Дискусійну записку щодо українсько-словацьких відносин підготувала Марина Воротнюк, запрошена лекторка Університету Коменського в Братиславі.Завантажити текст повний текст записки можна тут.\
ВСТУП
Українсько-словацькі відносини важко пояснити в чорно-білій палітрі сприйняття світу. Їхня історія рясніє як позитивними прикладами співпраці, так і неоднозначними, складними подіями. На сучасному етапі експерту чи пересічному українському громадянину, який намагатиметься вписати Словацьку Республіку (СР) в систему координат «друг-недруг України в Європі», буде складно це зробити. Словацькі співрозмовники визнають, що Україна не¬однозначно сприймається в словацькому суспільстві та політикумі, а українсько-російський конфлікт став випробуванням, яке оголило ціннісні суперечності в суспільстві, що має власний посткомуністичний синдром.
Україна є невідомим сусідом, який, на відміну від сусідніх Угорщини чи Австрії, сприймається як далека периферія Європи. І справа не тільки в тому, що столиця Братислава, а й, отже, епіцентр словацького policy-making, географічно розміщена на кордонах з вище¬згаданими країнами і в найвіддаленішій від України точці. Однак дається взнаки й той факт, що «залізна завіса», яка в часи комунізму відділяла комуністичні країни Центральної Європи не тільки від Західної Європи, а й від своїх сусідів в СРСР, збереглась у вигляді вже не фізичної, а ментальної «завіси». Події в Україні привернули до неї увагу, але проблема непізнаності України та українців у Словаччині не була розв’язана, а інформаційний вакуум продовжує заповнюватись викривленими уявленнями та стереотипами.
Причиною історичної «прохолоди» словаків до України є те, що вони сприймають її через російську призму, оскільки словацький націоналізм, на відміну від українського чи польського, був традиційно проросійським. Словаки завжди були симпатиками ідей панславізму . Словацький експерт Александр Дулеба пише з цього приводу:
«Розглядаючи історії словацького та українського націоналізму, важко знайти приклади спільних інтересів і співпраці в минулому. З іншого боку, на відміну від польсько-українських відносин, також не існує історичних конфліктів, які могли би стати джерелом національної ворожнечі чи конфлікту в майбутньому. Скоріше словаки та українці — історично байдужі одне до одного» .
«Ми маємо спільний кордон з Україною, але нібито багато хто забув, що за тим кордоном Україна, а не Росія». Так характеризувала ситуацію зі словацькою позицією щодо України парламентар Народної Ради Словацької Республіки під час дискусій, присвячених ратифікації Угоди про асоціацію України з ЄС . Росія — це окремий культурний пласт у словацькій колективній свідомості. Події придушення Москвою Празької весни в Чехословаччині в 1968 році не обов’язково мали однаково травматичний вплив на чеське та словацьке суспільство, а спротив диктатурі Кремля не став частиною словацького генетичного коду. В результаті, за даними опитувань, —ставлення до російської агресії проти України більш індиферентне. Як і у випадку багатьох інших країн, Росії вдалось автоматично успадкувати все те, що репрезентує російську (в широкому смислі) культуру, яку в Словаччині поважають. За даними Євростату, Словаччина є четвертою країною-членом ЄС за кількістю школярів, які обрали російську мову як другу зарубіжну мову (після Литви, Естонії та Латвії), з 20,5 % у 2013 р. Тому в очах багатьох словаків більш жорстка позиція щодо російської агресії проти України прирівнюється до русофобії, і це грає на руку російської пропаганди в країні.
Починаючи з кінця 2015 року, експерти характеризують стан словацько-українських відносин як «медовий місяць» — при¬наймні у тому, що стосується політичної риторики. На двосторонніх зустрічах Україна отримує високу оцінку від своїх словацьких партнерів, які зазначають, що українська влада протягом останніх двох років зробила прорив у реформах, імплементувавши значно більше реформ, аніж упродовж двох десятиліть. «Дружнім жестом» Словаччини називають українські високопосадовці реалізацію проекту «малого реверсу», який допоміг Україні диверсифікувати поставки енергоресурсів і зменшити залежність від Росії. Обидві країни спільними зусиллями виступають проти російського проекту «Північний потік-2». У дослідженні «European Foreign Policy Scorecard 2016» Європейської ради зовнішніх відносин Словаччина в питанні «Підтримка Україні» отримала найвищу оцінку «лідер» (разом з Данією, Швецією, Францією, Німеччиною, Польщею та Литвою), що було пов’язано в основному з реверсом газу . На питання «Хто є другом України в ЄС?» українська експертна спільнота висуває Словаччину на дев’яту сходинку, тобто в першу десятку країн, головним чином через реалізацію проекту реверсу .
