Мемо Інституту світової політики для тих, хто комунікуватиме в Нідерландах про Угоду про асоціацію між Україною та ЄСКлючові тези щодо Угоди про асоціацію (УА):\
• УА означає розвиток торгівлі, подолання корупції, стабільність, захист прав людини в Україні та співпрацю з ЄС – підтримку та експертизу від ЄС у тому, що стосується реформ у цих сферах;
• УА НЕ означає надання Україні перспективи членства в ЄС;
• голосування проти УА не означає голосування проти ЄС – це різні речі;
• УА має на меті перетворення України на стабільну та заможну демократію з дієвою економікою, привабливою для ведення бізнесу;
• завдяки УА підприємці ЄС отримують кращий доступ до ринку із 45 мільйонами людей;
• Україна не становить міграційної загрози для ЄС і інвестувала значні ресурси у забезпе-чення ефективного контролю на кордоні з країнами Євросоюзу;
• ЄС вже має угоди про співробітництво із понад 25 країнами з усього світу, наприклад, із Ізраїлем, Ліваном, з Центральною Америкою та із країнами Південної Америки. Ці угоди вже довели свою корисність;
• Президент, парламент та уряд України ставляться серйозно до виконання Угоди – Україна вже прийняла низку необхідних законів для початку імплементації УА.
Варто:
• наголошувати, що УА не містить перспективи членства для України в ЄС. Україна чудово розуміє, що не готова до вступу до ЄС. Подання заявки на членство не стоїть на порядку денному в Україні;
• підкреслювати, що УА між Україною та ЄС – це демократичний вибір у першу чергу громадян України;
• підкреслювати, що УА – це передусім внутрішні перетворення в Україні, спрямовані на розвиток торгівлі, подолання корупції, стабільність, захист прав людини та співпрацю з ЄС;
• наголошувати, що завдяки УА в Україні створюються ефективні механізми протидії дис-кримінації, зокрема, за ознакою сексуальної орієнтації;
• бути реалістичним щодо процесу реформ; визнавати, що УА не вирішить усі проблеми України одразу. Україна має ще зробити багато, і ця угода допоможе їй у цьому.
• вводити у дискурс термін «співробітництво», «поглиблене співробітництво» замість терміну «асоціація». Нідерландці не дуже його розуміють, пов’язують з членством.
• пояснювати, що втілення «європейських цінностей» означає: більше демократії, прав лю-дини, верховенство права і т.д.
• підкреслювати, що Україна – суверенна країна і не сприймає втручання інших держав у свої внутрішні справи.
• спрямовувати дискусію подалі від широких дебатів і концентруватися на ключових пи-таннях УА
Запитання, які часто ставлять і до яких варто бути готовими:
• Які конкретно реформи в Україні не можна зробити без Угоди про асоціацію?
Можлива відповідь: Угода є міжнародно-зобов’язуючим документом, виконання якого є обов’язковим для України. У рамках Угоди Україна зобов’язується здійснити цілу низку реформ, які не просто змінять чинне законодавство України у галузі торгівлі, екологічних стандартів, соціальних гарантій (умов праці, тощо), але максимально наблизять його до стандартів ЄС, відображених у правових нормах Європейського Союзу (acquis communautaire).
• Як саме Угода про асоціацію може допомогти побороти корупцію в Україні?
Можлива відповідь: Угода про Асоціацію вимагає від України здійснення реформ, спрямованих на боротьбу з корупцією, у низці секторів, у тому числі з метою покращення бізнес-клімату в Україні. Більше того, верховенство права та боротьба з корупцією фігурують се-ред елементів, які в Угоді названі «центральними для посилення співпраці сторін». Деякі статті Угоди (наприклад, статті 20, 22) безпосередньо спрямовані на боротьбу не тільки з корупцією, але й з офшорним бізнесом, відмиванням грошей, нелегальним бізнесом. Завдяки змінам в законодавчо-юридичній та адміністративній системах України за європейським зразком відмивання грошей через держави-члени ЄС з України стане неможливим.
• Де гарантія, що завтра Україна не понесе заявку на членство в ЄС?
