Публікації

b-00110078-a-00002214
Аудит зовнішньої політики. Рекомендації до Стратегії зовнішньої політики

10:41 21-12-2016

Висновки та рекомендації, викладені у цій публікації ІСП, базуються на аналізі двосторонніх відносин України з 17 країнами, низці опитувань ключових стейкхолдерів, а також загальнонаціональному опитуванні громадян.ВСТУП\
На момент 25-річчя незалежності Української держави та після майже трьох років воєнного конфлікту з Російською Федерацією Київ досі реалізовує свою зовнішню політику за принципом ad hoc дипломатії. Стратегії зовнішньої політики, якою б керувалися у відстоюванні національних інтересів усі відповідні українські державні інститути і посадовці, досі бракує.

Тим часом, світ ще більше входить у зону турбулентності. Зростання популярності популістських та праворадикальних сил у ЄС та США, продовження конфлікту на Сході України, ослаблення ЄС як об’єднання та його сконцентрованість на внутрішніх процесах, інформаційна війна Росії — це далеко не вичерпний перелік викликів, до яких має бути готова Україна.
До того ж опитані Інститутом світової політики закордонні експерти застерегли: Україна не може розраховувати на безумовну підтримку Заходу. Уже сьогодні для багатьох політичних сил Заходу Україна не є природнім партнером. Щодо інших регіонів світу, то вони за 25 років так і не стали об’єктом цілеспрямованої політики з боку України. Україні доведеться вчитися працювати з багатьма державами — з одними з нуля, з іншими — заново.
Відтак станом на 2017 рік наявність стратегії зовнішньої політики України та її ефективна реалізація є запорукою виживання держави, а лозунг волонтерського руху 2014-2016 років в Україні «Ніхто, крім нас!» набуває вже не локального, а цілком міжнародного змісту.

Проект Інституту світової політики «Аудит зовнішньої політики України» є чи не найамбітнішою аналітичною спробою заповнення цієї стратегічної прогалини за останні два з половиною десятиліття. Передусім його відрізняють комплексність та інклюзивність: проект охоплює не тільки аналізи двосторонніх відносин, а й низку опитувань ключових стейкхолдерів. Так, Інститут світової політики запропонував поділитися своїм баченням тим, хто фахово досліджує українську зовнішню політику, — українським та закордонним експертам; тим, хто її безпосередньо впроваджує, — українським топ-дипломатам; а також тим, чиї інтереси вона покликана представляти, — українським громадянам. Разом кількість тих, хто долучився до проекту у ролі автора, консультанта, учасника експертного та дипломатичного опитувань чи опитування громадської думки, перевищує 1300 осіб.
Зокрема, в рамках проекту було здійснено:
– Аналіз відносин України з ключовими західними гравцями (США та Німеччиною), важливими партнерами у ЄС (Франція, Італія, Австрія, Литва), усіма сусідами (Республіка Польща, Словаччина, Угорщина, Республіка Молдова, Румунія, Республіка Білорусь, Росія), країнами Чорноморського басейну (Грузія і Туреччина) та ключовими партнерами Азійсько-Тихоокеанського регіону (Китай та Японія) — в цілому, 17 досліджень двосторонніх відносин;
– Опитування українських та закордонних експертів щодо проблем, здобутків та викликів для зовніш­ньої політики України;
– Опитування послів України за кордоном;
– Опитування громадської думки, здійснене TNS Ukraine на замовлення Інституту світової політики.

Формуючи рекомендації, окрім результатів аналізу та порад експертів та дипломатів, ми врахували також успішні практики діяльності закордонних зовнішньополітичних відомств (країн Америки — США та Канади; Європи — Сполученого Королівства, Німеччини, Франції, Австрії, Польщі; Далекого Сходу — Японії, а також пострадянсь­ких країн — Литви та Грузії).
Результати і рекомендації, які містяться у цій публікації, безумовно, не є вичерпними. Інститут світової політики далі працюватиме над проектом «Аудит зов­нішньої політики», залучаючи до подальшого аналізу додаткові регіональні та багатосторонні напрямки зовнішньої політики України. Тим часом, навіть проміжні результати дозволяють виявити найболючіші проблеми зовнішньої політики України, але водночас і запропонувати шляхи їх подолання.
Подяка всім, хто долучився до цього дослідження як автори, консультанти, рецензенти, спікери на заходах проекту, потребувала б окремого розділу. Ми висловлюємо вдячність усім, хто сприяв його втіленню і сподіваємося, що рекомендації Аудиту зовнішньої політики стануть цінним внеском у реалізацію успішної та проактивної зовнішньої політики України.

Альона Гетьманчук, директорка Інституту світової політики

ЗМІСТ

ЯКОЮ МАЄ БУТИ ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА УКРАЇНИ?
ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА: ПОГЛЯД З УКРАЇНИ І З-ЗА КОРДОНУ

ГОВОРЯТЬ ПОСЛИ УКРАЇНИ: ЯКІ ЗМІНИ ПОТРІБНІ УКРАЇНСЬКІЙ ЗОВНІШНІЙ ПОЛІТИЦІ?
ДУМКА ГРОМАДЯН: ВІД ЕКОНОМІКИ ДО ПОЛІТИКИ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СТРАТЕГІЇ ЗОВНІШНЬОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ДОДАТКИ

Завантажити повністю публікацію “Аудит зовнішньої політики. Рекомендації до Стратегії зовнішньої політики” одним файлом можна тут.

Публікацію підготовлено у рамках проекту Інституту світової політики «Аудит зовнішньої політики України». Цей проект виконується за підтримки «Чорноморського фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (GMF) та «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні.
Зміст дослідження є винятково відповідальністю Інституту світової політики та не обов’язково відображає погляди Німецького фонду Маршалла, уряду Швеції, Міжнародного фонду «Відродження», Фонду розвитку аналітичних центрів. Забороняється відтворення та використання будь-якої частини цього дослідження у будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання чи використання в будь-який інший спосіб без відповідного посилання на оригінальне джерело.