Стаття директора Інституту світової політики Альони Гетьманчук для тижневика “Дзеркало тижня”Міністрові закордонних справ Гідо Вестервелле останнім часом не дуже щастить. Рейтинг його партії в Німеччині стрімко падає. Його особиста діяльність як міністра закордонних справ у німецьких політиків та експертів зазвичай викликає реакцію з двох слів — no comment.\
Навіть із візитом до України фортуна віце-канцлерові Німеччини не дуже всміхнулася. Ще з листопада, з часу узгодження термінів візиту до Києва, німецька сторона висловлювала одне-єдине серйозне прохання: президент Янукович має бути в Києві і має зустрітися з німецьким міністром. Інші зустрічі на Банковій політика Вестервелле з об’єктивних причин не цікавили. Хто б міг подумати, що коли справа дійде до візиту, Віктора Федоровича прооперують на коліні. І все ж, по певних роздумах, німецька сторона вирішила візит не переносити. На це було щонайменше кілька поважних причин. І йдеться не лише про те, що востаннє німецький міністр закордонних справ відвідував Україну з візитом у 2009 році (причому це був ще Штайнмайєр і в компанії з польським міністром Сікорським). І не лише про те, що Німеччина хотіла продемонструвати: на Північній Африці для неї світ клином не зійшовся.
По-перше, німці не могли перенести приїзд свого міністра до Києва на двадцяті числа березня, як пропонували українські колеги, бо тоді міністра Вестервелле більше цікавитиме не східна політика Євросоюзу, а регіональна німецька політика: відбуватимуться важливі для його партії земельні вибори. Вестервелле й так побив усі рекорди: мало кому з німецьких політиків вдавалося так втратити довіру, перебуваючи на посаді міністра закордонних справ. Зазвичай це крісло було чудовим місцем для утримання власної політичної популярності: міністр роз’їжджає світом, постійно перебуває в об’єктивах телекамер і зовсім не причетний до вирішення найбільш рейтинговбивчих соціальних питань.
По-друге, міністр не міг відкласти свій візит до Києва на більш пізній термін, оскільки мав донести досить термінові, як на погляд Берліна, сигнали. Їх два. Перший стосується внутрішньополітичної ситуації в Україні. Німецька сторона хотіла б отримати більше доказів того, що допити й арешти представників уряду Юлії Тимошенко не є політично мотивованими. І, хоча пан Вестервелле навряд чи міг би додати щось суттєво нове до того, про що раніше публічно заявив державний секретар німецького МЗС пан Хойєр, — важливо інше: одна річ, коли такі критичні слова звучать із вуст держсекретаря МЗС, а інша — коли вони звучать із вуст віце-канцлера Німеччини. Тим більше під час безпосереднього візиту до Києва. До речі, німецька сторона, анонсуючи візит, заздалегідь підкреслено повідомила про зустрічі свого міністра з представниками української опозиції (таких зустрічей було дві: одна — з Ю.Тимошенко, інша — з А.Гриценком, В.Наливайченком, П.Порошенком, Б.Тарасюком та А.Яценюком).
Питання досить специфічної війни з корупцією — те, що справді цікавить сьогодні німців в антидемократичних українських трендах. На відміну, скажімо, від ситуації зі свободою слова. Німецький міністр апріорі не бажав акцентувати в Києві на цьому сюжеті, оскільки в Берліні, за нашою інформацією, не вважають його таким похмурим, як про це заявляють деякі представники опозиції чи громадянського суспільства.
Загалом, Вестервелле став ще одним західним гостем, котрий потрапив у майстерно розставлену українською владою пастку. З одного боку, нікому на Заході не хочеться, аби Україна перетворювалась у ще одну Білорусь. З іншого —західні колеги, приїжджаючи до української столиці, не хочуть відлякати й налаштувати проти себе Януковича і Ко своїм менторським тоном. «Це завдання вашого народу — вирішувати, яким шляхом іти. Ми не вбачаємо у собі вчителів чи наставників, ми вбачаємо рівних партнерів», — акуратно пояснював після промови в Київському університеті імені Тараса Шевченка Вестервелле.
Говорити про абстрактні для українського керівництва, але природні для західних суспільств речі на кшталт цінностей та свободи Вестервелле спонукали і вже згадані вище революційні цунамі в Північній Африці, після яких тема демократизації, схоже, набуває другого дихання навіть у найбільш прагматично налаштованих західних столицях. Якщо ти говориш про рух до свободи та демократії — ти автоматично потрапляєш у міжнародний мейнстрим, і на тебе мимоволі звертають увагу.
