польщі та Верховна Рада України несуть сьогодні надзвичайно велику відповідальність за те, в якій тональності далі рухатимуться відносини між Україною та Польщею. Сподіваюсь, в обох законодавчих органах усвідомлюють серйозність ситуації, і не віддадуть партнерство двох країн на відкуп популістам.
Повний текст статті “Порозуміння”… крізь ланцюг односторонніх звинувачень?” читайте на сайті газети “День”.
Аудит зовнішньої політики: Україна-Італія
Дискусійну записку щодо українсько-італійських відносин підготувала Катерина Зарембо, заступниця директора Інституту світової політики.Переглянути публікацію можна тут.\
ВСТУП
Україна та Італія ніколи не перебували у топі зовнішньополітичних пріоритетів одна одної. Італія традиційно фокусувала увагу на регіоні Середземномор’я. Що стосується регіону Східної Європи, то тут стратегічним партнером Риму була і залишається Росія. До Революції гідності і російсько-українського конфлікту ключові інтереси Італії до України полягали у сфері торгівлі та інвестицій.
Щодо України, то її ключовим інтересом до Італії був економічний вимір та досягнення італійської підтримки України.
Після початку російсько-української війни українсько-італійські відносини позначилися додатковим аспектом. До традиційного економічного партнерства додалося політико-безпекове питання, через яке в Італії виникла проблема у відносинах з РФ. Тому наразі офіційний Рим, передусім, зацікавлений у стабілізації ситуації в Україні.
При цьому Італія не розділяє «холодновоєнного» дискурсу щодо ізоляції Москви і ставиться до ситуації прагматично: Росія залишатиметься вагомим гравцем на регіональному та глобальному рівні і тому з нею потрібно рахуватися. Багато італійських політиків і сьогодні вважають за необхідне повернутися до досвіду своєї країни, коли в найважчі моменти протистояння періоду «холодної війни» Італія, будучи членом НАТО і вагомим союзником США в Європі, мала з Росією чи не найкращі стосунки серед усіх західних країн.
Водночас, через цілу низку факторів (зміна уряду в Італії та Україні, російська агресія в Україні), італійсько-українські відно¬сини отримали нову динаміку. Завданням українського уряду на даному етапі є підтримка цієї динаміки та трансформації політичних домовленостей у конкретні взаємовигідні економічні проекти.
Сьогодні обидві сторони дивляться одна на одну як на «сполучні ланки». Для України принциповою є підтримка Італії на міжнародних майданчиках, зокрема в ЄС, НАТО та в рамках «Великої сімки». Італія розглядає Україну у контексті з Росією — як країну, яка теоретично могла б впливати на внутрішній розвиток Росії, зв’язувати її з ЄС або принаймні виконувати роль моста (підхід, озвучений Романо Проді декілька років тому), безпечної дистанції, з-за якої ЄС міг би вести з Росією діалог. При цьому Італія тільки починає відкривати для себе Україну як повноцінного партнера.
Стратегічними пріоритетами України щодо Італії є:
1) розбудова самостійного двостороннього політичного треку, який би підтримувався усвідомленням самоцінності обох партнерів один для одного;
2) підтримка українських євроінтеграційних прагнень з боку Італії;
3) підтримка Італією єдності в ЄС стосовно територіальної цілісності України в контексті розв’язання російсько-українського конфлікту на Сході України та деокупації Криму;
4) реалізація інтересів у сфері енергетики з метою збереження за Україною ролі європейського енергетичного хабу;
5) реалізація інтересів української громади в Італії;
6) зміна італійської «картини світу» щодо України, розвінчання глибоко вкоріненого в італійській ментальності міфу про політичну та культурну приналежність України до зони впливу «русского мира».
Реалізація цих інтересів має великий потенціал, оскільки інтересами Італії щодо України є:
1) збільшення кількості італійських підприємств та інвестицій на українському ринку;
2) відновлення територіальної цілісності України та розв’язання конфлікту на Сході України;
3) збереження та розбудова газотранспортних шляхів через територію Південної Європи, у яких через своє географічне розташування Україна має ключове значення.
Метою цієї записки є виявлення точок перетину взаємних інтересів України та Італії та можливих шляхів їхньої якнайефективнішої реалізації.
Переглянути повний текст публікації можна тут.
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики (ІСП) «Нова європейська політика: заповнюючи прогалини в інформації». Цей проект виконується за підтримки проекту «Об’єднуємося заради реформ» (UNITER), що реалізується Pact в Україні за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). ІСП також висловлює свою вдячність “Чорноморському фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (BST GMF).
Аудит зовнішньої політики: Україна-Румунія
Дискусійну записку підготували Сергій Солодкий, перший заступник директора ІСП, та Іляна Ракеру, експерт румунського Дипломатичного інституту.Завантажити повний текст записки можна тут. \
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики (ІСП) «Нова європейська політика: заповнюючи прогалини в інформації». Цей проект виконується за підтримки проекту «Об’єднуємося заради реформ» (UNITER), що реалізується Pact в Україні за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). ІСП також висловлює свою вдячність “Чорноморському фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (BST GMF).
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.