Можлива відповідь: Угода про Асоціацію не містить перспективи членства для України в ЄС. Україна чудово розуміє, що не готова до вступу до ЄС. Подання заявки на членство не стоїть на порядку денному в Україні. У жодній статті УА не йдеться про членство в ЄС, на відміну від Угод, які було укладено, наприклад, з Хорватією, Болгарією чи Румунією. Крім того, кожна з держав-членів Євросоюзу, зокрема і Нідерланди, має право вето на прийняття нових членів і може скористатись ним за потреби.
• Ви говорите, що в Україні ідуть реформи, і для їхньої успішної імплементації необхідна допомога ЄС. Але соціологічні опитування показують, що громадяни України не відчува-ють змін. Парадокс?
Можлива відповідь: так, українська влада не є ідеальною і подекуди імітує реформи, замість того щоб реально їх втілювати. Угода про Асоціацію є не тільки міжнародно-зобов’язуючим документом, який покладає на Україну відповідальність за її виконання, але й стане додатковим інструментом тиску на українську владу з боку громадянського суспільства. Соціологічні опитування вимірюють передусім відчуття суспільства у порівнянні з його очікуваннями, а останні, як ми знаємо, досить високі.
• Україна належить до сфери впливу Росії. Так було домовлено між Росією / НАТО / Євросоюзом після розпаду Радянського Союзу
Можлива відповідь: Україна – суверенна країна і сама обирає, як їй вибудовувати стратегічне співробітництво з сусідами. Ніяких домовленостей про сфери впливу не існує. Зі свого боку, Україна завжди прагнула будувати відносини як з ЄС, так і з Росією на партнерських засадах.
• Чи відкриє Зона вільної торгівлі з Україною можливості для «нормального» голландського бізнесу, а не тільки для українських олігархів та міжнародних корпорацій?
Можлива відповідь: Зона вільної торгівлі спрямована на стандартизацію торгівельного законодавства та усунення обмежень, завдяки чому будь-яке підприємство ЄС матиме такий само доступ до українських партнерів та ринку, як і до, скажімо, партнерів та ринку у Бельгії чи Польщі.
• Наскільки Угода підтримується самими українцями?
Можлива відповідь: Згідно з декількома опитуваннями, проведеними протягом минулих років, більшість українців підтримують адаптацію європейських стандартів та цінностей в Україні.
• В Україні йде війна. Навіщо підписувати угоду з країною, яка воює?
Можлива відповідь: світова практика показує, що війна не є перешкодою для реформ. Прикладами є Ізраїль та Грузія, яка, попри війну з Росією у 2008 році, продовжувала курс реформ і показала вражаючі результати боротьби з корупцією. Нагадаємо, Угоди про асоціацію підписані також з Молдовою та Грузією, на території яких знаходяться «заморожені конфлікти». Свого часу нерозв’язаний конфлікт на території Республіки Кіпр не завадив країні навіть стати членом ЄС. Окрім того, будь-які конфлікти рано чи пізно закінчуються, тоді як Угода про Асоціацію є далекосяжним та стратегічно спрямованим документом, який сприятиме стабілізації та зростанню добробуту. Врешті-решт варто підкреслити, що війна безпосередньо впливає лише на невелику частину держави. Більшість території країни – стабільна та мирна.
• Скільки коштуватиме УА для ЄС?
Можлива відповідь: Низка статей УА (453-459) дійсно передбачають фінансову допомогу, яка надаватиметься через МВФ у вигляді позик, а не субсидій, які надаватимуться у чіткій взаємозалежності із здійсненням реформ та підлягатимуть суворому контролю з боку ЄС. На відміну від держав, які готуються до членства в ЄС, Угода не передбачає надання масивної фінансової допомоги в Україні. Європейський Союз упродовж тривалого часу надає Україні допомогу у рамках співпраці та розвитку, але це допомога не прив’язана до Угоди про асоціацію.
Своєю чергою, прибутки від УА для бізнесу ЄС можна проілюструвати у конкретних цифрах.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.
Тема коментаря
Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme Comments theme.