Для України це має свої плюси та мінуси. З одного боку, це означає реанімовану на Заході увагу до хоча й мінімальних, та все ж здобутків помаранчевої революції. З іншого, дух свободи у Північній Африці вже трансформувався у бажання країн Південної Європи спрямувати левову частку уваги та грошей Європейської політики сусідства саме на південних, а не на, скажімо, східних сусідів ЄС. Україну така чергова переорієнтація аж ніяк не може тішити. Наші німецькі співрозмовники стверджують, що Німеччина не належить до тих країн, котрі виступають за таку зміну пріоритетів, і робитиме все можливе, аби було знайдено розумний консенсус у цьому питанні.
Крім того, незайвою для Вестервелле була й певного роду дипломатична реабілітація після невдалої миротворчої місії до Мінська, яку він здійснював спільно з польським міністром закордонних справ Сікорським напередодні тамтешніх президентських виборів. Результат оборудки „гроші в обмін на демократичні вибори“ добре відомий, і, як подейкують мої німецькі співрозмовники, Вестервелле сприйняв поразку в Білорусі досить болісно на персональному рівні. Україна може певною мірою компенсувати невдале демократичне щеплення Білорусі. Як саме? З приходом весни у деяких західних столицях відчули і певну відлигу на печерських пагорбах у Києві. Так, скажімо, після візиту минулого тижня держміністра МЗС Німеччини до України та його зустрічі з Сергієм Льовочкіним у німців склалося враження, що українська влада й сама вже не рада розпочатій нею ж усій цій „антикорупційній“ кампанії проти Тимошенко й Ко і тепер шукає можливість гарно вийти з явно провальної для неї в міжнародному плані гри.
Другий, не менш важливий і досить терміновий сигнал, який хотів донести Вестервелле у Києві, стосується євроінтеграційних справ України. А саме — підписання Угоди про асоціацію та зону вільної торгівлі з Євросоюзом ще нинішнього року. У Берліні вважають, що саме тепер Україна має мобілізуватися на всі 100%, аби не втратити такий шанс. Це в теорії Німеччині байдуже, в якому напрямі Україна інтегруватиметься, — на практиці німцям явно не подобається ситуація, коли в них забирають пульт дистанційного керування справами чи то Євросоюзу, чи його східного сусідства. Зокрема й тоді, коли це роблять дружні росіяни. У Німеччині (як і в багатьох інших західних країнах) досі не можуть зрозуміти, чи українська влада справді націлена підписати Угоду про асоціацію та зону вільної торгівлі з ЄС у нинішньому році, чи просто не може знайти підходящого приводу, щоб акуратно з цієї теми зістрибнути. Візит делегації на чолі з Андрієм Клюєвим до Брюсселя розглядався у цьому контексті Німеччиною як своєрідний тест.
Вестервелле ж у Києві явно намагався вибити козир із рук тих українських стратегів, котрі продовжують експлуатувати затертий до дір аргумент „у Європі нас ніхто не чекає“, аби збити темп у діалозі з ЄС. На лекції в університеті він зірвав оплески присутніх, якось не по-німецьки чітко проартикулювавши: „Ви, якщо цього бажаєте, маєте європейську перспективу. Ви, якщо бажаєте, маєте стати частиною об’єднаної Європи“. І хоча насправді Вестервелле просто повторив те, що написано у програмі його партії, — все ж такі публічні зізнання від політиків Німеччини, котрі не претендують, а обіймають топові посади в країні, почуєш не часто.
Як і публічні зізнання, що для Німеччини Україна — найважливіший партнер „Східного партнерства“. Це особливо показово на тлі загального захоплення в Євросоюзі Молдовою. „Порівнювати ці дві країни просто некоректно: Україна для нас має зовсім інший статус, аніж Молдова“, — довелося почути від одного поважного німецького співрозмовника в Берліні.
Друга солодка пігулка стосувалася болючого для україно-німецьких відносин візового питання. Міністр розповідав під час свого візиту до Києва, яким великим „адвокатом відкритості“ (зокрема й кордонів) він є, правда, замість простору без віз чомусь говорив про „спрощення видачі віз“, що явно не стикується з лозунгом української влади „дайош безвізовий режим до Євро-2012“.
Хоча насправді слово німецького міністра закордонних справ не є ключовим як у питанні європейської перспективи для України (канцлер Меркель, подейкують, має трохи іншу думку з цього приводу, а ключові зовнішньополітичні рішення все ж таки приймаються в її канцелярії), так і в питанні безвізового режиму. Експертам, обізнаним із внутрішньо-німецькими нюансами в цьому питанні, добре відомо: із зазначеного приводу потрібно працювати не з „зовнішньополітичною“ Німеччиною (МЗС, комітет з закордонних справ бундестагу), а з „внутрішньополітичною“ (МВС, громадська думка etc). Однак поки що німці пропонують сконцентруватися на тому, що справді «горить». А це — зона вільної торгівлі між Україною та ЄС.
Фото Андрія Товстиженка, Zn.ua
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.