Вражає інтенсивність двосторонніх контактів в останні місяці: словацькі оглядачі називають Україну найчастішою дестинацією високопосадовців Словаччини. Міністр закордонних справ та європейських питань СР Мирослав Лайчак здійснив декілька візитів, зустрічаючись із Президентом, Прем’єр-міністром, Головою Верховної Ради та Міністром закордонних справ України. Головними питаннями обговорення були підтримка широкомасштабних реформ в Україні, надання безвізового режиму Україні, функціонування поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі (ЗВТ) між Україною та ЄС. Такі обговорення є особливо важливими з точки зору головування Словаччини в ЄС у другій половині 2016 року.
Проте позицію Словаччини можна також назвати неоднозначною з огляду на те, що меседжі, які отримували Україна та міжнародна спільнота від словацького уряду, були контроверсійними. Незважаючи на те, що в цілому Словаччина слідує курсом, спільним для всієї європейської спільноти, в питаннях міграційної кризи чи санкцій проти Росії уряд, зокрема Прем’єр-міністр Роберт Фіцо, відомий своїми заявами про небажання приймати біженців-мусульман чи про те, що антиросійські санкції є контрпродуктивними. Однак важливо, що в питанні санкцій Словаччина ніколи офіційно не виступала в Брюсселі проти їх запровадження — на відміну від питання міграційних квот ЄС, щодо яких словацький уряд подав скаргу.
На теперішньому етапі інтереси України і Словаччини збігаються в кількох напрямах.
Інтереси України щодо Словаччини полягають у таких сферах:
1) політичній, що стосується насамперед вивчення уроків реформування та демократичного транзиту Словаччини, а також у питанні підтримки українських євроінтеграційних та євроатлантичних прагнень;
2) безпековій, що означає використання досвіду Словаччини щодо вступу в НАТО, досягнення взаємосумісності за НАТО-вськими стандартами, а також участі в регіональних безпекових ініціативах;
3) економічній, а саме у використанні переваг, які надає сусідство двох країн, посилення економічних зв’язків між прикордонними регіонами та використання нерозкритого потенціалу економічної взаємодії, зважаючи на ЗВТ між Україною та ЄС;
4) енергетичній, що означає продовження і розширення реверсу природного газу зі Словаччини до України, реалізації проектів з енергоефективності та імплементації словацьких кращих практик у цій сфері тощо;
5) гуманітарній, яка пов’язана зі словацькою гуманітарною допомогою, питаннями української меншини в Словаччині, транскордонною співпрацею тощо;
Інтереси Словацької Республіки щодо України полягають у тому, щоб:
1) сприяти стабілізації політико-безпекової ситуації в Україні як елементі безпекової архітектури Центральної Європи;
2) гарантувати стабільність на українсько-словацькому кордоні, — єдиному кордоні з країною, що не є членом Шенгенської зони, а отже є ключовим щодо протидії нелегальній міграції та організованій злочинності;
3) ефективніше використовувати потенціал економічної співпраці зокрема між прикордонними регіонами, що стимулювало б економічне зростання східних регіонів Словаччини;
4) забезпечити в особі України надійного партнера щодо транзиту російського природного газу в Європу, мінімізувавши спільними зусиллями можливості реалізації проектів, що обходять їх (такі як Північний потік-2).
Публікація підготовлена у рамках проекту Інституту світової політики «Аудит зовнішньої політики України». Цей проект виконується за підтримки «Чорноморського фонду для регіональної співпраці» Німецького фонду Маршалла (GMF), Міжнародного Вишеградського Фонду та «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів (TTF) за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA).
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.