З кожним днем шанси отримати запрошення до Плану дій щодо членства в НАТО на міністерській зустрічі Альянсу в грудні виглядають все більш примарними. Передусім через політичну нестабільність в самій Україні.Ще в Бухаресті, після оприлюднення рішення Північно-Атлантичної Ради по Україні, мені довелось чути від співрозмовників з країн-членів НАТО, що єдиною насправді серйозною перешкодою для запрошення України до виконання ПДЧ в грудні може стати хіба розпад правлячої коаліції. Проте, коли відбувалась ця розмова, протистояння між Кабінетом міністрів та Секретаріатом ще не сягнуло тієї межі, якої воно досягло в останні дні. Отож, не виключено, що навіть якщо Віктор Ющенко виконає свою обіцянку і заради збереження коаліційного союзу дійсно всіх «позв’язує ланцюгами», українські опоненти в натівських лавах навряд чи задовольняться самим лише фактом існування такої демократичної коаліції. \
Бо ж насправді, йдеться не про збереження цього сумнівного політичного шлюбу як такого. Йдеться, передусім, про командну гру, яку готові (чи не готові) продемонструвати у питанні НАТО головні політичні фігуранти в Україні. Командну гру, котру так чекали наші партнери в Альянсі і напередодні Бухарестського саміту, однак побачили лише її фрагменти у виконанні міністра закордонних справ та міністра оборони.
Час, який залишився до грудня, – це і своєрідний тест для Віктора Ющенка як найпалкішого прихильника членства України в НАТО з-поміж ключових політичних гравців в самій Україні. Питання, яке сьогодні активно ставиться в країнах-членах Північно-Атлантичного альянсу, звучить приблизно так: «Чи зможе Віктор Ющенко заради майбутнього членства України в НАТО припинити війну за владні повноваження?».
Звісно, складні коаліційні відносини – не є винятком і для деяких країн-членів НАТО. Проте, Бухарестський саміт чітко засвідчив, що процес приєднання до Альянсу України буде суттєво відрізнятись від того, як вступали до НАТО інші країни з комуністичним бекграундом. І було б, швидше за все, помилкою сьогодні постійно акцентувати увагу, що, мовляв, в Словенії чи Словаччині рівень підтримки був у свій час не вищий, ніж в Україні. Чи, наприклад, Албанія і Румунія в 1999 році були не краще підготовленими до виконання ПДЧ, ніж Україна в 2008-му. З власного досвіду можу зауважити, що такі закиди лише неймовірно дратують натівських партнерів. Отож, маємо визнати, що до Києва висуваються вимоги, які у випадку деяких нових членів НАТО з’являлись вже у процесі виконання ПДЧ, й просто змінити тактику.
Так, до грудня ми навряд чи суттєво змінимо ситуацію з підтримкою населення, а політична ситуація навряд чи стане різко стабільною. Проте, як поділився з автором цих рядків один високопоставлений дипломат з дружньої нам країни Альянсу, Україні, передусім, потрібно продемонструвати позитивну динаміку в тому, що стосується громадської підтримки, а з боку уряду та Президента – спроможність діяти синхронно у питаннях НАТО. Якби це вдалось досягти – змогли б позбавити головних опонентів Києва в Альянсі принаймні двох ключових аргументів проти
Крім того, є й інші, на перший погляд менш важливі, нюанси, які, так чи інакше, також можуть вплинути на шанси України приєднатись до ПДЧ в грудні. Це те, як окремі українські можновладці інколи необачно демонструють відверте ігнорування аргументів європейських колег, вбачаючи у тих, хто проти негайного ПДЧ для України – її ворога. І це те, як в процесі політичних контактів з представниками НАТО, в Києві готові терпляче доводити свою позицію і слухати інших лише у випадку діалогу з першими особами. Показовим є приклад, як ще в лютому цього року у деяких важливих українських кабінетах панував міф, що Франк Вальтер Штайнмаєр – це такий собі злий слідчий щодо України, а Ангела Меркель – добрий, отож свої аргументи потрібно конче довести саме їй. Нічого, що пан Штайнмайєр – це не лише міністр закордонних справ Німеччини, а ще й віце-канцлер, від якого, до речі, Ангела Меркель залежна в коаліційному плані.
Так, не одному українському євроатлантисту може бути боляче від того, що у випадку України в НАТО відверто спрацьовують подвійні стандарти, але ми повинні усвідомити, що це Київ має намір вступити в Альянс, а не навпаки, отож і вимоги виставляти не нам. Від одного високопоставленого американського дипломата довелось на днях почути, що Україну від інших держав-аплікантів суттєво відрізняють три речі. По-перше, це те, що багато вимог до Києва ставляться ще до запрошення до ПДЧ, а не в ході його виконання. По-друге, це те, що надто потужним є російський фактор (і ще невідомо, де він більше спрацьовує: в окремих європейських країнах Альянсу, чи в самій Україні). По-третє, деякі військові аспекти, пов’язані з членством України в НАТО: зокрема страх, що після приєднання до Альянсу українські війська знову повернуться в Ірак, чи – ще симптоматичніше – в Афганістан.
Таким чином, скептики щодо запрошення України до ПДЧ в грудні наразі акуратно нагадують, що в кінці року відбудеться лише «перша оцінка прогресу», зробленого після Бухарестського саміту, і вони в жодному разі не допустять ситуації, в якій кожен бажаючий з України міг би сказати «Швидше запросіть нас до ПДЧ, поки ще не розвалилась демократична коаліція і не розпочалась активна фаза президентської кампанії».
Дехто з моїх співрозмовників також звертає увагу на те, що запрошення до ПДЧ у квітні наступного року, коли відбуватиметься ювілейний саміт НАТО, виглядало куди б логічніше хоча б тому, що технічно виконання Плану дій щодо членства розпочинається у вересні. Отож, мовляв, який сенс запрошувати до його виконання у грудні вже цього року?
З іншого боку, на питання до поважного американського дипломата «Чи є принциповим для Сполучених Штатів надання Україні Плану дій щодо членства саме в грудні?», я почула відповідь «так». І наступну аргументацію: «Якщо ми не використаємо можливість в грудні, то потім прийняти це рішення може бути проблематично впродовж двох-трьох років. Зміна влади в Сполучених Штатах, вибори в Україні, вибори в Європарламент – все це може затягнути процес». Єдине, зазначив він, що на відміну від подій, які розгортались напередодні Бухарестського саміту, у Сполучених Штатах мають намір провадити свою політику таким чином, аби більше ні в кого не склалось враження, що США більше зацікавлені в русі України до НАТО, аніж сама Україна.
Так чи інакше, подейкують наші натівські співрозмовники, якщо Україна до кінця листопада знатиме, яке рішення прийме Альянс у грудні, то це може бути хіба негативне рішення. Інакше, все стане на свої місця безпосередньо перед самим зібранням міністрів. Головне, аби ніхто його не позиціонував «як момент істини» у відносинах України та НАТО.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.